سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

بررسی دلایل و راهکارهای رشد نقدینگی/ ضرورت مقاومت بانک مرکزی در مقابل درخواست استقراض دولت

یک کارشناس اقتصادی گفت:عاملی که سبب کند شدن روند رشد فزاینده نقدینگی می شود مقاومت رئیس کل بانک مرکزی در مقابل درخواست های استقراض دولت است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عزیز نژاد کارشناس اقتصادی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر درباره میزان نقدینگی در کشور گفت: طبق آخرین آمار بانک مرکزی نقدینگی کل کشور در خرداد ۹۸، حدود هزار هزار میلیارد تومان اعلام شده که به طور حتم اکنون این میزان بالاتر است.

او با بیان اینکه نقدینگی دو وجه دارد ادامه داد: بخشی مربوط به پول و دیگری مرتبط با شبهِ پول است که شبه پول خود شامل حساب‌های پس انداز و قرض الحسنه می‌شود .

عزیزنژاد تصریح کرد: اگرسهم این دو را در نقدینگی مقایسه کنیم، سهم پول در سال ۹۶ حدود ۱۳ درصد و سال ۹۷ این میزان به ۱۵ درصد ارتقا می‌یابد که تا خرداد ۹۸ هم دراین عدد باقی می‌ماند.

وی افزود: در مورد شبه پول نیز در سال ۹۶، ۸۷ درصد بوده که این سهم در سال ۹۷ به ۸۵ درصد تنزل یافته و در خرداد ۹۸ نیز به همین منوال باقی مانده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رشد نقدینگی در خرداد ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰.۴ درصد بوده و همین رشد در خرداد ۹۸ به ۲۵.۱۹ رسیده که از سرعت بالای رشد نقدینگی در سه ماه اول ۹۸ در مقایسه با مدت مشابه پارسال حکایت دارد.

وی با تخمین میزان بدهی دولت به میزان ۹۶ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۹۷، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل دو برابر شده است که بانک مرکزی باید با بکارگیری شیوه‌هایی مدیریت و نقدینگی را کنترل کند.


بیشتربخوانید: کاهش بدهی دولت به بانک مرکزی/ کاهش سود تسهیلات فعلا موضوعیت ندارد


کامران ندری دیگر میهمان برنامه با بیان اینکه رشد نقدینگی در شبکه بانکی خلق می‌شود، گفت:بر این اساس، پایه پول را نیز بانک مرکزی ایجاد می‌کند.

او مهمترین عامل نگران کننده در این باره را احتمال افزایش بدهی‌های دولت به بانک مرکزی دانست و گفت: البته شاید بخشی هم مربوط به بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی برای رفع مشکلاتشان باشد.

این کارشناس اقتصادی افزود: از دیگر سو بخش مهمی از پول که درون شبکه بانکی ایجاد و با ضریب تکاثری پول نشان داده می‌شود، عدد بسیار بالایی است، طوری که ۷ برابر چیزی است که بانک مرکزی ایجاد می‌کند و در شبکه بانکی پول خلق می‌شود.

ندری درباره رشد نقدینگی با سرعت کنونی پیش بینی کرد: این روند تا پایان سال به همین منوال ادامه می‌یابد و روش خاصی برای جلوگیری از رشد آن  متصور نیست.

این کارشناس پولی و بانکی درباره مکانیسم‌هایی که رشد نقدینگی را کند می‌کند، گفت: در شرایط فعلی که دولت با کسری بودجه مواجه است تنها عاملی که سبب کند شدن روند رشد فزاینده نقدینگی می شود مقاومت رئیس کل بانک مرکزی در مقابل درخواست های استقراض دولت است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.