سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس مرکز ملی آمار در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

سال ۱۴۰۵ سرشماری به روش ثبتی مبنا\نرخ تورم مهر امسال به ۲۸.۳ درصد رسید

حسین زاده گفت: سرشماری مسکن و نفوس سال ۱۴۰۵ به روش ثبتی مبنا انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسین زاده رییس مرکز ملی آمار  کشور در نشست خبری خود با اصحاب رسانه در روز ملی آمار و برنامه ریزی اظهار کرد:  به جهت اهمیت جایگاه رسمی رسانه ها در فرهنگ سازی در تلاش برای ارتباط گسترده تر در بین رسانه ها هستیم. در کشور ۲ نوع استفاده کننده آمار وجود دارد.

او ادامه داد: مخاطبان عام آمار, بی شمار هستند که اهمیت بالایی هم دارند که به شکل غیر مستقیم آمار و رسانه ها را دریافت می کنند که در این مسیر نقش رسانه ها در گزارش آمار مشخص می شود.

حسین زاده در ادامه با اشاره اینکه ایجاد سو تفاهم در ارایه آمار منجر به اتفاقات ناخوشایندی خواهد شد, گفت: آمارها و داده ها باید بتوانند ثبات و سیاست گذاری ها مناسبی را در بر داشته باشد در غیر این صورت می تواند آسیب زیادی به بدنه اقتصاد کشور وارد کند.


بیشتر بخوانید : کاهش ۶ واحدی تورم نقطه به نقطه طی ۲ ماه گذشته


او بیان کرد: با تخصص و بیان تخصصی در رسانه ها برای ارایه گزارش ها رعایت شود به طور مثال زمانی که از آمار بیکاری  گزارش می شود باید شاخه ها این نوع آمار به صورت دقیق و موشکافانه مرور شود.

رییس مرکز ملی آمار گفت: سواد آماری بسیار حایز اهمیت است چرا اطلاعات نادرست منجر به از بین رفتن سرمایه های اجتماعی خواهد شد. شعار امسال روز ملی آمار بر همگرایی استوار است.

این مقام مسوول ادامه داد: آمارگیری های سنتی دیگر متناسب با جهان امروزی نیست و همه دنیا به سمت آمارگیری ثبتی مبنا حرکت می کند. بسیاری از کشورها سرشماری های ثبتی مبنا را سرلوحه خود قرار داده اند. دستگاه های اجرایی به دلیل وظایف خود می توانند ریزداده ها و داده های اداری را جمع آوری می شود.

او بیان کرد: این داده ها به خودی خود آمار نیستند و باید با پردازش مرکز آمار به اطلاعات دقیق تبدیل شوند. داده ها استخراج شده از ادارات دولتی وبعضا غیردولتی در یک فرآیندی به نام ایران استارز باهم در تعامل قرار می گیرند و به آمار رسمی تبدیل می شوند. 

نرخ بیکاری به ۱۰.۵ درصد رسید

رییس مرکز ملی آمار بیان کرد: تورم سالیانه برابر ۴۲ درصد بوده که نسبت به مدت مشابه ۷ دهم درصد کاهش را تجربه کرده است. همچنین نرخ  تورم نقطه به نقطه مهر امسال به ۲۸.۳ رسیده است که این رقم نسبت به ماه گذشته ۶ واحد کاهش پیدا کرده است. همچنین نرخ بیکاری در تابستان امسال ۱۰.۵ درصد محاسبه شده است.

حسین زاده در ادامه عنوان کرد: وظیفه سازمان آمار بررسی علل و دلایل بیکاری یا رشد اقتصادی نیست بلکه شاخص‌های بروز بیکاری و رشد اقتصادی را گزارش می‌دهد. بررسی دلایل بیکاری و اشتغال جزء وظایف وزارت کار و رفاه اجتماعی است.

او بیان کرد: در فصل بهار افزایش نرخ فعال و مشغول به کار در حوزه کشاورزی تاثیر به سزایی در رشد اقتصادی این فصل داشت به طوری که در ارتباط با این نوع اشتغال کسب و کار در زمینه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل زمینی نیز رشد مشاهده می‌شود، در زمینه کسب و کار‌های ساختمانی نیز شاهد رشد ۵۶ هزار و ۸۰۰ نفری در این شاخه بودیم.

رئیس مرکز ملی آمار بیان کرد: بحث بی طرفی و استقلال در حوزه سازمان‌های سیاست گذار مفهوم دارد این در حالی است که مرکز ملی آمار سیاست گذار هیچ یک از برنامه‌های دولتی نیست و تنها آمار مربوطه را منشر می‌کند.

حسین زاده تاکید کرد: ۹۸ درصد کشور‌های جهان مرکز ملی آمارشان زیر مجموعه دولت فعالیت می‌کند.

او بیان کرد: در اکثر کشور‌های دنیا سن مشغول به کار از ۱۵ سال گزارش می‌شود، اما مرکز آمار در نهایت تاسف سن شاغلان را از ۱۰ سال آمارگیری می‌کند.

معاونرییس سازمان برنامه و بودجه گفت: آمار‌های بانک جهانی بر اساس اطلاعاتی است که از بانک مرکزی دریافت می‌کند، اما جالب است بدانید که بانک مرکزی این اطلاعات را از مرکز آمار و سایت آمار به بانک جهانی اتصال می‌دهد.

حسین زاده در پاسخ به سوال خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه چه زمانی سر شماری مسکن و نفوس بر اساس ثبتی مبنا تهیه می‌شود گفت: مقرر شده تا این آمار در سال ۱۴۰۵ به صورت ثبتی مبنا تهیه شود، اما ما در سال ۱۴۰۰ به صورت پایلوتی سرشماری مسکن و نفوس را هم ثبتی مبنا و هم سنتی تهیه خواهیم کرد تا برای سال ۱۴۰۰ آماده باشیم.

رئیس مرکز آمار با اشاره به عدم همکاری برخی از دستگاه‌ها در ارائه داده‌های آماری گفت: برخی از دستگاه‌ها کماکان در ارائه داده‌ها کوتاهی می‌کنند و در تهیه آمار‌های خود از داده‌های بانک مرکزی استفاده می‌کنند.

حسین زاده گفت: مراکز پژوهش‌های سازمان آمار کشور در حال سازماندهی آمار‌های پیش‌نگر نیز هست.

او در پایان گفت: مرکز پژوهش‌های سازمان ملی آمار در تهیه آمار کشتار دام از انواع سبک و سنگین بسیار فعال و پویا است این آمار به صورت ماهیانه در سایت مرکز آمار منتشر می‌شود آخرین آمار مربوط به تولید و واردات دام سبک و سنگین مربوط به سال ۹۷ است آمار مصرف گوشت قرمز در کشور نیز در سبد مصرفی خانوار‌ها گنجانده می‌َشود.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.