سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به تاریخ شمشیربازی ایران

شمشیربازی در میان رشته‌های ورزشی جزو رشته‌های پرهیجان است که در کشور طرفداران خاص خود را دارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، شمشیربازی در میان رشته‌های ورزشی جزو رشته‌های پرهیجان است که در کشور طرفداران خاص خود را دارد. این ورزش پرهیجان برای نخستین بارتوسط میرمهدی ورزنده در ایران معرفی شد و در سال ۱۳۴۵ اولین دوره مسابقات بین المللی جوانان در تالار ورزشی تازه تاسیس ۷ تیر برگزار شد.

اولین مربی خارجی که برای آموزش شمشیربازی از کشور ایتالیا به ایران آمد آندره مارات زی بود که با وجود اینکه حدود ۷۰ سال داشت، اما تلاش و کوشش بسیاری در آموزش جوانان ایران کرد.

مسابقات این رشته در سه بخش فلوره، اپه و سابر در بخش بانوان و آقایان به صورت دو نفره برگزار می‌شود که از نظر نوع شمشیر مورد استفاده و قوانین بازی با یکدیگر تفاوت دارند.

شمشیربازی معلولان نیز در مسابقات پارالمپیک به صورت شمشیربازی با ویلچر برگزار می‌شود. در رشته المپیکی پنج‌گانه مدرن نیز یکی از رشته‌های ورزشی شمشیربازی اپه است.

شمشیر بازی در رشته اپه و فلوره نسبت به اسلحه سابر ضعیف است و تاکنون شمشیربازان رشته اسلحه سابر توانسته اند مدال‌های زیادی را در مسابقات کسب کنند.

این ورزش پرهیجان و جذاب با مشکلاتی از قبیل تهیه تجهیزات رو به رو است که باعث شده این رشته ورزشی در برخی مناطق و استان‌ها فعال نباشد.

اکبری جاوید کارشناس شمشیربازی گفت: در حال حاضر در مسابقات شمشیر بازی، رشته اسلحه سابر است که نتیجه گرفته است.

او گفت: اینکه رشته اسلحه سابر در شمشیر بازی نسبت به ۲ رشته دیگر برتری دارد، دلیل بر این موضوع نمی‌شود که به این رشته‌ها کم توجهی شود. مشکل تهیه تجهیزات یکی از مسائلی است که باعث شده تا کنون پیشرفتی در استان‌ها دیده نشود. شمشیربازی مانند مجتبی عابدینی در المپیک لندن خوش درخشیده است.

اکبری جاوید در این باره افزود: مسابقات شمشیر بازی در دوره‌های قبل به صورت انفرادی بود که مجتبی عابدینی در المپیک لندن جزو ۴ نفر برتر المپیک شد.

او با اشاره به ناداوری‌ها در آن مسابقه گفت: البته عابدینی می‌توانست صاحب مدال برنز شود، اما در داوری بی عدالتی و او چهارم المپیک شد.

پس از بازگشت مجتبی عابدینی از این شمشیرباز با استعداد کشورمان تقدیر شد.

فضل الله باقرزاده رئیس فدراسیون شمشیربازی کشورمان گفت: آخرین رقابت شمشیربازان کشورمان، در کشور مصر بود که بازیکنان به خوبی بازی و درخشیدند. مجتبی عابدینی، علی پاکدامنی، محمدرهبری و محمد فتوحی شمشیربازانی هستند که در رشته اسلحه سابر برای نهایی شدن بخش المپیک در بهمن ماه امسال به لهستان اعزام خواهند شد.

حال با توجه به برگزاری مسابقات توکیو ۲۰۲۰ دوباره انتظار درخشش شمشیربازان کشورمان را داریم. امیدواریم رشته‌های فلور و اپه نیز مانند سابر مورد توجه قرار بگیرند و شاهد تامین تجهیزات استان‌های کشورمان باشیم تا شمشیربازان این رشته‌ها در سراسر کشور در آینده‌ای نزدیک نتایج خوبی را برای کشورمان به ارمغان بیاورند.

انتهای پیام/

نگاهی به شمشیربازی دیروز و امروز ایران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.