سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد:

شیوع چهار برابری بیماری سل در جمعیت اتباع استان یزد / فاز دوم غربالگری اجرا می‌شود

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد گفت: درصد شیوع بیماری سل در اتباع نسبت به جمعیت بومی استان، چهار برابر بیشتر است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ، سیدعلی اکبر موسوی سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد در کنفرانس علمی تقویت نظام کنترل و مراقبت بیماری آنفولانزا در یزد،گفت: اطلاعات و آمار‌ها نشان می دهد درصد شیوع بیماری سل در جمعیت اتباع نسبت به جمعیت بومی استان، چهار برابر بیشتر است از این رو برنامه غربالگری و بیماریابی به گونه فعال در این گروه برای مرحله دوم به اجرا در می‌آید.

او افزود: در فاز دوم طرح غربالگری ۳ تا ۵ درصد موارد مشکوک و مسلول این بیماری شناسایی و درمان می‌شوند.

سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد ادامه داد: تشخیص زودرس و به موقع بیماران مسلول، به درمان سریع بیماری، کمک موثر و شایانی خواهد کرد و این مساله باعث کنترل بیماری و جلوگیری از انتشار و انتقال عامل بیماری زا به جمعیت‌ها و جوامع زیستی خواهد شد.

او  تصریح کرد: جامعه سالمندی ریسک و خطر بیشتری در ابتلا به این بیماری دارند از این رو ضرورت دارد خانواده‌ها برای جمعیت سالمندی و سلامت آن‌ها اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.

سرپرست مرکزبهداشت شهرستان یزد گفت:  ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خوبی در این شهرستان وجود دارد که فرآیند اجرایی برنامه غربالگری و تکمیل مراحل درمانی و تجویز روزانه دارو به بیماران مسلول را تسهیل خواهد کرد.

موسوی افزود: بدلیل اینکه روند درمان و کنترل این دسته از بیماران نسبت به سایرین دشوار‌تر است از این رو توصیه می‌شود جمعیت اتباع ساکن یزد مشارکت بیشتری با کارشناسان ذی ربط در زمینه شناسایی منزل به منزل، اقدامات پیشگیرانه و درمانی به عمل آورند. 

او ضمن اشاره به پیچیدگی‌های اجرای برنامه غربالگری،گفت: تیم‌های سیار متشکل از مراقبین سلامت، کار شناسایی، پرسشگری خانه به خانه، نمونه گیری از موارد مشکوک و درمان DOTS بیماران ،اطمینان از مصرف دارو، در جمعیت ده هزار نفری اتباع شهرستان یزد را هدایت گری خواهند کرد و همچنین هماهنگی‌های لازم با کلیه مراکز خدمات جامع سلامت و پایگاه‌های سلامت شهری و خانه‌های بهداشت روستایی صورت گرفته است تا در صورت نیاز افراد، آموزش‌های بهداشتی را در این زمینه اخذ نمایند و کار نمونه گیری روزانه و سیستم ارجاع بیماران به سطوح بالاتر با دقت و قوت بیشتر دنبال شود.

موسوی تصریح کرد: فاز دوم غربالگری بیماری سل در جمعیت اتباع یزد تا پایان آذرماه سال جاری اجرایی شده و در مجموع پیش بینی می‌شود ۳ تا ۵ درصد موارد مشکوک این بیماری شناسایی شوند چرا که کارشناسان بهداشت جهانی معتقدند از ۲۰ هزار مورد غربالگری باید ۲۷ مورد مثبت، شناسایی و کشف شود.

پروژه جهانی گلوبال فاند و انتظارات کارشناسان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت از فعالیت‌ها و اقدامات کنترلی بیماری سل در سراسر کشور و فرآیند تشخیص بیماری سل و کشت عامل بیماریزا، از دیگر مطالبی بود که سرپرست مرکز بهداشت شهرستان یزد به آن‌ها پرداخت.

انتهای پیام/ی

جمعیت اتباع استان یزد  علیه بیماری سل غربالگری می شوند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.