سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

دستاورد فعالیت ۱۰ ساله انجمن مجموعه‌داران ایران چه بود؟

حدود ۱۰ سال از فعالیت انجمن مجموعه‌داران ایران می‌گذرد؛ انجمنی که با هدف شناسایی مجموعه‌داران در رشته‌های مختلف شکل گرفت.

منوچهر لطفی رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به گذشت ۱۰ سال از عمر انجمن مجموعه‌داران ایران اشاره کرد و درباره فعالیت این انجمن در سال‌های گذشته گفت: ۱۰ سال از فعالیت انجمن مجموعه‌داران ایران می‌گذرد. این انجمن با هدف شناسایی مجموعه‌داران رشته‌های مختلف در سراسر ایران، ساماندهی این مجموعه‌داران و توانمندسازی آن‌ها برای انجام کار حرفه‌ای تشکیل شد. در اصل با گذشت ۱۷۰ سال از عمر مجموعه‌داری در کشور ما احساس شد که شناختن و ساماندهی مجموعه‌داران متولی خاصی ندارد؛ به همین خاطر برخی از مجموعه‌داران و فرهیختگان به فکر تشکیل یک انجمن افتادند و این انجمن توانست پس از ده سال علاوه بر دستیابی به اهداف اصلی خود اهداف دیگری را نیز محقق کند.

او افزود: در ۱۷۰ سالی که از عمر مجموعه‌داری در کشورمان می‌گذرد، برخی افراد علاقه مند به میراث فرهنگی به صورت خودجوش و با هزینه خود آثار فرهنگی و هنری را تهیه و گردآوری کرده‌اند؛ اما به دلیل شناخت کافی نداشتن مردم و مجموعه‌داران از اهمیت این کار، نتیجه تلاش آن‌ها به نسل‌های بعد منتقل نشد؛ یعنی برخی مواقع با فوت مجموعه‌دار از آثاری که گردآورده بود به خوبی مراقبت نشده و بعضی از آثار معدوم شده است و یا از کشور خارج شدند.

رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران بیان کرد: انجمن مجموعه‌داران ایران تلاش کرد، در ۱۰ سال گذشته از اموال فرهنگی محافظت و نگهداری کند. مسئولان این انجمن در این مدت با سختی و مشقت اقدامات بسیار مؤثری را به نتیجه رساندند. آن‌ها تلاش کردند مجموعه‌داران کشور را شناسایی کنند و در این مسیر هیچ مؤسسه یا ارگان دولتی گام برنداشت. تا به امروز بیش از ۴۰۰۰ نفر مجموعه‌دار در سراسر ایران شناسایی شدند و با تحقیقات میدانی مشخص شد که این مجموعه‌داران بیش از ۴۰۰ قلم اشیای فرهنگی و هنری جمع‌آوری می‌کنند و در جمع‌آوری ۳۰ قلم از این اقلام فراوانی داریم؛ یعنی گروه زیادی از مجموعه‌داران مشغول گردآوری این اقلام هستند. بنابراین کمیته‌های تخصصی را تشکیل دادیم.

لطفی ادامه داد: ما با تشکیل کمیته‌های تخصصی توانستیم مجموعه‌داران را تا اندازه‌ای ساماندهی کنیم و چهار گردهمایی بزرگ را برگزار و در قالب آن‌ها مجموعه‌داران را به همدیگر معرفی کنیم تا بتوانند با یکدیگر تبادل نظر، تجربه و اشیا کنند. اگر مجموعه‌داری در گذشته در انزوا بود، حال به راحتی می‌تواند با سایر مجموعه‌دارانی که همین فعالیت را به صورت موازی انجام می‌دادند، آشنا شود و علاوه بر تبادل اطلاعات و تجربیات در برخی مواقع با هم تبادل آثار کنند.

او اظهار کرد: در ۱۰ سال گذشته، حدود ۴ هزار نفر مجموعه‌دار شناسایی شده‌اند و کارشناسان انجمن مجموعه‌داران ایران مجموعه‌های ۱۵۰۰ نفر از آن‌ها را از نزدیک دیده‌اند. از ۱۰۰۰ نفر از مجموعه‌داران نیز تاریخ شفاهی گرفته شده و فیلم‌های کوتاهی از آن‌ها تهیه شده است. مجموعه‌داران شناسایی شده توسط انجمن مجموعه‌داران ایران تشویق و ترغیب شده‌اند که نزدیک به ۲۰۰ موزه خصوصی را با مجوز اداره کل امور موزه‌های در سراسر کشور ایجاد کنند. این موزه‌ها مکانی برای انجام فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستند.

رئیس انجمن مجموعه‌داران ایران در پایان گفت: انجمن مجموعه‌داران ایران در ۱۰ سال گذشته ارتباط خوبی با حوزه‌های مختلف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی داشته و نمایشگاه‌های متعددی را برگزار کرده است. با توجه به دستاورد‌های گذشته تصور می‌کنیم که در سال‌های آینده می‌توانیم شاهد رسیدن تعداد موزه‌های خصوصی کشور به ۴۰۰ یا ۵۰۰ مورد باشیم.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.