سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تراکم نسبی جمعیت در یک هکتار برای خراسان ۵۲/۲است

نرخ رشد جمعیت که هر ۵ سال انجام می‌شود از سال ۹۰ تا ۹۵ به طور متوسط در کشور ۱/۲۴درصد است و این رقم در خراسان رضوی ۱/۴۳است، این ارقام هم به لحاظ نرخ رشد طبیعی و هم نرخ رشد مهاجرت از استان‌ها است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، رضا جمشیدی رییس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: نرخ رشد شهری ۱/۷۵ و نرخ رشد روستایی -۷/۰ است و نرخ رشد خراسان رضوی ۱/۶ است. تراکم نسبی جمعیت در یک هکتار برای خراسان ۵۲/۲است و برای مشهد ۳۶۸/۹ است و این رقم نشان دهنده تراکم جمعیت در مشهد است.
 
او ادامه داد: نرخ شهرنشینی استان ۷۳/۲ است و در مشهد ۸۳/۳ است با این رقم نرخ رشد سالانه مشهد ۱/۴۳ است و این نرخ نشان دهنده این مطلب است که نرخ رشد از میانگین استانی بالاتر است.

جمشیدی افزود: به جمعیت استان در۵ سال گذشته ۳۸۹ هزار و ۷۱۴ نفر اضافه شدند که از این تعداد ۲۳۹هزار و ۸۰۳ نفر در مشهد افزوده شدند که این رقم نشان دهنده این مطلب است که افزایش جمعیت روستایی مشهد از کل روستا‌های استان بالاتر است.

او تصریح کرد: نرخ رشد جمعیت سالانه ۱/۴۳ و بالاترین نرخ رشد مربوط به چناران با رقم ۴/۳ و علت آن شهر جدید گلبهار است دومبن نرخ بالای رشد مربوط به بینالود با رقم ۳/۳ است و علت آن شهر جدید بینالود و ساخت مسکن مهر بوده است.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی گفت: در این مدت ۵ساله بعضی روستا‌ها به شهر تبدیل شدند و در خیلی از شهرستان‌ها نرخ رشد منفی بوده است، پنج شهرستان در مراکز شهری نرخ منفی جمعیت را داشتند که جمعیت آن‌ها نسبت به سال ۹۰ کاهش داشته است.
 
جمشیدی افزود: جمعیت روستایی مشهد ۱۴ درصد رشد داشته است. در خصوص توزیع جغرافیایی جمعیت در مشهد ۵۲/۴ و در نیشابور و تربت جام و تربت حیدریه و سبزوار ۱۹/۴ است که ۷۰ درصد جمعیت کشور در پنج استان و ۳۰ درصد جمعیت در سایر شهرستان ها است.
 
او تصریح کرد: ارقام کل مهاجرت به کشور بالغ بر ۴ میلیون و ۷۰۹هزار و ۳۴ نفر است که از این تعداد ۳۴۳ هزار و ۷۶۷ نفر وارد مشهد شدند.
 
رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی در خصوص آمار تورم گفت: تورم مربوط به ۱۲ماه منتهی به ماه جاری از مهر سال گذشته تا پایان شهریور ۹۸ در کل کشور ۴۲/۷ درصد است و برای خراسان رضوی ۴۲/۴ است.
 
او گفت: تورم نقطه به نقطه، میزان تورم یک ماه نسبت به ماه مشابه در سال گذشته در کشور۳۵ و برای خراسان رضوی ۳۵/۳ درصد است؛ و تورم مجموع ماه‌های منتهی به ماه جاری که از ابتدای شمسی محاسبه می‌شود در کشور ۴۶ و در خراسان رضوی ۴۵/۷ است و همچنین تورم نسبت به ماه قبل هم در کشور و هم دراستان خراسان رضوی نیم درصد افزایش داشته است.
 
او تصریح کرد: بیشترین تورم در نقاط شهری مربوط به بخش پوشاک و کفش با ۵۶/۷ درصد بوده است و بعد از آن خوردنی و آشامیدنی و دخانیات۴۶/۲ درصد و بعد از آن مربوط به سایر موارد با رقم ۴۴/۸ است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خراسان رضوی گفت: بیشترین تورم در نقاط روستایی مربوط به بخش پوشاک و کفش ۶۲/۳ و در خوردنی و اشامیدنی ۴۶/۲ و سایر کالا‌ها ۴۴/۳ است.

جمشیدی افزود: تورم نقطه به نقطه در بخش مسکن در شهریور ۹۸ نسبت به شهریور ۹۷ مجموعا ۱۵/۱ درصد افزایش داشتیم.

او در خصوص آمار اشتغال و بیکاری که در هر فصل انجام می‌شود گفت: بر اساس تعریف از جمعیت فعال که جمعیت ۱۵ساله به بالاست را شامل می‌شود در تابستان ۹۷ نرخ مشارکت اقتصادی ۴۶/۴ درصد بوده است که در بهار ۴۵/۳ و در تابستان ۴۵/۴می باشد، این ارقام نشان می‌دهد تنها یک درصد نرخ مشارکت افزایش داشته است.
 
همچنین در هر یک درصد نرخ مشارکت ۴۰هزار نفر اضافه می‌شوند.
نرخ بیکاری در تابستان گذشته خراسان رضوی ۱۱ درصد و در بهار ۹/۴ و در تابستان جاری ۹ درصد کاهش داشته است.

جمعیت فعال در سال گذشته ۲میلیون و ۱۸۸هزار نفر و در بهار ۲میلیون ۱۶۳هزار نفر و در تابستان جاری ۲میلیون و ۲۶۹ هزار نفر بوده است.

جمعیت شاغل در تابستان گذشته یک میلیون و ۹۴۷هزار نفر و در بهاریک میلیون و ۹۵۹ هزار و در تابستان جاری ۲ میلیون و ۶۵هزار نفر بوده اند.

برطبق آخرین آمار ارزش افزوده در بخش‌های اقتصادی استان در سال۹۵ رقم ۷۲هزارمیلیارد و درسال ۹۶ رقم ۸۵ هزار میلیارد و درسال۹۷رقم ۱۱۸ هزار میلیارد تومان براساس قیمت‌های جاری بوده است.
متوسط درآمد خانوار شهری در کشور درسال۹۶ رقم ۳۶میلیون و ۷۰۰هزار نفر که در سال ۹۷ به ۴۳میلیون و ۵۰۰هزار تومان افزایش یافته است.

هزینه خانوارشهری در کشور در سال ۹۶ رقم ۳۲میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بوده است و درسال ۹۷رقم ۳۹ میلیون و ۳۰۰هزار و در خراسان رضوی در سال ۹۷ رقم ۳۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و در سال ۹۸ رقم ۳۳میلیون و ۸۰۰هزارنفر می‌باشد.
 
انتهای پیام//ف. غ


جمعیت روستایی مشهد ۱۴ درصد رشد داشته است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.