سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

شاهکار شهرداری منطقه ۲ تهران/ هزینه پارک حاشیه‌ای برای توقف یک دقیقه‌ای کنار خیابان

شهروندان از اخذ عوارض پارک هوشمند حاشیه‌ای در توقف‌های زیر ۳۰ دقیقه خبر دادند.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۷ تیرماه امسال طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه در پایتخت آغاز و منطقه ۲ تهران نیز به عنوان منطقه اجرای آزمایشی طرح معرفی شد.

اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای با پیش بینی ۴ هزار نقطه در ۹۵ معبر پر تردد پایتخت آغاز به کار کرد و مدیران شهری در منطقه ۲ تهران نیز از پیش بینی ۲هزار قطعه پارک دیگر در منطقه خبر دادند.

اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای از همان ابتدا با چالش های جدی مواجه شد؛ به طوری که کارشناسان حوزه حمل و نقل اعلام کردند که زیر ساخت های لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد و به دلیل پوشاندن و مخدوش کردن پلاک باید از نیروی انسانی در کنار استفاده از ماشین های دوربین دار برای خواندن پلاک های مخدوش استفاده شود.

همین اظهار نظر موجب شد بسیاری به این جمع بندی برسند که شاید دوباره پارکبان ها به معابر پایتخت برگردند. اما موضوعی که پس از گذشت ۶ ماه از اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه مورد اعتراض بسیاری از شهروندان است اخذ عوارض خارج از نقاط پارک و یا در توقف های زیر ۳۰ دقیقه است.

به زبان ساده مدیریت شهری اعلام کرد که توقف های زیر  ۳۰دقیقه در  ۹۵معبر کنترل هوشمند پارک حاشیه ای برای رانندگان رایگان است و زمانی عوارض برای آن‌ها اخد می شود که توقف های آن ها بالای ۳۰دقیقه باشد.

گزارش های مردمی نشان می دهد که در پارک های زیر ۳۰دقیقه نیز از کیف پول الکترونیکی شهروندان عوارض پارک کسر شده است.

امیرحسین حیدرنیا معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،در توضیح علل دریافت عوارض پارک هوشمند حاشیه‌ای در بازه زمانی توقف زیر ۳۰ دقیقه بیان کرد: شهروندان اگر ادعایی در این خصوص دارند مراتب را به شکل مستند به همراه تاریخ، زمان و مکان پارک خودرو به شهرداری اعلام کنند تا ما در مدیریت شهری مراتب را به شرکت مجری طرح جهت بررسی ارسال کنیم.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این نکته که باید ادعای شهروندان راستی آزمایی شود، تصریح کرد: نمی‌توانیم بر اساس ادعای یک شهروند سیستم اجرای طرح کنترل هوشمند پارک حاشیه ای را زیر سوال ببریم اما اگر پس از بررسی از سوی شرکت مجری طرح ادعای شهروندی ثابت شد مقدمات باز پرداخت عوارض اخذ شده به او فراهم می شود.

حیدرنیا در پاسخ به این سوال که شهروندان مراتب اعتراض خود را به کدام نهاد باید اعلام کنند، افزود: شهروندان می‌توانند اعتراض خود در حوزه پرداخت عوارض پارک هوشمند حاشیه‌ای را به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه ۲ تهران و یا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری اعلام کنند.


بیشتر بخوانید: شناسایی تمام معابر تهران جهت هوشمند سازی پارک حاشیه‌ای 


او در پاسخ به این سوال که زمان بررسی شکایات مردمی به چه شکل است، گفت: از زمان دریافت شکایت شهروندان ما در مدیریت شهری مراتب را پس از جمع بندی به شرکت مجری اعلام و ارسال می‌کنیم و باید به این نکته تاکید کنم که مدیریت شهری به شکل تلفنی پاسخگوی اعتراض شهروندان نیست و آنها باید مراتب را به صورت مکتوب به شهرداری اعلام کنند.

حیدرنیا بیان کرد: پس از ارسال اعتراض‌های شهروندان شرکت مجری طرح با استفاده از داده‌های اطلاعاتی و تصاویر ادعای شهروندان بررسی و صحت آن را تایید می‌کند و اگر صحت ادعای شهروندان مورد تایید قرار بگیرد عوارض اخذ شده به آنها برگردانده می‌شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا تا به امروز شکایتی از سوی شهروندان درباره اخذ عوارض پارک هوشمند حاشیه‌ای در مدت زمانی کمتر از 30 دقیقه به دست شهرداری منطقه ۲رسیده است، گفت: تا به امروز ادعایی مبنی بر این نکته که شهرداری منطقه 2 به دلیل پارک کمتر از 30 دقیقه از شهروندان پول گرفته به دست ما نرسیده است.

نکته قابل توجه این است که بسیاری از شهروندان انگیزه و همت لازم برای طرح گزارش آن هم به شکل مطلوب جهت احقاق حقوق ضایع شده خود را ندارد و به اصطلاح از خیر ۲ هزار تومانی که از حساب آن ها کسر شده است می گذرند.

اما پرسش این است که روزانه در ۴ هزار نقطه کنترل هوشمند پارک حاشیه ای چه تعداد خطای محاسبه زمان پارک خودرو رخ می دهد و از این خطای به اصطلاح ارزان چه پول کلانی در حساب مدیریت شهری می نشیند.

مدیریت شهری بروز خطا را امری اجتناب ناپذیر می‌داند، اما نکته قابل تامل این است که چرا مدیریت شهری به دنبال از بین بردن خطای موجود در محاسبه زمان توقف خودرو نیست و از شهروندان می خواهد که خطاهای محاسباتی را گزارش کنند و آن هم به شکل مکتوب زیرا مدیران شهری تلفن جواب نمی دهند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۳
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۱۵ ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
خونه من تو خیابان شادمان هست مبلغ ۱.۴۸۳.۵۰۰ تومن هزینه پارک حاشیه ای اومده به کی باید اعتراض کنم
مهری
۱۷:۲۶ ۱۰ مرداد ۱۳۹۹
سلام
من ساکن شرق تهران و محل کارم خ میرداماد است.از تیرماه سال جاری لغایت حال دارن هزینه پارک حاشیه هوشمند کسر میکنند. آنهم از ساعت ۱۶ بعد از ظهر به بعد. در حالی که ماشین من در پارکینگ خانه ام پارک است.در تهران من پیام گذاشتم گفتن کدوم ماشین. گفتم بابا محل پارک لطفا بگید و نگفتن.
مبلغ مهم نیست ولی این ی دزدی آشکار هست و من میخوام شکایت کنم لطفا اگه کسی اطلاعاتی دارد من را راهنمایی کند.
در ضمن باید فیلم یا عکس در آن محل و تاریخ و ساعت را برای اثبات نگهدارن.
محمد
۱۸:۱۱ ۰۷ دی ۱۴۰۰
برای بنده هم کلی مسیر های نرفته زده شده !!!!!!
احسان رشیدی
۱۶:۲۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام
برای چنین هزینه ی اندکی هیچ عقل سلیمی حاضر نیست وقت و هزینه ی اینچنینی صرف کند تا شکایت خود را به گوش آقایان در شهرداری برساند.
خود شهرداری هم خوب از این قضیه آگاه است و به همین خاطر با خیال راحت به کسر هزینه پارک های زیر 30 دقیقه می پردازد.
ناشناس
۲۳:۰۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
لطفا به داد مردم برسید. شهرداری میگه مستند بدید؟! از کجا مستند بدیم؟ فیلم دوربین؟ میگن ساعتش درست نیست! شاهد زنده بیاریم؟ میگن درست نیست! چجور مستندی آخه؟ ماشین رو توی کوچه میزاریم چون دوربین میگیره عوارض میزنن. به راهور میگیم میگه از شهرداری پیگیری کنید به شهرداری میگیم میگه راهور. حتی یک شماره مخصوص این کار هم نزاشتن. چقدر مردم آزاری آخه
جعفر نایب پناه
۱۵:۲۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
با سلام ددر زمان. خریدن خودرو از مشتری هزینه پارکینگ اخذ میگردد و بنا بر این شهرداری پارکینگ را. که قبلا بما فروخته دوباره میفروشد و این امر غیر قانونی است
بهروز
۱۸:۵۷ ۲۲ اسفند ۱۳۹۸
درود.
دوستان خواهشا راهنمایی کنن
یه بنده خدا نشناسی انگار پلاک خودشو مخدوش فرمودن که شده پلاک من.
حالا این بنده خدا که علاقه زیادی هم به کارت حاشیه ای داره مدام اینور اونور پارک میکنه که پیامکش برای من میاد.تا آلان حدود ۱۰۰,۱۵۰ ای برامون بالا آورده،خدایی اگه میدونید راهنمایی کنید دقیقا چیکار کنم.اگه لطف کنید راهنمایی کنید ممنون میشم.
اولش گفتم مبلغی نیس نمییرزه اما این مدام داره پارک میکنه و میزنه به حساب ما.
فتحی
۱۳:۴۱ ۱۲ اسفند ۱۳۹۸
برای 8 ساعت توقف در پارک حاشیه ای مبلغ 13500 تومن برای ما هزینه ارسال کردن. قبلا 1500 تومن هزینه بر می داشت؛ الان بدون اینکه بگن، این هزینه رو به ما تحمیل کردن!!!!
محسن حسینی
۱۹:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
با سلام
این اتفاق برای من افتاد درتاریخ ۱ دی ماه ۹۸ رفتم تو شهرک هما در حد یک دقیقه وایسادم حدود یکی دوساعت بعدپیامک اومد که پارک هوشمند بلوارعربشاهی...
حالا واسه این ۳ هزارتومن بایدیه روزازکاربیفتیم و ۳۰-۴۰هزارتومن هزینه کنیم!!!
خواننده
۱۵:۴۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
توروخدابه شهرداری بگین عوارض ومالیات میدیم وظیفته جای پارک درست کنی دیگه چرابایدبابت پارک پول بدیم فردابابت اکسیژن وافتاب هم عوارض بزارین این چه مدیریتیه بابار.....
ناشناس
۱۴:۳۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
متاسفانه شهرداری تهران یکی از بی نظم ترین سازمان های کشور است پارتی بازی بیشتر توی شهرداری کار میکنن.
ناشناس
۱۲:۰۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اینا بودجه کم آوردن از بنزین شروع کردن ... تا بعد
ناشناس
۱۴:۰۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اینکار فقط به شهرداری مربوطه
تفاوت با شهردار قبل محسوسه بدون توجه به چپ و راست
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۸ دی ۱۳۹۸
با کمبود بودجه مواجه شدن ماشین باید بیخودی بره پارکینگ پول بگیرن جریمه های بیخود برای معاینه فنی که خودشون میدونن بی کیفیت ماشین تولید می کنیم
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
آیا عاقلانه است فردی برای دریافت دو هزار تومان یک روز از وقتی که قدیما می گفتن طلاست در پیچ خم بوروکراسی اداری طی کند ؟ آیا راه دیگری وجود ندارد ؟ یا این آقای به اصطلاح مدیر نمی داند؟ پس دولت الکترونیک چه دردی را می خواهد دوا کند. چه اشکالی پیش می آید که شهروندان همان نکات مورد نظر آقای مدیر را در سامانه ای به همین منظور ثبت وپیگیری نمایند؟
پس احتمالا چنانچه آقای مدیر از این راه مطلع هستند که به احتمال زیاد اینگونه است ، قصدی برای عودت این پولهای مردم وجود ندارد
منصور
۱۱:۰۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
فکنم // این پولها را برای کمک به مستضعفین میگیرن // مثل بنزین که بخاطر کمک به قشر محروم 3000 تومن شد
ناشناس
۱۴:۰۵ ۰۸ دی ۱۳۹۸
بنزین طرح دولته پارک هوشمند برای شهرداری
امییییییر
۰۱:۲۸ ۰۹ دی ۱۳۹۸
ناشناس 14:05
ایشون بصورت واضح کلمه "مثل" رو داخل جملشون بکاربردن ،این یعنی شهرداری هم مثل دولت دغدغه اقشار ضعیف رو داره و با این طرح میخاد یه پولی جور کنه بده به قشر ضعیف!!!
اصلا منظورشون این نبود که این طرح برای دولته و یا طرح بنزین برای شهرداریه و یا این دوتا طرح صرفا یا برای شهرداریه و یا صرفا برای دولت و یا هرچیز دیگری که به علت ضیق وقت در این کامنت نمیگنجه و از همه مهمتر و یا چی ؟
مرسی اَه.....
منصور
۱۱:۰۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
یارنه هم نفری 100000 تومن میگیریم
ناشناس
۱۰:۵۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
شهرداری فقط درآمد زایی را خوب بلدند ولی همین کار غیر قانونی و خارج از عرف شهری می باشد چرا که این خودروها که اطراف این خیابانها پارک می کنند راه عبور و مرور را تنگ کرده و اختلال درست می کنند و حقوق شهروندی را نقض می کنند شهرداری باید پارکینگ احداث بکنه نکه بیاید اطراف این خیابانها رو پارکینگ کنه و درآمد زایی بکنه .....
امییییییر
۰۱:۳۲ ۰۹ دی ۱۳۹۸
نمیدونم چرا یهو یاد مرحوم "زبل خان" افتادم !
زبل خان اینجا زبل خان اونجا ، زبل خان فقط کافیه تا دستشو دراز کنه ....وااای آقای کارگردان اینهمه اسکناس2000ت اینجا چی کار میکنه!!!
خخخخخخخخ!!!
حالا اسفناج نخورده اینجورین ،فک کن اگه زبونم لال اسفناج بخورن دیگه همگی فاتحمون خوندس!
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
ایشالا این پول های زور بشه درد و بلای برای مجریان آن
مرصاد
۱۰:۵۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
این طرح پور سیدآقایی معاون مستعفی و مسئله دار ترافیک شهرداری اصلاح طلب تهران است ، که برای کسب درآمد و ناراضی تراشی ! آنهم فقط در منطقه 2 اجراشده است ، که اصلا عادلانه نیست !!
ناشناس
۱۴:۰۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
همونی که میخواست صندلی بی آر تی رو پولی کنه؟؟
احمد
۱۰:۰۸ ۰۸ دی ۱۳۹۸
تاسف برای شهرداری که فقط دست بگیر دارد!
اصلا برای چی از 30 ثانیه بیشتر رو پول میگیرن ؟!
حالا ملت باید کورنومتر ببندازن که بتونن دقیق محاسبه کنن چند ثانیه وایسادن !
متین
۱۰:۰۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
کار پارک بان میکنه یکسری پلیس جریمه میکنه حالا یکسری شهرداری جریمه میکنه در تهران من باید جریمه پرداخت کنیم فقط برای مردم دردسر درست میکنن هر روز مردم با یک چیز سر گرم کنن شب عید هم هست داستان کسری بودجه و کسری پولشو از مردم تامین کنن
ناشناس
۰۹:۴۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
وقتی طرف میاد تو تلویزیون میگه هزینه پارکینگ در فرانسه بالاست اینجا پایینه نباید تعجب کرد
y
۰۹:۲۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
اللهم العن ظلم حق الناس
فرزاد
۰۹:۰۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
آره رسیدگی شد، پول طرف هم پرداخت شد، تازه خسارت هم میدن. بابا دلت خوشه
ناشناس
۰۸:۵۴ ۰۸ دی ۱۳۹۸
چندتا از این دوهزار تومان ازم کم کردن. دقیقا هم از منطقه دو خ ستارخان که اونور خیابون طرح جدید الایندگی هست شروع کردن که پول دربیارن. کلی ماشین صبح ها چون نمیتونن برن وارد طرح الایندگی بشن ماشیناشون رو اونجا پارک میکنن و شهرداری هم کلی پول به جیب میزنه. کسی هم نیس پیگیری کنه که طبق چه اصولی این نقاط انتخاب شدن برای تست این طرح مزخرف
ناشناس
۰۸:۵۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
با این وضع آلودگی هوا احتمالا هزینه عوارض تنفس یا مالیات بر تنفس چیزی؟؟؟
عزیزان دل هر خودرو مگه سالیانه عوارض شهرداری پرداخت نمیکنه؟؟ بعد بابت پارک خودرو هم هزینه بده؟؟
ضمنا با این وضع اقتصاد و ترافیک و آلودگی هوا کارشناسان محترم فکر نکردن برای هر خودرو 206 گشت شهرداری چقدر هزینه میشه و سوخت مصرف میکنه و خودش بار ترافیکی هست و آلوده کننده هوا چون یکسره در حال گشت زنی می باشند؟؟ این خودرو ها بنزین لیتری چند میزنند که به صرفه هست برای شهرداری و یا فکر آلودگی و خود ایجاد بار ترافیکی شده؟ فردا روز فکر استهلاک این خودرو ها شده؟ یعنی من عاشق این کلمه مکانیزه گفتن شما هستم اگر این اسمش مکانیزه کردن هست
جیب مردم رو خالی کردن به چه قیمتی آخه؟ پس عوارض سالیانه خودرو شهرداری برای چی میگیره؟
ناشناس
۰۸:۴۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
حواستون به پارکینگ منازل هست ازاونم میتونید پول دارید چه معنی داره مردم توخونشون ماشین پارک کنن آقازادها خیلی خرجشون رفته بالا
ناشناس
۰۸:۲۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
با سلا اگه این کار رو نکنن که نمی تونن حقوق نجومی بگیرن.
ناشناس
۰۸:۱۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
ای بابا
ناشناس
۰۸:۰۶ ۰۸ دی ۱۳۹۸
گرفتن پول تو روز روشن ...
ناشناس
۰۸:۰۲ ۰۸ دی ۱۳۹۸
بعد از گرفتن جریمه زوج و فرد از پلیس راهنمایی رانندگی حالا نوبت پول پارک است بجای چپاول مردم بفکر سرویس دادن باشید اون از وضع الودگی اون از وضه باران اومودن که غافلگیر مییشین . اون از وضع ترافیک
عوارض حمل زباله و.. میگیرن ولی خیابانها پر از زباله است
بی غم
۰۷:۵۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
حالا چقدر باید وقت و هزینه کنی و نامه بنویسی و رسیدگی بشود و نشود واگر پیگیری کنی میگویند تا حال گزارشی به دست ما نرسیده و چند دروغ دیگر طرح قبلی خیلی خوب بود و پلاک جلو دوربین نشان از پارک و خروج را ثبت و مبلغ را کسر میکرد این طرح جدید خیلی شفافیت ندارد و باید لغو شود .
ناشناس
۰۷:۴۳ ۰۸ دی ۱۳۹۸
یکم فکر مردم باش آقای شهردار
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
این شهردار و شورا دنبال افزایش هزینه زندگی در تهران و در نتیجه کاهش جمعیت تهران هستن. اینها شروعشه من فیلم صحبت های شهردار قبل از تصدی سمتشو دارم وقتی در وزارت راه سمتی داشت اگر میدیدی میگفتی اصلا این چرا شهردار تهران شده به هرحال کم کم برای هرچیزی هزینه میگیرن تا فقط پولدارها تهران بمانن این نتیجه انتخاب خودتهرانیهایی هست که بدون توجه به واقعیت و سوابق افراد رای دادن
ناشناس
۰۷:۳۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
عجب
ایمان
۰۷:۲۹ ۰۸ دی ۱۳۹۸
نهایت بی مسئولیتی و عدم توجه به تضیع حقوق مردم.
ناشناس
۰۷:۲۰ ۰۸ دی ۱۳۹۸
جناب حیدر نیا
میفرمایید بررسی می کنیم ، اگر صحت داشت ، وجه اضافی دریافتی را. برمی گردانیم ؟!
یعنی یکنفر حداقل دوروز وقت خود را صرف کند و پس از طی مراحل. طاقت فرسا ، مثلا" ده هزار تومان دریافت نماید ؟!!!
و برخورد با شرکت مجری متخلف اصلا" در برنامه سازمان شما نیست؟!
به این می گویند « اقتدار. » !!!!!!
ناشناس
۰۷:۱۱ ۰۸ دی ۱۳۹۸
طرح پارک حاشیه ای پول گرفتن در روز روشن ومصداق بارز سرگردنه گیری است..به هدف تامین منابع مالی برای شهرداری، حقوق مسلم شهروندان پایمال شده و هیپکس جوابگو نیست..من ساکن یکی از خیابان های تحت طرح هستم وحق و آسایش امثال بنده ضایع شده..اعتراض و شکایت هم کرده ام جواب سربالا داده اند.