سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد:

یک پست سازمانی مهم که آینده دانش آموزان را تغییر می‌دهد

یک روانشناس گفت: مشاور در مدرسه که تنها یک پست سازمانی محسوب می‌شود، با آینده دانش آموزان سر و کار دارد.

عزت‌اللّه کردمیرزا روانشناس و مشاور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه سیاست گذاری آموزش و‌ پرورش در حوزه سلامت روان با خطاهای جدی مواجه است، اظهار کرد: اگر در سن مدرسه سلامت روان حتی ۳۰ درصد از دانش آموزان با خطر مواجه شده باشد، این خطر در دوران بزرگسالی تبدیل به بحران خواهد شد.

وی ادامه داد: این بحران که در تمام سطوح تحصیلی، زندگی فردی دانش آموز و حتی جامعه رسوخ خواهد کرد و عواقب جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.

وی افزود: بزهکاری‌های دوره بزرگسالی، اختلافات زناشویی، مشکلات شغلی و اختلال روابط میان فردی از جمله آسیب اجتماعی‌ای است که دانش آموز در آینده با آن مواجه خواهد  شد.


بیشتر بخوانید:بحران سلامت روان در بین دانش آموزان/ آموزش و پرورش کجای پازل سلامت روان قرار دارد؟


کردمیرزا با اشاره به اینکه وضعیت روان دانش آموزان، متاثر از وضعیت جامعه عمومی کشور است، بیان کرد: عمده دانش آموزان قربانی اختلالات روانی موجود در خانواده‌ها می‌شوند. به آن معنی که دانش آموز در محیطی زندگی می‌کند که به صورت ناخواسته در معرض جنگ‌های روانی اطرافیان مثل والدینش است.

وی افزود: خود دانش آموز به شخصه مشکلات روانی ندارد، بلکه قرار گرفتن در شرایط متشنج خانواده باعث ایجاد اختلالات روانی در دانش آموز می‌شود. یک شرایط مختل کننده که در صورت یاری ندادن به دانش آموز، او هم در منجلاب مشکلات روانی قرار می‌گیرد و تمام فعالیت‌های درسی زندگی شخصی‌اش متاثر می‌شود بدون آن که خودش متوجه دلیل اصلی این امر برای رفع کردنش باشد.

این روان شناس با بیان اینکه بسیاری از مشاوران مدارس تنها در زمینه مشاوره تحصیلی تخصص دارند، افزود: این مشاوران در صدد حل کردن مشکلات درسی، دانش آموز را تحت فشار قرار می‌دهند بدون آنکه از اصل ماجرا آگاهی مورد نیاز را داشته باشند. حتی اغلب برچسب کند ذهنی را به دانش آموز می‌زنند و در آینده درسی وی در مدرسه و حتی در نگاه دیگران نسبت به دانش آموز تاثیر منفی می‌گذارند.

وی تصریح کرد: اما برخی از این افراد اقدام به مشاوره‌های سلامت روان می‌کنند که تحت نظر هیچ ارگان رسمی از جمله نظام روانشناسی نیستند و تخصص لازم در زمینه مشاوره‌های شخصیتی را ندارند. اگرچه قصد حمایت روانی از دانش‌آموز را دارند ولی از آنجایی که سواد تخصصی و علمی آن را ندارند، مشکل دانش آموز را اشتباه متوجه می‌شوند و با نسخه پیچی اشتباه، مشکلات او را دوچندان می‌کنند.

وی ادامه داد: در برخی از مدارس سمت مشاور مدرسه را تنها به عنوان یک پست سازمانی ساده در نظر می‌گیرند، در صورتی که با تمرکز و رصد دقیق آموزش و پرورش و حتی نگاهی ساده به نام این وزارتخانه متوجه خواهیم شد که امر "پرورش" چه اندازه قابل ارزش‌گذاری است، امری که با سهل انگاری، اصل آن را زیر سوال برده و با آینده چند میلیون دانش آموز بازی می‌شود.

کردمیرزا در پایان خاطرنشان کرد: اگر به شرایط روانی و پرورشی محصلان توجه خاص نشود، این قشر آینده‌ساز با چالش‌های فراوانی روبرو خواهند بود.

انتهای پیام/

از بی درایتی مسئولان تا تیری که سلامت روان دانش آموزان را نشانه گرفته است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۸
پست مشاوره به درد نمیخوره اون چیزی که لازمه توجه به نیازهای مردم هست سر وقت ازدواج کنند سر وقت برن سر کار به اندازه کافی در امد داشته باشند