سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دولت‌آبادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

فقط آمریکا و عربستان از شلوغی‌های عراق سود می‌برند

کارشناس مسائل بین‌‌الملل گفت: در حال حاضر تنها کسانی که از بحران و آشوب در عراق استفاده می‌برند، ایالات متحده آمریکا و عربستان هستند.

فیروز دولت‌آبادی کارشناس مسائل بین‌الملل و سفیر اسبق کشورمان در ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ با اشاره به تلاش برخی برای اختلاف‌افکنی میان تهران - بغداد، گفت: تظاهرات اخیر عراق که پیش از اربعین آغاز شد و با وقفه‌ای کوتاه به مناسبت اربعین حسینی تا امروز ادامه پیدا کرده است، به تنها کشوری که ارتباط ندارد ایران است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: یقیناً دست سه کشور در ایجاد ناآرامی‌های عراق آشکار است، رژیم اشغالگر قدس، عربستان و آمریکا؛ کشور‌های ذکرشده دولت‌هایی هستند که از زمان سرنگونی صدام به دنبال موقعیت ویژه بودند و در عراق سیاست‌های شکست خورده‌ زیادی دارند.

دولت‌آبادی با بیان اینکه بدترین و قوی‌ترین اقدام ریاض، رژیم صهیونیستی و واشنگتن در عراق در زمان داعش رخ داده است، اظهار کرد: اقدامات سه دولت یادشده در عراق با مقاومت ملت این کشور و دولت ایران شکست خورده است، اکنون نیز پس از شکست سختی که در لبنان و سوریه خورده‌اند دست به اقدامات اخیر در ایجاد ناآرامی‌های عراق زده‌اند.

او تأکید کرد: افرادی که تاکنون در ایجاد ناآرامی‌های عراق دست داشته و دستگیر شده‌اند طبیعتاً می‌توانند گواهی بر دخالت عربستان، ایالات متحده آمریکا و اسرائیل در ناآرامی‌های این کشور باشند. بحران فعلی عراق بسیار شبیه بحران‌های ایران در سال ۹۶ است که دولت‌های بیگانه قصد داشتند از اعتراضات ساده مردم موجی را برای بحرانی کردن اوضاع ایران به وجود آورند؛ البته با دخالت و مقاومت مردم و نیرو‌های مسئول، نتوانستند کاری از پیش ببرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: در عراق نیز مانند اعتراضات دو سال پیش ایرانیان است و در حال حاضر تنها کسانی که از بحران و آشوب در این کشور استفاده می‌برند، ایالات متحده است که نیروهایش را باید از عراق خارج کند و همچنین عربستان که شکست‌های سخت منطقه‌ای خورده است و کلیه اقدامات تجزیه‌طلبانه‌اش در عراق از طریق جریانات حزب بعث شکست خورده است و تلاش می‌کند جهت تظاهرات را به سمت مقابله با ایران بکشاند.


بیشتر بخوانید: داعش توسط جریان مقاومت و با پشتیبانی لجستیکی ایران از بین رفت


دولت‌آبادی با اشاره به اقدامات خرابکارانه برخی در عراق، خاطرنشان کرد: اقدامات خرابکارانه این دولت‌ها در اربعین به صورت کامل شکست خورد و اکنون نیز به نتیجه مهمی نخواهد رسید.

او در پایان تأکید کرد: ایران به هیچ وجه انگیزه‌ای برای خرابکاری در عراق ندارد، زیرا ثبات این کشور و استقرار یک دولت نیرومند در بغداد از مهمترین خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران است، به عقیده من در ابتدا عربستان و سپس آمریکایی‌ها و اسرائیل در این اقدامات اخیر نقش اساسی و آشکاری داشتند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار سیاسی ، عراق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.