سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسمومیت ناشی از مصرف رنگ های خوراکی مصنوعی چگونه است؟

رنگ‌هایی که در مواد غذایی استفاده می‌شوند به دو دسته رنگ‌های «طبیعی» و «مصنوعی»، تقسیم می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، زهرا غلامی کارشناس ارشد آزمایشگاه مواد غذایی معاونت غذا و دارو گفت: رنگ‌های طبیعی دارای سه منشاء گیاهی، حیوانی یا معدنی است.

او افزود: رنگ‌های مصنوعی ترکیبات شیمیایی هستند که در طبیعت وجود ندارند و با استفاده از روش‌های شیمیایی ساخته و سنتز می‌شوند و با هدف ﻓﺮاﻫﻢ آوردن ﻇﺎﻫﺮی ﻣﻄﻠـﻮب در ﻣﺎده ﻏﺬاﯾﯽ برای ﺟﺬاب ﺗﺮ ﺷﺪن و اﺷﺘﻬﺎآور ﺷـﺪن آن ﺑﺮای ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه، ﺑﻪ ﻣـﻮادﻏـﺬاﯾﯽ اضافه ﻣـﯽ شود؛ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺮای ﺟﺒﺮان از دﺳﺖ دادن رﻧﮓ ﻃﺒﯿﻌـﯽ ﻏـﺬا ﮐـﻪ در ﻃﻮل ﻓﺮاﯾﻨﺪ و ذﺧﯿﺮه ﺳﺎزی از ﺑﯿﻦ ﻣﯽ رود، از رنگ‌های مصنوعی اﺳـﺘﻔﺎده ﻣـﯽ ﺷـﻮد.

غلامی ادامه داد: از جمله عوارض ناشی از مصرف رنگ‌های مصنوعی، می‌توانیم به سردرد‌های فراوان، اثرات سمی، سرطان زایی، تضعیف سیستم ایمنی، ایجاد کهیر و آلرژی، اختلالات رفتاری و بیش فعالی در کودکان، آسیب‌های جدی و اختلال در متابولیسم چربی ها، کاهش ضریب هوشی، کاهش گلبول‌های سفید و قرمز، اشاره کنیم.

این کارشناس مواد غذایی گفت: با توجه به اینکه بیشتر مواد غذایی دارای رنگ مصنوعی مانند پاستیل، ژله، بیسکوئیت، شکلات‌هایی با روکش رنگی، دراژه‌ها و بستنی‌ها ارزش تغذیه‌ای خاصی ندارند، حذف این خوراکی‌های رنگ شده هیچ کمبودی در انسان ایجاد نمی‌کند.

غلامی تصریح کرد: با توجه به مصرف زیاد رنگ‌های مصنوعی در محصولات غذایی به ویژه محصولاتی که بیشترین مصرف کننده آن‌ها کودکان هستند و عوارض ناشی از مصرف آنها، لازم است در هنگام خرید، اطلاعات موجود روی بسته رنگ را با دقت بخوانیم و برای اطمینان از سلامت غذا‌ها و شیرینی ها، از رنگ‌های طبیعی استفاده کنیم و از خرید مواد غذایی رنگی مانند لواشک و شکلات که به صورت فله‌ای عرضه می‌شوند، پرهیز کنیم.
انتهای پیام/م

رنگ‌های خوراکی مصنوعی؛ مضر یا بی ضرر؟

برچسب ها: تغذیه ، علوم پزشکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.