سیروس میمنت که کیوانِ "نون.خ" است و نسرین مرادی نقش همسر کیوان را بازی میکند به اتاق گریم میروند تا آماده شوند. سعید آقاخانی هم خودش را به گریمور سریال میسپارد تا آقای "نون.خ" شود. بچههای صحنه، طراح و فیلمبردار همه مهیای سکانسند و بچههای تدارکات هم از هیچ کوششی برای گرم نگهداشتن گروه دریغ ندارند؛ چایی میآورند، نسکافه میدهند یا شیرکاکائو. آقا نوری، کیوان و فریده به صحنه میآیند و با علامت شروع، سکانسهای قسمت اول ضبط میشوند.
بشیتربخوانید: ساخت سری دوم سریال نون. خ در کرمانشاه
شرایط، شرایط سختی است؛ ما که دستهایمان در جیبهایمان بود میلرزیدیم چه برسد به آقای نون.خ (سعید آقاخانی) که میخواهد دیالوگ بگوید یا بقیه عوامل؛ حتی به قولِ کارگردان آقاخانی، چند روز گذشته برف طوری راه را بسته بود که راهداری کرمانشاه به میدان آمد. قرار است بعد از چند هفتهای، گروه به تهران، مناطق کردنشین، رشت و بخشهای دیگر بروند تا مخاطبین علاقهمند به سریالهای تلویزیون، ماه رمضان 1399 دوباره نون.خ را با ماجراهای جدید ببینند.
سعید آقاخانی به وجه تمایز این فصل با فصل قبلی، اتفاقات جدید، هدفهای مهم سریال، خداحافظی با آپارتماننشینی در تلویزیون و رایزنیها درباره قصههای این فصل اینگونه پاسخ داد:
نون.خ در قسمت نخست خود شتابزده به سراغ نوروز رفت و به قول شما زمان کم اجازه نداد خیلی از مناطق بکر و دیدنی و خیلی از اهدافتان هم پیش برود. حالا ماه مبارک رمضان نوعی امتیاز است که زمان بیشتری را در اختیار شما قرار میدهد؛ وجه تمایز "نون.خ" 2 نسبت به "نون.خ"1 در چیست؟
اتفاق خاصی نمیافتد آنقدر وجه تمایز ندارد با قصه قبلی؛ کاراکترها همانند تقریباً ادامه همان قصه است. همان کاراکترها و شخصیتها قصه را دوباره تعریف میکنند بیشتر فضا و لوکیشنهایمان متنوع شدهاند. فرصت بیشتری داریم، چون در منطقهایم خیلی فضاسازی بهتری را مخاطب ببیند و زیباییهای اینجا هم تصویر میشوند.
چقدر این رویه خروج از لوکیشنهای آپارتمانی و آمدن به فضاهای بکر و دیدنی میتواند به تبلیغ گردشگری ایران کمک کند و تأثیری در جامعه بگذارد؟
من خودم احساس میکنم تماشاچی آنقدر لوکیشنهای آپارتمانی و فضای تهران را دیده، خسته شده است. با تنوع ایجاد کردن و آمدن به اقلیمهای مختلف، مخاطب جذب میشود. آمدن به این فضاها خیلی به لحاظ بصری و فرهنگی، کمک میکند.
چقدر در این شرایط اقتصادی و تعدد درامها و سریالهای تلخی که روی آنتن رفته و میروند به سمت فیلمسازی طنز برویم به جذب مخاطب کمک میکند و در واقع حالِ مردم را خوب میکند؛ چقدر شما را برخی از محدودیتها و فشارهای مختلف درونی و بیرونی گرفتار کرده است که به شوخیها و طنزها برمیگردد و چقدر باید نویسنده و کارگردان را حمایت کنند تا دستشان برای ساختن طنز باز باشد؟
محدودیتها در این زمینه زیاد است یعنی بیشتر آن معطوف به تلوزیون و ممیزی نمیشود. بیشتر در واقع صنوف و قومیتهایند؛ اینها خیلی مشکل دارند و با مراقبت و دقت خاصی باید حرکت کنیم تا شوخیها و طنزها تبدیل به توهین نشود؛ این اتفاقات آنقدر دست و پا را میبندد و کار را برای ما سخت میکند که همواره هراس داریم نکتهای یا چیزی به کسی بربخورد. البته در سری قبل هم به این نکته توجه کردیم و طوری قصهمان را روایت کردیم که به جای احساس تمسخر، همه درکنار هم با دیدن اتفاقات مختلف نمایشی، لذت ببرند. در این سری هم کاراکترهایمان را طوری طراحی کردیم که به گونهای باشند به کسی برنخورد و مشکلی پیش نیاید؛ اساساً کار طنز، کار سختی است. تلویزیون در این مسیر خیلی تلاش میکند همیشه کار طنز داشته باشد؛ برخی اوقات طنزها موفقند و در برخی مواقع هم موفق نمیشوند.
نون.خ را ادامه میدهید؛ شنیدیم که قرار است زمینهها برای ساخت فصل سوم هم فراهم شود؟
ما امیدواریم؛ نون.خ اگر ادامه پیدا کند هم با قوم کُرد ادامه میدهد و تا آخر کُرد میمانیم. امیدوارم بتوانیم فصل دوم را بخوبی بسازیم؛ 5 ماه تصویربرداری داریم و اینجا به شدت سرد است؛ جالب است بدانید دو شب پیش در برف ماندیم و راهداری راه را برایمان باز کرد. یک مقداری سخت است و امیدواریم کار خوبی شود؛ مردم دوست داشته باشند تا به سراغ سریهای بعد برویم.
برخی میگویند شاید قصه سفارشی پیش برود و بیشتر در کرمانشاه و این فضا بمانید...
ما قصهمان را نوشتیم و آماده است؛ اصلاً ربطی به سفارش استانداری و جایی دیگر ندارد؛ قرار هم نیست کار عجیب و غریبی را ببینید یا موضوعاتی را بزرگ کنیم کار ما ملی است. همچون سری اول "نون.خ" قصهای داریم که تمام ایران دوستش داشته باشند و ربطی به این ندارد گویش و لهجه و لوکیشن در کرمانشاه است همهچیز معطوف یک منطقهای از ایران شود؛ موضوعات کاملاً ملی داریم و اینها نماد و جاذبههایی از این منطقه زیبای ایران است که ما نشان میدهیم.
* در فصل اول موضوعات اجتماعی که تلنگری میزد. با توجه به اتفاقات اخیر، تورمها و گرانیها، آیا درباره این مسائل هم وارد شوخی و طنز میشوید؟
سری قبل پرداختیم. در همه کارهای طنز که خودم دیدم اکثراً این موضوع بوده است. به نظرم یک مقداری دستمالی شده، همه درباره آن حرف زدند و هیچ تأثیری در اوضاع ندارد. چقدر به این سمت برویم، البته در فیلمنامهمان داریم باید ببینیم هرچه جلوتر میرود چگونه در اجرا تعریف میشوند.
شاید یکی از این مسائل همان گرانی بنزین باشد...
این چیزها وجود دارد و همه سریالها به هر حال آنهایی که جلوتر از ما کار کردند و پخش میشوند دربارهاش حرف میزنند و موضوع از نظر کاری خراب میشود. ما دنبال حرف جدید و موضوع بکریم؛ درباره این موضوع در برنامههای زنده و خبری حرف میزنند.
درباره مجلس شما صحبتی نمیکنید...
ما کارمان اجتماعی و درباره مردم است با مجلس کاری نداریم.
دکورهای جدیدی اینجا ساخته شده و حتماً بودجه زیادی هم نیاز دارید. شنیدهایم سازمان صداوسیما به مشکلات مالی عدیدهای برخورد کرده و حتی برخی از سریالهایش هم متوقف شدهاند. شما چقدر با این مشکل درگیرید؟
خیلی از این دکورها در دل بافتهای بومی بدست آمدهاند، البته هزینه برای دکور کردهایم. اما در داخل خانهها چیدهایم و بیرون فضای بِکر طبیعی است. اگر اوضاع مالی سازمان خوب نباشد قطعاً کار کردن برای ما هم سخت خواهد شد اما فکر نمیکنم مشکلی برایمان بوجود آید.
با توجه به اینکه سریال رمضانیاید محورهایی را بیننده میبیند با آن فضا هم ارتباطی برقرار کند؟
موضوعات مذهبی داریم اما در شکل و شمایل چون در فصل سرما و برف کار میکنیم این اتفاق نمیافتد. کاراکترهای متنوعی داریم که هرکدام احساس، عقیده و درونی دارند و فرصت خوبی برای ارتباط برقرار کردن مخاطب فراهم میشود.
با توجه به اینکه فیلمنامه هنوز کامل نشده و شما دارید هم بازیگری و کارگردانی را توأمان جلو میبرید از طرفی باید حواستان به فیلمنامه هم باشد کار را سخت نمیکند جایی به مشکلی بربخورید؟
یک مقداری زحمتم زیاد میشود اما تلاش میکنم قصه خوب پیش برود و کار خوبی شود. کاراکترها از حد و مرز خودشان خارج نشوند و شوخیها به سمت لودگی نرود و در عین حال دستیارم محمد تنابنده مراقبت میکند. کاراکترها رئال باشند، بیمزه نشوند و مردم پسشان نزنند و دوستشان داشته باشند.
شنیدهایم که قرار است آقای نون.خ در این فصل ازدواج کند؟
نه. فعلاً قرار نیست. (خنده) اگر مورد خوبی بود معرفی کنید.
منبع:تسنیم
انتهای پیام/