در ماه‌های اخیر شاهد استقرار غرفه‌های فروش کتاب در ایستگاه‌های مترو هستیم که اعتراض برخی ناشران را در پی داشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در ماه‌های اخیر و به دنبال طرح ادعای حمایت بیش از پیش مدیریت شهری پایتخت از فرهنگ، هنر و ادب شاهد استقرار غرفه‌های فروش کتاب در برخی از ایستگاه‌های مترو هستیم. این در حالی است که اکثر فعالان عرصه نشر کتاب و کتابفروشان به این طرح اعتراض دارند.

مسعود پیرمرادیان مدیرمسئول دفتر نشر معارف، به عرضه کتاب با تخفیف ۵۰ درصد در برخی از ایستگاه‌های مترو اعتراض کرد و گفت: من کار کتابفروشانی که برخی از کتاب‌ها را با تخفیف ۵۰ درصد در ایستگاه‌های مترو عرضه می‌کنند، تأیید نمی‌کنم و آن را ضربه به بازار عرضه و فروش کتاب می‌دانم.

وی افزود: کتابفروشی‌ها نمی‌توانند کتاب را با تخفیف ۵۰ درصد از ناشر خریداری کنند و تصور می‌شود کتاب‌هایی که در ایستگاه‌های مترو و با تخفیف ۵۰ درصد فروخته می‌شوند، کتاب‌های ضعیف و زردی هستند که در انبار‌های برخی از ناشران مانده‌اند و برای آنکه ناشر بتواند به اصل پول‌ برسد، در مترو یا برخی از نمایشگاه‌ها عرضه می‌شوند؛ وگرنه در بازار واقعی عرضه کتاب، امکان ارائه کتاب با تخفیف ۵۰ درصد از ناشران نیز وجود ندار،  چه برسد که کتابفروش بخواهد آن را از ناشر بخرد و با هزینه‌هایی که دارد، ارائه بدهد.

اعتاض ناشران نسبت به نحوه اجرای اقدامات فرهنگی در متروها/اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پیگیر مسئله نحوه عرضه کتاب در مترو است

او اظهار کرد: ارائه کتاب با تخفیف ۵۰ درصد در برخی از ایستگاه‌های مترو باعث می‌شود که خریداران با یک الگوی نادرست مواجه شوند و کتاب‌های ضعیفی را بخرند که محتوای خاصی ندارد. در عمل سبد خانوار از کتاب‌های خوب و با کیفیت بالا خالی می ماند و کتابفروشی‌ها هم نمی توانند با این شیوه فروش کتاب رقابت کنند.

مدیرمسئول دفتر نشر معارف اظهار کرد: به نظر من مراکز عرضه کتابی همچون کتابفروشی‌هایی که در برخی از ایستگاه‌های مترو اقدام به فروش کتاب با تخفیف ۵۰ درصد می‌کنند، باعث قهر مردم با کتاب می شوند. چیزی که باعث می‌شود یک کتابخوان با کتاب آشتی کند محتوای یک کتاب با کیفیت و خوب است. این فرد پس از خرید یک کتاب ضعیف دچار پشیمانی بعد از خرید می‌شود و دیگر رغبت چندانی به خرید کتاب نخواهد داشت.

اعتاض ناشران نسبت به نحوه اجرای اقدامات فرهنگی در متروها/اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پیگیر مسئله نحوه عرضه کتاب در مترو است

پیرمرادیان بیان کرد: به نظر من مکان هایی همچون مترو که فضای فیزیکی مناسب برای عرضه کتاب دارند، می‌توانند این فضا را در اختیار کتابفروشی‌ها و افرادی که در زمینه فروش تخصص دارند، قرار بدهند. این امر می‌تواند تا اندازه زیادی به عرضه کتاب کند و چرخه اقتصادی کتابفروشی‌ها را هم تقویت کند. همچنین به یک رقابت ناسالم دامن نمی‌زند.

قابل ذکر است که خبرنگار ما نحوه برخورد اتحادیه ناشران و کتابفروشان با عرضه کتاب‌ها با تخفیف۵۰ درصد در برخی از ایستگاه‌های مترو را از اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران پیگیری کرد؛ پاسخ دریافتی این بود که در خصوص عرضه کتاب در مترو و مکان‌های دیگر اتحادیه ناشران با شورای عالی نظارت، شورای شهر تهران و اتاق اصناف در حال مذاکره است.


انتهای پیام/

برچسب ها: ناشران ، کتابفروشی ، مترو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۲۱:۵۰ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
أکثرأ قیمتارو بالا میبرن حالا چند مورد هم پایین بیارن چی میشه,
Germany
ناشناس
۲۱:۴۸ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
متأسفانه اخیرأ تعداد زیادی از کتابفروشان اقدام به تغییر قیمت روی جلد میکنن و قیمت کتاب رو خیلی بالا بردن آخه کتابی که چند سال از چاپش گذشته و غیر از تاریخ چاپ کیفیت کتاب هم پایین اومده چرا باید قیمتش چند برابر بشه؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۲۴ مهر ۱۳۹۸
این ۵۰ درصد نشان از سود جویی ناشران دارد که باعث کاهش سرانه خواندن کتاب در کشور شده.
آخرین اخبار