سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نخست‌وزیر روسیه: افزایش نفوذ آمریکا تهدیدی برای آسه‌آن است

نخست‌وزیر روسیه معتقد است تلاش‌های آمریکا برای افزایش نفوذ خود در آسیای جنوب شرقی، بر خلاف اصول آسه‌آن است و موقعیت آن را تهدید می‌کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه معتقد است تلاش‌های اخیر آمریکا برای افزایش نفوذ خود در جنوب شرقی آسیا از طریق ترویج مفهوم منطقه هندو آسیایی آزاد و باز، بر خلاف اصول اصلی انجمن ملل آسیای جنوب شرقی (آسه‌آن) است.

مدودف در مصاحبه با روزنامه تایلندی «بانکوک پست»، گفت: اخیراً، ما شاهد تلاش‌های آمریکا برای تقویت نفوذ خود در جنوب شرقی آسیا، از طریق ارتقاء مفهوم منطقه آزاد و باز هند و آسیایی (IPR) هستیم. طبق برنامه‌های آنها، این استراتژی باید جایگزین قالب معمول همکاری آسیا و اقیانوسیه شود. ما می‌خواهیم که سیستم مؤثر روابط بین دولتی را که بر اساس قوانین آسه‌آن شکل گرفته، حفظ کنیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه ابتکار عمل IPR خلاف اصول بنیانی آسه‌آن از قبیل عدم هم ترازی است و اعضای آن حمایت جدی از ایجاد یک فضای همه جانبه و همکاری اقتصادی را اعلام کرده اند، گفت: در همین راستا، ما ابتکار عمل آمریکا را برای کشور‌های آسه‌آن، یک چالش جدی می‌دانیم، زیرا می‌تواند مواضع این سازمان را تضعیف کرده و آن را از موقعیت خود به عنوان یک بازیگر اصلی در حل مسائل امنیتی منطقه محروم کند.

نخست وزیر روسیه همچنین پیشنهاد کرده که رزمایش دریایی مشترک با مشارکت روسیه و انجمن ملل جنوب شرقی آسیا (آسه آن) با هدف افزایش امنیت منطقه‌ای برگزار شود. او با تاکید بر اینکه کشتی‌های روسی همکاری منظم و دوستانه‌ای به خصوص با کشور‌های ویتنام، تایلند، اندونزی و مالزی دارند، گفت: مطمئن هستم که این رزمایش امنیت دریایی ۱۰ کشور عضو سازمان را افزایش می‌دهد.

مدودف اظهار داشت روسیه آماده است به کشور‌های آسه‌آن کمک کند تا با دزدی دریایی و صید غیرقانونی مبارزه کنند، ایمنی بنادر را تضمین و در عملیات جستجوی دریایی و مقابله با فجایع طبیعی آن‌ها را یاری کنند. به گفته نخست وزیر، روسیه در حال حاضر اقدامات زیادی را در این زمینه انجام می‌دهد و "آماده افزایش همکاری‌ها در منطقه" است.

وی افزود: ما همچنین آماده مدیریت منابع آبزیان و مبارزه با آلودگی مناطق دریایی از جمله پسماند‌های پلاستیکی هستیم. امروزه، این یکی از حادترین مشکلات منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

دیمیتری مدودف روز شنبه برای شرکت در اجلاس تجاری و سرمایه گذاری آسه‌آن سال ۲۰۱۹ وارد بانکوک، پایتخت تایلند شد. انتظار می‌رود مدودف در حاشیه این رویداد، جلسات دوجانبه‌ای را برگزار کند.

به گفته ماکسیم اورشکین، وزیر توسعه اقتصادی روسیه در سال ۲۰۱۸، گردش مالی-تجاری بین روسیه و کشور‌های عضو آسه‌آن ۷ درصد افزایش یافته و به ۱۹.۸ میلیارد دلار رسیده است.

این اجلاس ۱۰ کشور عضو آسه‌آن، برونئی، کامبوج، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، فیلیپین، سنگاپور، تایلند و ویتنام و همچنین کشور‌های ناظر شامل روسیه، استرالیا، هند، چین، نیوزیلند، کره جنوبی، ژاپن و آمریکا را شامل می‌شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، آسیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.