لیلا شقاقی کارشناس روانشناسی در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، درباره اختلال یادگیری در کودکان اظهار کرد: بسیاری از کودکان ظاهری طبیعی دارند، رشد جسمی، قد و وزنشان حاکی از بهنجار بودن آنان است، هوش کم و بیش عادی دارند، به خوبی صحبت میکنند، مانند سایر کودکان بازی کرده و به خوبی با سایرین ارتباط برقرار میکنند و در خانه نیز کارهایی را که والدین به آنها می سپارند، به خوبی انجام می دهند، از رفتار و اخلاق عادی برخوردارند دچار اختلال در یادگیری هستند.
او در ادامه افزود: این کودکان زمانی که به مدرسه میروند و میخواهند خواندن و نوشتن را بیاموزند دچار مشکلات جدی میشوند. این کودکان به تدریج درمییابند که سایر کودکان از نظر وضع درسی بهتر از آنها هستند و احساس حقارت را تجربه میکنند، کم کم بیزاری نسبت به درس و مدرسه در آنها به وجود میآید. والدین آنها که اغلب از دلایل ناتوانی یادگیری آنها بی خبر هستند، مشکل را بیشتر میکنند و با فشارهایی که به کودک وارد میآورند، دشواری را چند برابر می کنند. زمانی که پیشرفت درسی فرد بر اساس آزمونهای استاندارد فردی در خواندن، حساب کردن، نوشتن یا بیان به طور چشمگیری پایین تر از سطح مورد انتظار سنی، درسی، و یا هوشی وی باشد.
بیشتر بخوانید: داروی تقویت حافظهای که موجب سقط جنین میشود/ چرا برخی افراد همیشه گرسنهاند؟
شقاقی بیان کرد: این نوع دانش آموز در تشخیص کلمه ، روان خوانی ، درک مطلب دچار مشکلاتی می شوند که پس از ارزیابی دقیق باید مورد درمان قرار بگیرند. اختلال در نوشتن نیز وجود دارد که مهارت های نگارش پایین تر از حد مورد انتظار است.
او گفت: زبان فارسی با دشواری های خود مشکلات آموزشی را برای این نوع دانش آموزان ایجاد می کند. همچنین آیتم های حافظه دیداری و شنیداری ، توالی دیداری و شنیداری، دقت و تمرکز، حساسیت شنیداری، نارسا نویسی ، وارونه یا قرینه نویسی ارزیابی و در صورت لزوم درمان تجویز می شود .
شقاقی تصریح کرد: اختلال در یادگیری ریاضی، مهارتهای حرکتی درشت و ظریف ، مهارتهای کلامی ، مهارتهای شناختی ، ادارک فضایی، حل مسئله ، مفاهیم پایه ریاضی، برتری طرفی مغز باید کاملا ارزیابی و در صورت لزوم درمان انجام شود.
انتهای پیام/