سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

معضلی که مولفان را بی رمق کرده است/ آیا قانون جدید تضمینی برای شغل ناشران است؟

درصد زیاد تخفیف کتاب در مترو و سطح شهر و قاچاق به معضلی برای ناشران تبدیل شده است

حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،  چند وقتی است که در جهت ترویج کتاب و کتابخوانی طرح حمایت از فرهنگ، هنر و ادب راه اندازی شده و به دنبال آن مدیران شهری در اماکن عمومی نظیر مترو، غرفه‌هایی برای معرفی و فروش کتاب برپا کرده اند.

این طرح که راهی برای آشتی دوباره مردم با کتاب معرفی شده، مشکلاتی را به همراه دارد که در ازای ترویج کتابخوانی به بخش قابل توجهی از جامعه آسیب می‌زند.

بحث مهمی که در این باره به نظر می‌رسد، فروش کتاب با تخفیف‌های بالا در اماکنی مانند مترو و سطح شهر است. حال اگر تا حدودی با قوانین کار فروشگاه‌های کتاب آشنا باشیم متوجه می‌شویم که این درصد از تخفیف برای فروش، غیرقانونی است.

در برخی از کشور‌های مختلف نظیر آلمان، مشکل تعیین کردن درصد تخفیف برای مردم و ناشران به وجود آمده بود، اما پس از بررسی‌های متعدد، قانون ثابتی برای آن در نظر گرفتند.

وقتی به درصد تخفیف فروش کتاب در مترو و سطح شهر فکر می‌کنیم، پدیده شوم قاچاق به ذهن می‌رسد. پدیده‌ای که در زمینه‌های مختلف به یک معضل تبدیل شده است و کتاب هم از آثار مخرب این پدیده بی نصیب نمانده است.

قاچاق کتاب یعنی تکثیر غیرقانونی که به وسیله آن منافع ناشر، مولف، ویراستار و ... از بین می‌رود. نکته جالب توجه این است که در این غرفه‌ها و اماکن به نوشته قرمز رنگی تحت عنوان کتاب قاچاق نخریم مواجه می‌شوید که چشم هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

اگر هم تا به الان درصد تخفیف زیاد این کتاب‌ها کنجکاوتان کرده باید بگوییم که در جواب این سوال از فروشندگان قطعا پاسخ‌هایی حول محور اینکه ما به دلیل نپرداختن هزینه‌های اجاره، آب، گاز و .. کتاب‌ها را با قیمتی مناسب‌تر از انتشارات و کتابفروشی‌ها برای مردم عرضه کرده ایم.

اما قطع به یقین در برابر تخصیص تخفیف‌های درصد بالا، از بعضی هزینه‌ها در تهیه این قبیل از کتاب‌ها کاسته اند.

تصویب قانون تنها راه نجات است

هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران در این باره به خبرنگار ما گفت:در راستای حمایت از ناشران ومولفان، اتحادیه ناشران تا به امروز در خصوص فعالیت کتابفروشی‌های مترو و سطح شهر، جلسات متعددی را با شورای شهر برگزار کرده، اما همچنان شاهد ادامه فعالیت آن‌ها هستیم.

وی درباره تعداد کتاب‌هایی که به صورت قاچاق در این کتابفروشی‌ها عرضه می‌شود، گفت:اینکه ما بگوییم همه این کتاب‌ها و آثار قاچاق هستند، حرف درستی نیست، اما این روش معرفی و ترویج کتاب و کتابخوانی علاوه بر اینکه فایده ندارد، به قشر خاص ناشران و آن دسته از افرادی که در مراحل تهیه و انتشار یک کتاب نقش دارند، آسیب می‌رساند.

حسن پور افزود:در نگاه اول به این آثار متوجه این مهم می‌شویم که در بین آن‌ها آثار تازه‌ای وجود ندارد و از ناشران خوب کیفی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد:مهم‌ترین دلیلی که فروش این کتاب‌ها را با درصد بالای تخفیف همراه می‌کند این است که این آثار کپی شده از نسخه اصلی کتاب‌های ناشران است که در ازای این کار هزینه‌ای به غیر از کاغذ پرداخت نمی‌کنند و در نتیجه اثری با ایرادات فنی و ادبی به فروش می‌رسانند.

رئیس اتحادیه ناشران کتاب تهران گفت:تنها راه ساماندهی اینگونه از کتابفروشی‌ها این است که قانونی تصویب شود که کتاب فقط در جایگاهی مشخص به فروش برسد همانگونه که غذا فقط در رستوران و تهیه غذا سرو می‌شود تا بتوان بر امور آن‌ها رسیدگی کرد.

حسن پور افزود: در هر کشور و سرزمینی برای انجام هر کاری دریافت جواز لازم است. حال چرا نباید فروش کتاب که یک کار فرهنگی شناخته شده، مجوز داشته باشد؟ مجوز، حقوق و امنیت لازم را برای مصرف کننده را تامین و قوانین تجارت بر آن حاکم می‌کند.

ناشران را دریابیم

وی درباره نتایج ادامه تداوم  فعالیت کتابفروشی‌های غیرقانونی گفت:یکی از آثار مخربی که از این جریان باقی می‌ماند، از بین رفتن قلم تولید محتوا و بی رمق شدن ناشران و مولفان است. نتایجی که در نابودی فرهنگ یک جامعه تاثیر فراوانی خواهد گذاشت. در حال حاضر ما در مسیر تولید محتوا سیری نزولی را در پیش گرفته ایم. ناشران با دیدن این جریان که اثرشان بدون هیچ زحمتی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، دیگر چگونه میل به نوشتن و خلق اثری هنری را خواهند داشت؟ وقتی منبع درآمدی ندارند، به چه امیدی باید در مسیر تولید محتوا تلاش کنند؟

حسن پور ادامه داد:ادامه پیدا کردن این روند نه تنها به ترویج کتابخوانی خدمتی نمی‌کند، بلکه به جامعه و مردم آسیب می‌زند. نه فقط مردم حال حاضر بلکه آینده چندین نسل را نیز به خطر می‌اندازد.

وی در پایان گفت:اگر بیشتر دقت کنیم در می‌یابیم که ما تولید محتوا را از دست داده ایم. نویسندگان اگر سالیان دور ۱۴ ساعت از شبانه روز را برای نوشتن و عشق به کتاب اختصاص می‌دادند، امروزه اشتیاق خود را برای این کار از دست داده اند تا جایی که این مقدار از فعالیت روز به روز کم و کمتر شده است. زیرا نویسندگان نتایج زحمات خود را نمی‌بینند. در سال‌های گذشته در هر دهه چندین شاخص فرهنگی حضور داشتند، اما اکنون چه؟ آیا تعداد این قشر از فرهیختگان کم نشده است؟

حسن پور در پایان گفت:با صحبت‌هایی که با مسئولان شهری انجام شده، قرار است پس از پایان زمان قرارداد، غرفه‌های کتابفروشی در سطح شهر، ملزم به دریافت مجوز از اتحادیه ناشران کتاب تهران شوند تا در این صورت قوانینی حاکم شود که در نتیجه آن آینده شغلی ناشران بیش از این مورد تهدید قرار نگیرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، معرفی کتاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.