سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری هفته پژوهش و فناوری در فارس

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس گفت: هفته پژوهش و فناوری ۱۶ تا ۲۲ آبان ماه برگزار می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرضا قاسم‌پور معاون استاندار فارس در جلسه هم اندیشی هفته پژوهش و فناوری با اعلام خبر برگزاری این هفته از ۱۶ تا ۲۲ آبان ماه، عنوان کرد: هفته پژوهش و فناوری امسال با شعار "پژوهش اثر بخش، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید" برگزار خواهد شد.

او، پژوهش و فناوری را مبنا و موتور محرک توسعه و پیشرفت کشور و استان دانست و افزود: توسعه علمی فرهنگی اقتصادی و صنعتی و.. ارتباط مستقیمی با پژوهش و فناوری و تحقیقات علمی دارد.

قاسم‌پور با تاکید بر اینکه بسیاری پژوهش را حلقه مفقوده و سنگ زیربنای توسعه می‌دانند، خاطرنشان کرد: تکیه بر پژوهش موجب افزایش بهره وری در بخش‌های مختلف اقتصادی شده و در راستای امنیت و فرهنگ نیز اثرگذار خواهد بود.

او با بیان اینکه پژوهش نگاهی نقادانه به مسائل و مشکلات کشور دارد، تصریح کرد: این نوع نگاه به صورت موشکافانه راه حل‌های عبور از مشکلات را در اختیار مدیران و تصمیم گیرندگان قرار می‌دهد.

 معاون استاندار فارس، نبود پژوهش را سبب رکود و سکون جوامع دانست و با اشاره به اینکه بهره گیری از مطالعات علمی اقتدار آفرین است، اظهار کرد: همه ما باید در راستای نهادینه کردن فرهنگ پژوهش و فناوری تلاش کرده و تنها به یک هفته به این نام اکتفا نکنیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس با تاکید بر اهمیت ارتقا جایگاه پژوهش، پژوهشگران، مراکزی علمی و دانشگاهی در جامعه خواستار افزایش توجه و حساسیت مدیران استان به امر پژوهش و فناوری و اثر گذاری آن در حل مشکلات جامعه شد.

او با اعتقاد به اینکه پژوهش صرف راهکاری مناسب برای خلق نوآوری، تحول، درآمد زایی ک ثروت آفرینی نخواهد بود، عنوان کرد: پژوهش کاربردی و عملیاتی در حوزه‌های مختلف باعث تحول و توسعه استان می‌شود و اگر غیرکاربردی و غیرعملیاتی باشد چیزی جز اتلاف وقت و هزینه در پی نخواهد داشت.

قاسم پور همچنین بر لزوم تقویت ارتباط بین مراکز علمی، پژوهشی و دانشگاهی با صنعت و بخش خصوصی تاکید کرد و این ارتباط را لازمه توسعه و پیشرفت دانست.

او بیان کرد: اثرگذاری دانش و پژوهش در ابعاد مختلف باید به گونه‌ای باشد که مردم نیز این تاثیر را احساس کنند.

معاون استاندار فارس از مراکز علمی و پژوهشی و دانشگاه‌ها خواست چالش‌ها و مشکلات استان را به عنوان موضع تحقیقات، پژوهش‌ها و پایان نامه‌های دانشگاهی قرار داده و با توجه به مطالبات مردم به دنبال راهکار‌های علمی برای حل مشکلات باشند.

او از دستگاه‌های اجرایی، ادارات، بخش خصوصی، شرکت‌های فناور و دانش بنیان خواست با همدلی و همراهی به تحقق توسعه و پیشرفت در استان کمک کنند.

استفاده بیشتر از بخش خصوصی، توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌ها در نمایشگاه‌های سالیانه، اختصاص بودجه سالانه بیشتر به بخش پژوهش از دیگر مواردی بود که قاسم پور در راستای تقویت پژوهش و فناوری به آن‌ها اشاره کرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر بودجه پژوهشی در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار گرفته است، گفت: انتظار داریم این دستگاه‌ها با دقت و جدیت به انجام کار‌های پژوهشی به گونه‌ای که خروجی و اثرگذاری آن نیز برای مردم ملموس باشد بپردازند.

او تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید اعلام کنند بودجه‌های پژوهشی هر دستگاه تا کنون چه میزان بر حل مشکلات یا کاهش مشکلات در سطح استان اثر گذار بوده است.

معاون استاندار فارس با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت جوانان و نوجوانان در توسعه پژوهش و فناوری، افزود: در هفته پژوهش و فناوری به جز برگزیدگان حوزه پژوهش و فناوری استان، دانش‌آموزان و دانشجویان پژوهشگر نیز مورد توجه قرار گیرند.
انتهای پیام/م

جلسه هم اندیشی هفته پژوهش و فناوری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.