پشت پرده جنجالِ رفع انحصار از زبان انگلیسی چیست؟
احد آزادیخواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و یکی از نمایندگان امضا کننده طرح یک فوریتی رفع انحصار زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور اظهار کرد: این طرح برای جلوگیری از انحصار آموزش زبان صرفا مبتنی بر انگلیسی مطرح شد، اما به اشتباه آن را حذف زبان مطرح کردند که جفای به این طرح است.
او ادامه داد: به عنوان یکی از افرادی که این طرح را طراحی کردند معتقدم آینده جوانان کشور تنها با انحصار آموزش زبان انگلیسی شکل نمیگیرد و باید با کشورهای مختلف ارتباط داشته باشیم درست است که زبان بینالمللی انگلیسی است، اما زبانهای دیگری همچون زبان فرانسه، روس، ترکی و نظایر آن را هم داریم که میتواند در تعامل با کشورهای دارای این زبان تأثیرگذار باشد.
آزادیخواه با اشاره به اینکه خواستار رفع انحصار از زبان انگلیسی در مدارس هستیم، تصریح کرد: دانشآموزان باید متناسب با کار با برنامهریزی آیندهشان یک زبان خارجی را به طور کامل فرا بگیرند که این زبان میتواند انواع مختلفی داشته باشند و صرفا محدود به زبان انگلیسی نیست.
مدارس استثنایی حذف نمیشوند/ ادغام سمپاد تضعیف نخبگان نیست
وزیر آموزش و پرورش درباره بندی که تشکیل مدارس خاص را منوط به اجازه مجلس میکند، گفت: قانون کاهش تنوع مدارس هنوز تصویب نشده است و باید رای شورای نگهبان در این مورد را داشته باشیم، بعد از آن هرچه قانون باشد، اجرا میکنیم.
حاجیمیرزایی درباره زمان اجرای رتبهبندی فرهنگیان تصریح کرد: تصویب آیین نامه رتبه بندی در دستور کار دولت است و زمانی که تصویب شود، اجرایی میشود، اما اعمال آن از مهر ۹۸ خواهد بود.
مدرسه کانون اصلی تحولات و توسعه کشور است
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: در شرایط امروز کشور و جنگ اقتصادی که آمریکاییها شروع کردند، فضاسازیها و جنگهای منطقهای مردم میخواهند بدانند کشور چطور از این شرایط عبور میکند و باید بدانیم ایران به جهت جغرافیایی و توانمندی سیاسی پتانسیل بالایی دارد.
او ادامه داد: در کمتر از دو سال ملت ایران از جنگ اقتصادی آمریکا سرافرازانه بیرون آمد، آمریکاییها فکر میکردند فشارهایی که وارد میکنند ایران را از بین میبرند، اما خوشبختانه موفق بودیم، سال گذشته ۷ هزار کلای درس و امسال ۱۰ هزار کلاس درس را افتتاح کردیم.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سفر هفته گذشته خود به خراسان جنوبی گفت: در این سفر یک مدرسه شبانه روزی در مدتی کوتاه کلنگ زنی کردیم و اراده مردم برای ساختن کشور ارزشمند بود.
اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان امضا شد
حدود یک سال سال پیش بود که شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه تبدیل مرکز ملی استعدادهای درخشان به سازمان را تعیین تکلیف کرد و این تغییر وضعیت منتظر امضای رئیس جمهور بود و امروز در نهایت این موضوع محقق شد.
در این اساسنامه هدف از تأسیس «سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان» [تعیین خطمشی، برنامهریزی، پشتیبانی و نظارت بر شناسایی، هدایت و تربیت استعدادهای برترکشور در دورۀ تربیت رسمی و عمومی]عنوان شده و همچنین خاطرنشان شده است که «رئیس سازمان که بالاترین مقام اجرایی سازمان است، به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید هیئتامنا انتخاب و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت ۴ سال منصوب میشود».
خروجی آموزش و پرورش برای کنکور قابل استناد است
علیرضا کمرئی، معاون آموزش متوسطه درباره توجه به کنکور و حذف یا کمرنگ شدن این آزمون اظهار کرد: سیاستهای مربوط به کنکور در شورای سنجش و پذیرش اتخاذ میشود و آموزش و پرورش هم در این شورا دو عضو دارد که شامل معاونت متوسطه و وزیر آموزش و پرورش است. در واقع باید رویکرد ملی نسبت به کاهش یا هرگونه تغییر در فرآیند برگزاری کنکور باید به وجود بیاید.
او ادامه داد: خروجی نظام آموزش عمومی و سنجش؛ اعتبار لازم را دارد البته آموزش و پرورش به دنبال آن نیست که از برگزاری آزمونها چیزی نصیب آموزش عالی یا کنکور شود؛ در آموزش و پرورش در حوزه تعلیم و تربیت عمومی، کار میکنیم.
معاون آموزش متوسطه با اشاره به اینکه سنجش در آموزش و پرورش برای ارزیابی تواناییهای معینی در دانش آموزان است، تصریح کرد: ابعاد تربیتی بر رویکردهای سنجش بیش از پیش مورد توجه قرار میگیرد، اما اگر قرار باشد سازمان سنجش از خروجیهای پایه دوازدهم استفاده کند، میتواند با توجه به اعتباری که برای آموزشها در نظر میگیریم به آن استناد کند.
انتهای پیام/