زئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد؛
وی افزود: تاکنون در سیل اخیر سیستان و بلوچستان ۳ میلیارد تومان پرداخت شده است. حدود ۸ واحد بیمهای ما در استان سیستان و بلوپستان فعال بودند. متاسفانه ساختمانهای مسکونی استان سیستان و بلوچستان تحت پوشش بیمه نبودند در نتیجه توان ما برای کمک رسانی به آنها محدود بود.
این مقام مسئول ادامه داد: در این سیل بخش های متعدد نظیر، جاده ها، سدها، نیروگاه ها و زیرساخت ها که تخریب شدند به بیمه مرکزی بازنمی گردد، منظورمان از پرداختی های خسارات به انشعابات آب و گاز در سطح شهرهاست. متاسفانه زیرساخت های کشور بیمه نیستند.
او به تنوع محصولات و رشتههای بیمهای در کشور اشاره کرد و با برشمردن افزایش نرخ ضریب نفوذ بیمه در کشور به نسبت سالهای پیش از انقلاب، تصریح کرد: رشد ضریب نفوذ بیمه از حدود ۰.۵ درصد به ۲.۸ درصد، یک دستاورد بزرگ است و امیدواریم با برنامههای صورت گرفته به رشد ۳.۳ درصدی در سال ۱۳۹۹ دست پیدا کنیم.
رئیس کل بیمه مرکزی توسعه نمایندگیهای بیمه از ۶۰ نماینده بیمهای در سال ۱۳۵۷ به ۶۹ هزار نماینده را یک جهش توصیف کرد و افزود: در همان روزها تنها یک کارگزار در عرصه صنعت بیمه فعالیت میکرد که در حال حاضر این عدد به ۸۳۴ کارگزار فعال رسیده و پرتفاو بیمهای نیز با درنظرگرفتن ارزش پول کشور به شکل قابل ملاحظهای افزایش یافته است.
سلیمانی با ابراز خرسندی از حمایت مجلس شورای اسلامی در خصوص راه اندازی صندوق بیمه حوادث طبیعی از فرایند برطرف شدن اشکالات وارده به این قانون از ساو شورای نگهبان و بازگشت آن به مجلس خبر داد و ابراز امیدواری کرد با وجود مشغلههای فراوان مجلس، این قانون تا پایان امسال به تصاوب نهایی برسد.
رئیس کل بیمه مرکزی از محصولات صنعت بیمه به عنوان یک خدمت اقتصادی و کارآمد یاد کرد و گفت: خوشبختانه کارهای تبلیغی خوبی در سطح خانوادهها، مدارس و دانشگاهها صورت گرفته و رسانههای گروهی و صداوسیما تلاش زیادی میکنند تا فرهنگ بیمه در جامعه گسترش یابد.
او از حوادث طبیعی اخیر به عنوان یکی از عوامل گرایش مردم به خرید پوششهای بیمهای یاد کرد و گفت: بسیاری از شهرداریها، بخشداریها، دهیاریها و آحاد دیگر جامعه منتظر تأسیس صندوق بیمه حوادث طبیعی نماندند و درخواستهای بسیاری برای دریافت این پوشش بیمهای به شرکتهای بیمه ارسال شده است.
رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ حق بیمه تولیدی بالغ بر ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده که این عدد در ۹ ماهه سال جاری به رقم ۴۳ هزار میلیارد تومان رسیده که تا پایان سال به حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید، ادامه داد: میزان ضریب خسارت در کشور ما ۸۹ درصد برآورد میشود که به نسبتِ آمار ۵۵ درصدی کشورهای توسعه یافته، بسیار بالاست، این موضوع ناشی از رشتههای بیمه شخص ثالث و درمان میشود که زیانهای بسیاری در پی داشته است.
او رویکرد «راننده محور» را در صنعت بیمه از عوامل مهم کاهش ضریب خسارت ارزیابی کرد و اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد از خسارات رانندگی در کشور ما عامل انسانی دارد و در صورت شناسایی عوامل تأثیرگذار در بروز حوادث و ارزیابی ریسکهای راننده میتوانیم از حجم خسارات بکاهیم.
سلیمانی با تاکید بر این نکته که نباید برای رشدیافتگی هیچ حد و مرزی قائل شاوم به اهمیت ادامه روند توسعهای صنعت بیمه اشاره کرد و افزود: تلاش میکنیم که مانند کشورهای توسعه یافته، صنعت بیمهای رشد یافته و پاسخگاو نیاز همه آحاد جامعه داشته باشیم.
او با تأکید بر اینکه استراتژی بیمه مرکزی، رشد صنعت بیمه از طریق همگانی سازی رشته بیمههای زندگی است که این هدف را با برنامه ریزی دقیق دنبال میکنیم، مزایای بیمه نامه عمر در طول زندگی و به خصوص ایام بازنشستگی را برشمرد و تصریح کرد: سرمایه گذاریهای خرد امروز مردم میتواند به کمکهای کلان صنعت بیمه در آینده منتهی شود که با تکیه بر اطلاع رسانی و آگاه سازی جامعه به توسعه آن در کشور میاندیشیم.
او با تشریح آخرین وضعیت محصولات بیمههای زندگی بر اساس میزان ریسک به مزایای جنبی این بیمه نامهها اشاره کرد و گفت: شفافیت در ارائه بیمه نامههای زندگی و آگاهی بیمه گذاران از وضعیت سپردههای خود میتواند زمینهای جدی برای افزایش ضریب نفوذ بیمههای زندگی فراهم کند.
این مقام مسئول در خصوص معافیت رشتههای بیمهای از مالیات بر ارزش افزوده، تصریح کرد: در لایحه دولت تمامی رشتههای بیمهای از مالیات بر ارزش افزوده معاف شده بود و با بحثهایی که در مجلس شورای اسلامی صورت گرفت و با رایزنیهای ما در کمیسیون اقتصادی، مقرر شد مالیات بر ارزش افزوده از رشتههای درمان و بیمههای عمر و زندگی دریافت نشود، اما در رشته بیمه شخص ثالث کماکان به قوت خود باقی است.
سلیمانی از ادامه تلاشها برای حذف مالیات بر ارزش افزوده در رشته شخص ثالث سخن گفت و افزود: با توجه به اهمیت موضوع همگانی سازی بیمه در کشور تلاش میکنیم که مالیات بر ارزش افزوده این رشته بیمهای نیز از معافیت برخوردار شود.
رئیس کل بیمه مرکزی از ابلاغ بخشنامه بخشودگی جرایم بیمهای در بهمن ماه امسال خبر داد و از دارندگان وسایط نقلیه فاقد بیمه نامه خواست تا پایان بهمن ماه به دفاتر و نمایندگیهای بیمه مراجعه کرده و از این بخشودگی بهرهمند شوند. مهلت استفاده از این بخشودگی برای دارندگان اتومبیل یک ماه و مالکان ماشین آلات کشاورزی و موتورسیکلتها سه ماه خواهد بود.
او از راکبان مقصر حوادث رانندگی در سالهای گذشته خواست پیش از صدور حکم دادگاه برای دریافت خسارت به شرکتهای بیمه مراجعه نکنند.
رئیس شورای عالی بیمه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت سطح ایمنی خودروها در هنگام بروز حادثه از پلیس به عنوان مرجع اصلی اعلام دلیل سوانح و حوادث رانندگی یاد کرد و گفت: در صورت بروز حادثه شرکتهای بیمهای به انجام تعهدات خود مکلف هستند و خوشبختانه طی جلساتی که با خودروسازان برگزار شد نسبت به ارتقای کیفیت و ایمنی خودروها مباحث امیدوارکنندهای مطرح شد.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به مشکلاتی که برای یکی از هواپیماهای شرکت کاسپین، پدید آمد، گفت: میزان تعهدات بیمهای هواپیمای شرکت کاسپین، مشخص است و بر اساس ارزیابی خسارت وارد شده در اسرع وقت پرداخت خواهد شد.
سلیمانی از واگذاری برخی از مأموریتهای نظارتی بیمه مرکزی به سندیکای بیمه گران و انجمنهای تخصصی خبر داد و افزود: در همین راستا مسئولیت رتبه بندی شرکتهای بیمه را به انجمن حرفهای صنعت بیمه واگذار کردهایم.
او سرعت و سطح بالای کارشناسی انجمنهای حرفهای را دلیل اصلی این واگذاری دانست و گفت: تعامل با بدنه تخصصی صنعت بیمه از اهداف اصلی ماست و قطعاً در سایه این همکاریها، شاهد رشد و توسعه صنعت بیمه خواهیم بود.
رئیس کل بیمه مرکزی با برشمردن ظرفیتها و قابلیتهای استارت آپها در اقتصاد و نقش آنان در توسعه صنایع و خدمات از حضور ۱۱۵ استارت آپ بیمهای در سطح کشور خبر داد و افزود: صدور بیمه نامه، پرداخت خسارت، ارزیابی نرخ فنی بیمه و نظایر آن از تواناییهای استارت آپها به شمار میرود و ما از حضور آنان در صنعت بیمه استقبال میکنیم.
او از صدور مجوزهای لازم برای قانونمندتر شدن حضور استارت آپهای بیمهای در کشور خبر داد و تصریح کرد: استارت آپها میتوانند به صورت کارگزاری آنلاین فعالیت کنند که این امر پس از دریافت مجوزهای لازم برای آنان امکان پذیر خواهد بود.
سلیمانی از صدور دیجیتالی بیش از ۷۰ درصد از شرکتهای صنعت بیمه به عنوان یک دستاورد اوژه در حوزه دیجیتالی یاد کرد و گفت: توسعه و پیشرفت در بخش آی تی صنعت بیمه یک موفقیت بزرگ است و قصد داریم با هوشمندسازی یک گام بلندتر نیز در این حوزه برداریم.
رئیس شورای عالی بیمه با اشاره به فعالیت شرکت بیمه ایران به عنوان تنها شرکت دولتی بیمهای کشور از سهم ۷۰ درصدی بخش خصوصی در صنعت بیمه خبر داد و افزود: فضای رقابت در صنعت بیمه به دلیل حذف تعرفهها، فضای پاوا و قابل قبولی است و شرکتهای بیمه جز نرخ اجباری بیمه شخص ثالث، میتوانند در سایر رشتههای بیمهای به رقابت بپردازند.
او در بخش دیگری از سخنان خود بر حضور گسترده فعالان صنعت بیمه و کارکنان بیمه مرکزی در جشن پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرد و گفت هدف ما جلب رضایت مردمی است که صاحبان اصلی انقلاب به شمار میروند و در همین راستا، در روزهای نخست دهه فجر با جمعی از مدیران صنعت بیمه به استان سیل زده سیستان و بلوچستان سفر خواهیم کرد.
این مقام مسئول در صنعت بیمه بررسی حوادث و رسیدگی به مشکلات مردم را یک هدف مهم در نهاد حاکمیتی بیمه مرکزی دانست و افزود: رضایتمندی مردم از مهمترین مؤلفههای توسعه صنعت بیمه محسوب میشود و امیدواریم در کنار معرفی محصولات بیمهای بتوانیم احساس امنیت و اطمینان کافی را در سطح جامعه برقرار کنیم.
صنعت بیمه میتواند پیش از هر ساخت و سازی با نظارت در استانداردسازیها و دخالت در کیفیت ساخت و ساز نسبت به پوششهای مناسب بیمهای اقدام کند که البته این امر باید به قانون تبدیل شود.
سلیمانی، میزان مقاومت سازهها را در تعیین نرخ فنی بیمه نامهها موثر دانست و گفت: با توجه به استانداردهای رعایت شده در فرایند ساخت و ساز، میتوان نرخهای متفاوتی را برای حق بیمه ارائه داد.
انتهای پیام/