سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۴۹ خبرنگار در سال ۲۰۱۹ در جهان کشته شدند

سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرد سال ۲۰۱۹ میلادی، ۴۹ خبرنگار در سراسر جهان کشته شده‌اند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، سازمان گزارشگران بدون مرز روز سه‌شنبه اعلام کرد سال ۲۰۱۹ میلادی ۴۹ خبرنگار در سراسر جهان کشته شدند که پایین‌ترین رقم در ۱۶ سال گذشته است.

در گزارش این سازمان -که مقر آن در پاریس قرار دارد- هشدار داده شده است خبرنگاری همچنان حرفه‌ای خطرناک قلمداد می‌شود و بیشتر ۴۹ خبرنگاری که در آمار سال ۲۰۱۹ کشته شدند و پایین‌ترین نرخ آمار در ۱۶ سال گذشته محسوب می‌شود در کشور‌های درگیر جنگی همچون یمن، سوریه و افغانستان جان خود را از دست دادند.

این سازمان اعلام کرد به طور متوسط در دو دهه گذشته نزدیک به ۸۰ خبرنگار سالانه جان خود را از دست داده‌اند، اما مدیر این سازمان هشدار داد شمار خبرنگاران کشته شده در کشور‌هایی که ظاهرا صلح در آن‌ها برقرار است همچنان به میزان نگران‌کننده‌ای بالاست و در مکزیک به تنهایی ۱۰ خبرنگاران جان خود را از دست داده‌اند.

او افزود آمریکای لاتین که ۱۴ خبرنگار در سراسر آن کشته شده‌اند همانند خاورمیانه به منطقه‌ای مرگبار برای خبرنگاران تبدیل شده است.

رئیس گزارشگران بدون مرز با اشاره به اینکه کاهش میزان مرگ و میر خبرنگاران در مناطق درگیر جنگ موضوعی خوشایند است، شمار بیشتر و بیشتری از خبرنگاران به دلیل فعالیتشان در کشور‌های دموکراتیک کشته می‌شوند که چالشی واقعی برای دموکراسی است.

بنا بر گزارش این سازمان، در حالی که میزان مرگ و میر خبرنگاران کاهش داشته است، شمار بیشتری از آن‌ها پشت میله‌های زندان جان خود را از دست می‌دهند و سال ۲۰۱۹ حدود ۳۸۹ خبرنگار بازداشت شدند که این رقم نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.