به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، مرتضی اللهیاری معاون دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور در نشست نمایندگان و کارشناسان گشتهای کنترل و نظارت استان قزوین با اشاره به نصب سامانه سپهتن بر ۱۲ هزار دستگاه ناوگان اتوبوس گفت: سامانه سپهتن از سال ۹۵ به منظور پایش هوشمند تردد ناوگان جادهای راه اندازی شد و با مجهز بودن به دوربین، سرعت و چگونگی تردد ناوگان و راننده را از مبداء تا مقصد به صورت برخط کنترل میکند.
او با بیان اینکه تمام ناوگان اتوبوس کشور به این سامانه متصل است، اضافه کرد: البته برنامه ریزی شده سه هزار دستگاه نوشماره ناوگان حمل و نقل کالا در کشور هم به این سامانه متصل شود.
اللهیاری ادامه داد: همچنین بر اساس مصوبه شورای اقتصاد، سامانه سپهتن باید بر روی ۳۵۰ هزار دستگاه ناوگان باری برون شهری هم نصب شود.
او اظهار داشت: با این سامانه هوشمند، تمام رفتار راننده اتوبوس در مسیر حرکت رصد شده و تخلفهایی، چون سرعت غیرمجاز و یا ساعت کار غیرمجاز شناسایی و به پاسگاههای پلیس راه مخابره میشود.
اللهیاری، عدم ایمنی مسافر (کودک)، نبستن کمربند، تخطی از سرعت مجاز، رانندگی بدون گواهینامه، دستکاری، نداشتن لباس فرم، واگذاری به غیر، پوسیدگی بدنه اتوبوس و بغل نویسی نامتعارف اتوبوسی را از جمله مصادیق تخلفات رانندگان اتوبوس عنوان کرد که با سامانه سپهتن میتوان آنها را رصد کرد.
معاون دفتر آمار، ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور با بیان اینکه دقت در رصد تخلفات رانندگان توسط گشتهای نظارت و کنترل بسیار مهم است افزود: از زمان راه اندازی سپهتن تخلف سرعت غیرمجاز رانندگان اتوبوس کاهش یافته و باعث افزایش ایمنی شده است.
معاون دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای کشور همچنین گفت: کنترل و نظارت دقیق بر ایمنی خودرو نقش مهمی در کاهش حوادث، جلوگیری از تلفات جادهای و حفظ محیط زیست دارد و ضروری است مراکز معاینه فنی در نظارت فنی خودروها دقت بیشتری در کنترل سلامت و ایمنی آنها داشته باشند.
اللهیاری افزود: عملکرد مراکز معاینه فنی باید به گونهای تقویت شود که هیچ خودروی دارای نقص فنی نتواند بارنامه و کد رهگیری و در نهایت گواهی فنی برای تردد در جاده را دریافت کند.
او ادامه داد: در حال حاضر یکی از مواردی که باید در معاینه فنی خودرو به ویژه خودروهای سنگین مورد توجه باشد آلایندگی آن است تا اگر نقص یا مشکل خاصی در این زمینه وجود داشت از صدور گواهی معاینه فنی خودداری و موارد لازم تذکر داده شود.
به گفته او، کنترل سرعت خودرو، لاستیک خودرو و وضعیت فنی خودرو از دیگر موارد ضروری در معاینات است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.
اللهیاری خاطرنشان کرد: مسوولیت تایید نتایج آزمایشات فنی در هر معاینه فنی بر عهده کارشناسان مکانیک یا رشتههای فنی مرتبط است.
او یادآور شد: در صورتی که متصدیان و کارکنان مراکز مجاز معاینه فنی و یا ماموران و ناظران بر عملکرد آنها، بر خلاف مقررات موضوع این ماده، صدور گواهی معاینه فنی کنند به حداکثر مجازات جرم صدور گواهی خلاف واقع، موضوع ماده ۵۴۰ قانون مجازات اسلامی محکوم میشوند.
معاون دفتر آمار ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای استان افزود: بر اساس ماده ۳۲ قانون هوای پاک نیز برای رسیدگی به تخلفات و جرایم موضوع این قانون به تشخیص رئیس قوه قضائیه شعبهای تخصصی در هر حوزه قضایی اختصاص مییابد.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان هم در این نشست گفت: اهمیت و ارزش کار معاینه فنی خودرو در حفظ محیط زیست، ایمنی و امنیت جاده بالاست و ضروری است دستورالعملهای این حوزه و نظارتها بر سلامت و ایمنی خودرو به روز رسانی شود.
جبار قهاری افزود: عدم کنترل و معاینه دقیق خودرو در مراکز معاینه فنی با تصادفات جادهای مرتبط است و معاونت حمل و نقل هم به طور ویژه عملکرد این مراکز را رصد و پایش میکند.
استان قزوین دارای چهار مرکز معاینه فنی خودرو است.
انتهای پیام/ک