سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فواید دوچرخه سواری برای سلامت

دوچرخه سواری دارای فواید متعددی برای سلامت است از این‌ رو توصیه می‌شود شهروندان به جای استفاده از خودرو، از دوچرخه استفاده کنند.

محسن داودی متخصص فیزیولوژی ورزشی قلب و عروق و مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اظهار داشت: ورزش دوچرخه سواری جزء ورزش‌های هوازی است و این نوع ورزش برای سلامتی مفید است.

او افزود: ورزش دوچرخه سواری برای درمان بیماری‌هایی از جمله قلب و عروق و کنترل بیماری‌های متابولیک بسیار موثر است.

داودی با اشاره به اینکه استفاده از دوچرخه تمامی اعضای بدن را درگیر میکند و عضلات کمربند شانه‌ای و ران را درگیر خود میکنند، گفت: این نوع ورزش هوازی برای ساختار بدن میتواند موثر باشد.

این متخصص فیزیولوژی ورزشی قلب و عروق همچنین به تاثیر ورزش دوچرخه سواری در استحکام استخوان‌ها اشاره کرد و گفت: ورزش روند پیری را به تأخیر می‌اندازد و افراد ورزشکار، زندگی شاداب‌تر و طول عمر بیشتری دارند.

او تصریح کرد: ورزش دوچرخه سواری میزان اکسیژن مصرفی بدن را بالا میبرد و باعث کاهش چربی و فرآیند چربی سوزی در را بدن فعال میکند و قند خون را تنظیم میکند.

داودی بر نقش ورزش دوچرخه سواری در سلامت اعصاب و روان تاکید کرد و گفت: این ورزش هوازی تاثیر مثبتی بر سلامت جسمی و روانی افراد جامعه دارد.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزایش اعتماد به نفس، کاهش چربی سوزی، افزایش خون رسانی در بدن، تقویت و افزایش عضلات تنفسی قفسه سینه، افزایش سیستم تنفسی، افزایش حجم هوای جاری در ریه‌های افراد را از جمله مزیت‌های ورزش دوچرخه سواری عنوان کرد.

او افزود: بر اساس مطالعات علمی ثابت شده ورزش دوچرخه سواری بر روی حافظه و سیستم مغزی تاثیر گذار است و باعث افزایش تمرکز و افزایش توسعه سلول‌های عصبی در بدن خواهد شد.

این متخصص ورزشی همچنین ابراز داشت: ورزش دوچرخه سواری موجب تقویت عضلات و افزایش دامنه حرکتی مفاصل در بدن خواهد شد و به تبع آن کاهش میزان چربی‌های احشایی در بدن می‌شود.

داودی همچنین با اشاره به اینکه این نوع ورزش هوازی از نظر روانی موجب کاهش استرس‌های محیطی، و بیماری‌های روحی و روانی خواهد شد.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز توصیه کرد: افراد برای سلامتی خود بایستی برنامه منظم ورزشی را داشته باشند و به طور متوسط ورزش دوچرخه سواری (هوازی) را در هفته ۳ تا ۵ جلسه به مدت بیش از ۳۰ دقیقه انجام دهند تا از سلامت خوبی برخوردار شوند و به عنوان نسخه پیشگیری قلبی و عروقی وبیماری‌های متابولیک باشد.

دوچرخه سواری ورزشی مفرح

سعید پرویزی فعال رسانه‌ای و گزارشگر خبرگزاری صدا و سیمای فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در خصوص این ورزش، تصریح کرد: دوچرخه سواری به عنوان یک ورزش مفرح برای بانوان و آقایان بایستی در کلانشهر شیراز فرهنگ سازی شود.

او در ادامه، با اشاره به اقدامات خوب شهرداری و سازمان حمل و نقل ترافیک، گفت: مسئولان بایستی برای انجام ورزش دوچرخه سواری فضای امن (از لحاظ عبور و مرور) ایجاد کنند.

پرویزی بحث استفاده بانوان از این ورزش را نیز مطرح کرد و گفت: بانوان علاقمند این را حق دارند تا بتوانند از دوچرخه استفاده کنند.

گزارشگر خبرگزاری صدا و سیمای فارس در پایان تصریح کرد: امید است مسئولان فرهنگ ترویج این مهم را در جامعه ایجاد کنند، زیرا استفاده از دوچرخه هم کاهش آلودگی را به دنبال دارد و هم اینکه از لحاظ روحی و جسمی برای افراد مفید و تاثیرگذار است.

ترویج فرهنگ دوچرخه سواری از مسئولان آغاز شود

امید نوروزی هم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، در خصوص استفاده از ورزش دوچرخه سواری، با بیان اینکه در بسیاری از شهر‌های اروپایی استفاده از حمل و نقل فعال به جای خودرو رواج زیادی دارد، گفت: فرهنگ حمل و نقل و استفاده از دوچرخه سواری بایستی از مسئولان شروع شود و نه فقط برای شهروندان باشد.

او با اشاره به اینکه شهرداری شیراز در این زمینه تدابیر خوبی را جهت استفاده از این ورزش انجام داده است، افزود: انجام ورزش دوچرخه سواری به کاهش آلودگی‌های صوتی و هم کاهش سوخت کمک میکند.

نوروزی ادامه داد: ترویج فرهنگ این موضوع بایستی از جامه بزرگ ورزش انجام شود و این کار بسیار بزرگ و ارشمندی است.

او اظهار کرد: امید است استفاده و فرهنگ دوچرخه سواری در جامعه جا بیفتد، زیرا این ورش مفرح و نشاط بخش است.

این ورزشکار ملی جوان و موفق کشورمان در پایان تصریح کرد: مسئولان بایستی بستر‌های لازم برای دوچرخه سواری ایمن را برای شهروندان خود فراهم کنند همچنین باید اقدامات خود در زمینه ترویج دوچرخه‌سواری را گزارش کنند.

کاهش مصرف سوخت و صرفه جویی اقتصادی

فرنوش جعفری اولین زن گزارشگر فوتبال در ایران، نویسنده و گوینده رادیو فارس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، اظهار کرد: کلید اصلی کاهش آلودگی هوا، محیط سالم و پاک، استفاده از دوچرخه است.

او عامل اصلی آلودگی هوا و طبیعت را خودرو‌های تک سرنشین دانست و افزود: استفاده از دوچرخه هم نوعی ورزش است و اینکه کاهش مصرف بنزین و صرفه جویی اقتصادی را به دنبال دارد.

این گزارشگر موفق، شهروندان را ترغیب برای استفاده از دوچرخه جهت حمل و نقل درون شهری کرد و یادآور شد: با استفاده از ورزش دوچرخه سواری به استقبال نفس کشیدن هوای پاک میرویم و نتیجه ترویج این فرهنگ، هوای پاک و ریه‌های سالم کلانشهر شیراز است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.