سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

زمین بازی را باید در دانشگاه‌ها عوض کنیم/ دانشگاه کارگاه کسب ثروت نیست!

طاهرنیا گفت: رتبه‌بندی بین‌المللی عیاری برای حل مسائل بومی نیست باید زمین بازی را در دانشگاه‌ عوض کنیم و به نیازی‌های جامعه برگردانیم.

علی باقر طاهرنیا، استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با خبرنگار  حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا دانشگاه‌ها باید به سمت اقتصاد بروند یا خیر؟ اظهار کرد: در ابتدا باید گفت بدون تردید توفیقات علمی کشور بعد از انقلاب اسلامی قابل انکار نیست و هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند. سرعت رشد علم در کشور و دستاورد‌های شگفت آوری که دانشمندان جوان ما کسب کرده اند بر هیچ کس پوشیده نیست.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در ادامه بیان کرد:، اما باید نگاه خود انتقادی هم داشته باشیم با این نگاه متوجه می‌شویم که در حوزه‌هایی مثل خودرو توفیقات زیادی نداشتیم. بر این اساس باید بگوییم که متاسفانه تعریف و انتظار از دانشگاه‌ها را به گفتمان رایج تبدیل نکرده ایم وتعریف دولتمردان و جامعه و دانشگاهیان از دانشگاه یکی نیست. هر کدام از یک زاویه به دانشگاه نگاه می‌کنند و یک انتظار دارند.

استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران افزود: بخشی از دولت انتظار دارد که دانشگاه فارغ التحصیل کار آفرین تربیت کند که بعد از خروج از دانشگاه بی کار نباشد، ولی مسئولان دانشگاه این تفکر را ندارند. جامعه از دانشگاه می‌خواهد مشکلات جامعه را حل کند، ولی دغدغه مدیران دانشگاه این نیست. چون تعریف‌ها و انتظارات یکسان نیست خروجی یکسانی نخواهیم داشت.

طاهر نیا در ادامه بیان کرد: همه دانشگاه‌ها بر روی کاغذ اسناد تحول دارند، ولی حرکت بخشی از دانشگاه‌های ما مثل دویدن روی تردمیل با سرعت زیاد است و دو قدم به جلو هم نرفته اند.

در پیش پا افتاده‌ترین محصولات مصرفی وارد کننده هستیم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان در ادامه بیان کرد: توفیقات شکفت آور عرصه علم و فناوری کشور را کسی انکار نمی‌کند، ولی استعداد و نبوغ ایرانی خیلی بیشتر از این است. امروز در عرصه فناوری نانو با دنیا رقابت می‌کنیم، ولی در پیش پا افتاده‌ترین محصولات مصرفی وارد کننده هستیم.

طاهر نیا در ادامه بیان کرد: کشوری که در عرصه هوافضا و نانو این توفیقات را دارد نباید وارد کننده محصولات مصرفی پیش پا افتاده باشد. دلیل این موضوع این است که دانشگاه‌های ما در فضایی رقابت می‌کنند که مسئله جامعه در آن مطرح نیست و در فضای رتبه بندی بین المللی با هم رقابت می‌کنند و اساسا رتبه بندی بین المللی عیاری برای حل مسائل بومی نیست.


پاسخ به سوالات دانشجویی را اینجا بخوانید

استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران گفت: وقتی دانشگاه ما بر اساس رتبه بندی بین المللی؛ بازی، نیرو، انرژی و اعتبارات خود را ساماندهی می‌کند خیلی انتظار حل مسئله داخلی از او نباید داشته باشیم. زمین بازی را باید در دانشگاه‌ها عوض کنیم و به نیازی‌های جامعه برگردانیم.

دانشگاه کارگاه کسب ثروت نیست

طاهر نیا در ادامه بیان کرد: وقتی دانشگاه‌های ما ماموریت دارند که در رتبه بندی پیشرفت کنند و ملزم به جذب دانشجوی خارجی و استاد خارجی باشند و تبدیل به مراکز تولید ثروت بشوند یعنی راه را گم کرده ایم. دانشگاه، دانشگاه است، کارگاه کسب ثروت نیست.

طاهر نیا در ادامه تاکید کرد: تعریف از دانشگاه را باید شفاف کنیم اگر دانشگاه مجموعه‌ای در اختیار ثروت است با آن مخالف هستم. دانشگاه باید تاسیس شود که یکی از مسائلش اقتصاد باشد و نه در خدمت اقتصاد باشد. اقتصاد برای ما همه چیز نیست.

انتهای پیام/

تعریف از دانشگاه را باید شفاف کنیم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.