سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برداشت طلای سبز/ کسب رتبه دوم مهاباد در برداشت گردو

شهرستان مهاباد با ۷۴۷ هکتار باغ گردو رتبه دوم تولید این محصول در آذربایجان غربی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، روستای قره خان از توابع شهرستان مهاباد است که با داشتن موقعیت طبیعی کوهستانی و آب و هوای معتدل و خشک بیش از ۱ ونیم هکتار از باغ گردو را در دل خود جای داده است.

کاک محمود یکی ازباغداران نمونه آذربایجان غربی در گفت و گو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت:حدود ۱۹ سال است که صاحب باغ گردو هستم و در این مدت توانسته ام ۶ سال عنوان باغدار نمونه را کسب کنم.

کریمی مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد نیز گفت: سطح باغ‌های گردو در شهرستان مهاباد ۷۴۷ هکتار است که امسال حود ۱ هزار و ۲۵۷ تن گردو از آن برداشت شده و درمقایسه با پارسال افزایش ۲۰ درصدی را نشان می دهد.

او افزود: ۳۰ درصد محصولات به صورت تازه خوری و خشکبار مصرف و تقریبا ۷۰ درصد به شهر‌ها و استان‌های همجوار صادر می‌شود.

کریمی با اشاره به اینکه در این شهرستان انواع متفاوتی از گردو از جمله سنگی و کاغذی وجود دارد که بومی محلی است، افزود: تمهیداتی پیش بینی شده تا ارقامی که به صورت سنگی هستند حذف و سرشاخه کاری شده و ارقام اصلاح شده ای، چون چندلر و فرگول استفاده شود تا میزان برداشت گردو ازسطح باغ‌ها افزایش پیدا کند.

برداشت گردو زمینه ایجاد اشتغال

در فصل برداشت این محصول، علاوه بر باغداران، کارگرانی هستند که روزی خود را در بالا رفتن از درخت و تکان‌دادن شاخه‌های آن می‌جویند.

برداشت گردو به شیوه سنتی انجام می‌ شود و باغداران و یا کارگران با کمک چوبی بلند بر شاخه‌های درخت کوبیده و آن را تکان می‌دهند تا گردو‌ها بر زمین بیفتد.

کاک محمد یکی از کارگران که در بالای درخت مشغول چیدن گردو بود گفت: تقریبا دو سال است که برای کار از مریوان به اینجا می‌آیم و این کار منبع خوبی برای درآمد زایی شده است.

کاک علی یکی دیگر از کارگران گفت: از ساعت ۵ صبح تا ۷ غروب مشغول جمع کردن گردو هستم ،گردو‌ها راداخل گونی می‌ ریزیم و برای بار زدن آماده می کنیم.

تلفیق سنت و صنعت برای سرعت بیشترکار این روز‌ها به مدد برداشت آمده

دستگاه‌های پوست کن گردو یکی از ابزار آلات اساسی باغداران گردو است که نقش مهمی در جلوگیری از سبز شدن پوست دست و مغز گردو دارد.

رضا ، فرزند یکی از  باغداران گفت: برای تسریع در کار چند سالی است که دستگاه گردو پوست کن را در باغ راه اندازی کرده ایم، سال‌های گذشته این کار باعث سیاه شدن دست م یشد، امروزه با بهره گیری از این تکنولوژی حدود ۲ تن گردو در روز پوست میکنیم.

عمده مشکلات باغداران در این روز‌ها

کریمی مسئول باغبانی جهادکشاورزی شهرستان مهاباد در گفت و گو با گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: از عمده مشکلات باغ‌های گردو پراکنده بودن و نداشتن شکل منسجم هندسی است ، همچنین ارقام موجود در باغ‌ها اغلب قدیمی و شامل سنگی بوده که نیاز به حذف و سرشاخه کاری دارد.

او افزود: تولید نهال پیوندی گردو و اصلاح نژاد و معرفی ارقام برتر گردو با روش‎های پیوند کشت نقش مهمی در رسیدن به اهدافی از جمله زود محصول کردن درختان، عملکرد بالاتر و ایجاد درختان با مقاومت بالا و تولید میوه‎هایی با مغز سفید و پوست کاغذی دارد.

او با اشاره به حمایت و تخصیص یارانه‎های مکفی به کشاورزان اضافه کرد: باغدارانی که اقدام به کاشت ارقام جدیدی از گردو می‌کنند ، حدود ۲۰ درصد ازمبلغ صرف شده برای خرید به آن‌ها بازگردانده خواهد شد که که امیدواریم در آینده نزدیک تأثیر خود را در برداشت گردو از باغات نشان دهد.

در آذربایجان غربی ۴ هزار و ۳۳۲ هکتار باغ گردو وجود دارد که حدود ۹ هزار و ۳۸۵ تن گردو از آن برداشت می‌شود، شهرستان مهاباد نیز به دلیل آب و هوای سرد و معتدل از مناطق مستعد برای پرورش درخت گردو است.

انتهای پیام/ن

گزارش از مینا نادرحیته

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.