سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استراتژی آموزش و پرورش برای ترویج «گام دوم» در قالب عکس و پوستر

کارشناس حوزه آموزش و پرورش با انتقاد از نحوه تبیین بیانیه گام دوم در این دستگاه، تحول مبتنی بر بیانیه با چند عکس و پوستر را ساده انگاری در اجرا دانست.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، قریب به یک سال از انتشار بیانیه گام دوم انقلاب می‌گذرد؛ بیانیه‌ای که قرار است چراغ راه حرکت در مسیر چله دوم انقلاب باشد و آموزش و پرورش هم در این میان یکی از بنیادی‌ترین دستگاه‌ها برای تبیین و ترویج بندهای مختلف این بیانیه محسوب می‌شود.

ابراهیم محمدی فعال حوزه آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش درباره نقش آموزش وپرورش در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اظهار کرد: بیانیه گام دوم که علاج خیلی از رخوت‌ها وخستگی‌ها وآزمون وخطا‌های مدیریتی بود، نتوانست در سال نخست، هوشیارگری کند وحساسیت مطالبه را در مدیران برانگیزاند؛ اما این موضوع مانع از این نمی‌شود که مطالبه‌گری عمومی و رسانه‌ای هم در کما باشد؛ درسالی که به پایان آن نزدیک می‌شویم و بالطبع در این ایام مانده سال هم اتفاق خاصی از جنس گام دومی رخ نخواهد داد، چرا مدیرانی که داغ وهیجانی بودند برای این گام دوم کاری نکردند!

او ادامه داد: گمان بر این بود با طرح گام دوم که البته در آن علاج بسیاری از این رخوت‌ها وسستی‌ها بود، چه اتفاق بزرگی در ساحت مدیریتی رخ خواهد داد. آیا مدیران جز مشتی عکس و بروشور و اسلاید و طرح، اقدامی دیگر در باب تحول بر عیار گام دوم خواهند داشت؟

راهکارهای مدیریتی عملگرایانه در بیانیه گام دوم

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: گام دوم که سرشار از راهکارهاى مدیریتی عملگرایانه است، کی و توسط چه کسانی تحولی شگرف را در ساحت مدیریتی پدید خواهد آورد؟ راستی چرا کسى از این بیانیه سخن نمی‌گوید؟ چرا این بیانیه هم به سرنوشت خیلی از اسناد ارزشمند که باهیجان واحساسات گذرا همراه است، دچار شده و گرهی که باید از مشکلات فروبسته مردم نمی‌گشاید؟ حتی از کسانی که خود را داعیه دار اجرای این بیانیه مهم ۴۰ سال نخست انقلاب می‌دانستند کاری برنیامد! در این سال‌ها و به ویژه دو دهه اخیر آموزش وپرورش اسناد بالادستی زیادی را تجربه کرد، اما نه در ساحت اقدام و اجرا بلکه در حوزه کمیته وکمسیون‌های ستادی واستانی!

محمدی با اشاره به اینکه مدرسه و معلم و  دانش‌آموز که از مولفه‌های اصلی و به دیگر سخن جامعه هدف اصلی ومحوری این اسناد بوده‌اند، بی‌بهره از ثمرات وتاملات فلسفی ومبنایی این اسناد بوده اند، گفت: گویا این روز و ماه‌ها هنوز هم بحث‌های جسته وگریخته مبنایی! در ذیل این اسناد می‌شود که گویی برای نویسندگان آن هم فهم فلسفی از سند سخت و پیچیده  شده باشد!

او ادامه داد: این نگاه قدسی ودست نیافتنی به این دست اسناد که نیامده زمزمه پایان تاریخ مصرفش شنیده می‌شود می‌رود تا دامن بیانیه گام دوم را هم بگیرد،  در این دستگاه عظیم تعلیم وتربیت که به قاعده خاستگاه ترویجی این بیانیه است؛ جایی را نیافتم که این بیانیه حداقل به بحث وبررسی وتحلیل گذاشته شده باشد البته این وضعیت شاید در دیگر نهاد‌ها هم با شدت وضعف نسبی خود دیده شود، اما در این نهادی که ضریب نفوذ وتاثیر گذاری فراخ دارد، قابل تامل است.

آموزش و پرورش نیامند شتاب در به روزآوری بسته‌های تربیتی است

محمدی تاکید کرد: باید آموزش وپرورش در ذیل این بیانیه دست به برخی نوسازی‌ها در منابع و ظرفیت‌های خود می‌زد و تحول دامنه داری را در نظام‌مند سازی ساختار وچارچوب‌های خود پدید می‌آورد؛ آموزش وپرورش به دلیل برخی در گذشته ماندن‌های تربیتی و آموزشی به شتاب در به روز سازی بسته‌های تربیتی وآموزشی نیازمنداست.

این کارشناس حوزه آموزش و پرورش بیان کرد: بیانیه گام دوم در روز آمدسازی و اصلاح نگاه از گذشته کهنگی و ماندگی به افق‌های آینده تاثیری شگرف خواهد داشت؛ سوگمندانه این کم انگاری‌ها و شاید فهم‌های بسیط و سطحی از این بیانیه عمیق باعث شد تا نشستن فراز‌های گزینشی در پشت جلد کتاب‌های درسی آخرین شانس این بیانیه چهل سال نخست انقلاب باشد!


بیشتر بخوانید: ضرورت گفتمان سازی بیانیه گام دوم انقلاب بین دانش آموزان


برخی مدیران در آزمون بیانیه گام دوم مردود شدند

او تاکید کرد: باید بگویم که کارنامه خیلی از مدیران در آزمون بیانیه گام دوم، مردود ویا باکمی اغماض، مشروط است؛ سوگمندانه این بیانیه هم، بر شمار مظلومیت‌های مقام معظم رهبری، حتی در میان کسانی که خودشان را همسوتر با ایشان می‌دانند افزود؛ بماند که برخی فرصت را غنیمت شمردند و در پوشش این بیانیه، سوگیری‌های فکری خویش را بسط دادند و بیانیه را به تأویل بردند؛ این بی تفاوتی به بزرگترین منشور چند دهه اخیر، که حاصل آزمون وخطا‌های چهل ساله نخست است؛ نباید سر نوشتی غم انگیز به خود بگیرد؛ قرار نیست با این چراغ راه؛ آزمون خطا‌ها و تضییع منابع وظرفیت‌ها تکرار شود.

محمدی اظهار کرد: یک سال فرصت کمی نیست تا مدیران به دور از شعار و بازی با مخاطبان، به گزارش مدیریت خود براساس مطالبات بیانیه گام دوم اقدام کنند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.