سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صرفه جویی در مصرف آب با افزایش ماده آلی خاک

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک گفت: اگر ماده آلی خاک را افزایش داده شود در مصرف آب ۳۰ درصد صرفه جویی می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،پرستار مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک در ساری با بیان اینکه اگر ماده آلی خاک را افزایش داده شود در مصرف آب ۳۰ درصد صرفه جویی می‌شود، گفت: سه سال اخیر پرداختن به موضوع خاک در مازندران پررنگ‌تر شده و اقدامات خوبی در راستای جلوگیری از فرسایش خاک در اراضی کشاورزی انجام شد.

او افزود: قانون جامع حفاظت از خاک خرداد ماه امسال در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که می‌تواند در جلوگیری از قاچاق خاک موثر باشد.

پرستار گفت: با توجه به مطرح شدن موضوع حفاظت از خاک در قانون برنامه ششم توسعه که در راستای حفاظت، بهبود و اصلاح خاک‌های کشاورزی است، اما هنوز اعتباری در این زمینه اختصاص پیدا نکرده است.

شهیدی فر مدیر کل جهاد کشاورزی مازندران هم در این همایش از سالم بودن محصولات کشاورزی مازندران خبر داد و گفت: برخی افراد بدون آگاهی داشتن از تحقیقات دانشگاهیان و محققان، چوب سنگینی بر سر محصولات کشاورزی مازندران می‌زنند و تولید غذای سالم استان را زیر سوال می‌برند.

او افزود: توصیه من به این افراد این است که نشست مشترکی با افرادی که در این زمینه کار کردند داشته باشند تا از سالم بودن محصولات کشاورزی مازندران مطلع شوند.

شهیدی فر گفت: دهه ۷۰ حدود ۱۲هزار تن سم در تولید محصولات کشاورزی استان مصرف می‌شد که اکنون بعد از ۳۰ سال به ۴ هزار تن رسیده است.

مدیر کل جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه وظیفه همه ما در بخش کشاورزی حفاظت از خاک است، افزود: از ۱۶۰ میلیون هکتار وسعت اراضی کشور، ۱۸ میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که ۸ میلیون هکتار آبی و بقیه دیم است.

او گفت: اقداماتی که در اراضی شیبدار انجام شد، سبب جلوگیری از فرسایش خاک در زمان وقوع سیل می‌شود.

شهیدی فر افزود: خاک به عنوان پالایشگاه بزرگ خداوندی در زمین سبب تامین غذای ۹۵ درصدی در جهان، ایران و مازندران است.

انتهای پیام س

برنامه ریزی برای صرفه جویی مصرف آب ۳۰ درصد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.