او با تأکید بر ضرورت اهمیت فرهنگسازی در برخورد مناسب با افراد دارای آسیب بینایی گفت: دانشآموزان دارای آسیب بینایی در ۹ شهرستان، ناحیه و منطقه سنندج، مریوان، دهگلان، قروه، کامیاران، بیجار، سقز، سروآباد و موچش در تمام دورههای تحصیلی تحت پوشش آموزشوپرورش با نیازهای ویژه استان هستند.
رئیس آموزشوپرورش استثنائی استان کردستان با اشاره به اینکه نابینایان در بسیاری از قابلیتها و ویژگیها از بقیه افراد جامعه توانمندتر هستند، تصریح کرد: دانشآموزان نابینا و کمبینا ازلحاظ آموزشی و اجتماعی با چالشهای بزرگی روبهروند و تلاش آنها برای گذراندن دورههای آموزشی در کلاسهای فراگیر، بیشتر وقتها بهاندازهای زیاد است که نمیتوانند زمانی را به برای یادگیری و رشد رفتارهای اجتماعی خود اختصاص دهند.
او بیان کرد: آموزشوپرورش با نیازهای ویژه تلاش میکند که دانشآموزان نابینا و کمبینا همراه با سایر دانشآموزان در نظام آموزشی عادی مشغول به تحصیل شوند چراکه این افراد به لحاظ بهره هوشی مشکلی نداشته و جزو موفقترین گروههای دانشآموزی هستند.
رنجبر خاطرنشان کرد: محرومیت همراه با معلولیت، بحران استقلال، ارتباطات اجتماعی، سلامت جسمانی-روانی از مهمترین چالشهایی بوده که فرد دارای آسیب بینایی در جامعه با آن روبه هست، بنابراین با درک صحیح از خواستههای منطقیشان، میتوان زندگی مستقلی را برای آنها فراهم کرد.
انتهای پیام/ز