عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید براینکه مجموعا درآمدهای ۴ منبع مالیات، نفت، اوراق مشارکت و درآمدهای اختصاصی با یکدیگر جمع شده و رقم بودجه را تشکیل میدهند، افزود: اکنون با وجود تحریمهای ناجوانمردانه باید تلاش کرد تا تهدیدها را تبدیل به یک فرصت کنیم بنابراین با فاصله گرفتن از منابع درآمدی فروش نفت میتوان به سمت درآمدهای پایدار واقعی مانند درآمدهای مالیاتی حرکت کرد.
جعفرزاده ایمنآبادی تأکید کرد: پیشبینی ۱۷۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در بودجه سال ۹۹ بدون بازنگری در بحث معافیتهای مالیاتی یا اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از فرار مالیاتی غیرواقعی و کم است و این موضوع نشان میدهد دولت تنها با ۴۰ درصد ظرفیت سازمان بزرگ امور مالیاتی به لایحه بودجه سالانه ورود کرده است.
او در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا افزایش درآمد مالیاتی در بودجه موجب فشار بیشتر بر مردم نمیشود، بیان کرد: در بحث وابستگی بیشتر بودجه به مالیات، افزایش پایههای مالیاتی مدنظر نیست و دولت تنها باید با بازنگری بر روی فرارهای مالیاتی یا معافیتهای مالیاتی برای برخی اقشار مانند سلبریتیها کسری بودجه را تامین کند که متأسفانه این موضوع در لایحه بودجه سال ۹۹ دیده نشده است.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تصریح کرد: دیوان محاسبات به ما اعلام کرده ۲۵۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در کشور وجود دارد که حتی اگر ۵۰ درصد این رقم احصاء شود، رقم قابل توجهی از بودجه سالانه کشور تامین خواهد شد، انتظار میرفت دولت به جای ارائه این کتاب حجیم بودجه، گزارشی از این اقدامات به مجلس میداد.
جعفرزادهایمنآبادی با اشاره به اینکه فروش اوراق مشارکت، در حقیقت فروش آیندگان است، گفت: ۶۵ هزار میلیارد تومان برای این موضوع در بودجه سال ۹۹ قرار داده شده که کار خوبی نیست. درآمدهای اختصاصی تنها تأمینکننده بودجه به خزانه ریخته شده و بازگشت میخورد.
او با بیان اینکه در نظر گرفتن فروش روزی ۱ میلیون بشکه نفت در بودجه سال ۹۹ کار درستی نبود، افزود: چه اشکالی دارد، اکنون با استفاده از فرصت تحریمها اعلام کنیم تنها میخواهیم بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ بشکه در روز نفت بفروشیم؟ بنابراین این بودجه حجیم، گسترده و غیرواقعی عملیاتی نیست و تنها تورمزاست.
نماینده مردم رشت در مجلس اظهار کرد: اصرار من و تعدادی از نمایندگان در کمیسیون برنامه و بودجه یا در کمیسیون تلفیق واقعی کردن ارقام بودجه است، برخی با نگاه امنیتی به بودجه نگاه کرده و میگویند با کاهش ارقام، پالس مناسبی به دشمن ندادهایم که ما این موضوع را قبول نداریم، زیرا باید حقایق را شفاف به مردم بگوییم و اولویتبندیها هم مشخص شود.
او در ادامه با اشاره به اینکه در آمد نفت باید برای عمران کشور صرف شود زیرا نفت سرمایه بین نسلی است، گفت: آیا منظور از عمران در اینجا بحث آسفالت کوچه و خیابان است یا زیرساختهای اصلی کشور مانند آزادراهها، بزرگراهها، خطوط ریلی، ایجاد سد، افزایش و توسعه فرودگاههای بینالمللی و ...؟ بنابراین باید درآمدهای نفتی را برای زیرساختهای کشور هزینه کرد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس بیان کرد: قرار بود دولت کاهش وابستگی بودجه به نفت را سرعت دهد و بنابراین مطابق عقل و منطق اکنون نباید بیشتر از ۱۵ درصد به نفت وابسته باشیم، اما اکنون به این رقم نرسیدهایم، گرچه ما در کمیسیون تلفیق بودجه لایههای پنهان را استخراج کرده و اعداد واقعی را اعلام میکنیم. دولتها تاکنون در بودجه اعداد واقعی را اعلام نکردهاند و اصرار ما این است که در بودجه وابستگی به نفت را به زیر ۱۰ درصد برسانیم.
جعفرزادهایمنآبادی همچنین با اشاره به تخصیص ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در لایحه بودجه سالنه به کالاهای اساسی بیان کرد: تجربه این سالها نشان داده که ارز یارانهای فسادآور و رانتزاست و نگاه دوباره دولت به این داستان و توزیع ارز یارانهای میان واردکنندگان به اصطلاح کالاهای اساسی و بدون توجه به تولید کشور، کار درستی نبود و یقینا در تلفیق به سمتی پیش خواهیم رفت که این ارزهای رانتزا را کاهش دهیم.
او ادامه داد: کمیسیون تلفیق بودجه حتما به موضوع بنزین و درآمد حاصل از آن ورود خواهد کرد زیرا باید این رقم به سمت حمایت از اقشار آسیبپذیر سوق داده شود، توزیع ۵۰ درصد این درآمد میان مردم و بازگشت مابقی به دولت مورد تأیید مجلس نیست و اجازه آن را هم نمیدهیم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره انجام اصلاح ساختاری در لایحه بودجه توسط دولت هم گفت: تاکنون اطلاعاتی از این موضوع به مجلس داده نشده البته شاخصهای اصلاح ساختار بودجه کاملا مشخص است، دولت مدعی است که اصلاح ساختار را در بودجه انجام داده اما عدد و رقمها این موضوع را تأیید نمیکند، باید بعد از تشکیل کمیسیون تلفیق بودجه و بررسی کامل بودجه قضاوت کرد آیا اصلاح ساختار انجام شده یا خیر.
انتهای پیام/