سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قاسمی در گفت‌وگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

حمایت ۱۲۴ میلیارد تومانی دولت از مرزهای‌چهارگانه/ تامین امنیت شهروندان، مسئله مهم برای حاکمیت است

مدیرکل امور مرزی به تشریح وضعیت مرزهای کشور در اربعین، توضیح درباره مرز خسروی و سومار و فلسفه تشکیل بازارچه‌های مرزی پرداخت.

باشگاه خبرنگاران جوان حوزه دولت گروه سیاسی، معصومه جعفری؛ با روی کار آمدن قانون جوانگرایی و استعفای سرپرست اداره کل امور مرزی برای انتخابات مجلس، حسین قاسمی که یکی از مدیران جوان وزارت کشور است، از سوی وزیر کشور به این سمت منصوب و پشت میز خدمت امور مرزی نشست. او که پس از پیگیری‌های بسیار برای گفت‌‌وگویی کوتاه به باشگاه خبرنگاران جوان آمد، در بدو ورود به خبرنگاران گفت چندین سال پیش قصد داشته به عنوان خبرنگار در این خبرگزاری مشغول به فعالیت شود، اما برای خدمت‌رسانی بیشتر تصمیم گرفته تا به وزارت کشور برود.

او که اکنون به عنوان مدیرکل امور مرزی در وزارت کشور مشغول به فعالیت است، معتقد است که اکنون دغدغه‌ای برای مسائل زیرساختی در مرزهای چهارگانه کشور نداریم.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

باشگاه خبرنگاران جوان: در ابتدا درباره فعالیت‌های خود در حوزه مرزی وزارت کشور توضیح دهید.

 قاسمی: ورود من به وزارت کشور به عنوان کارشناس اداره کل اداره مرز بود. از سال ۸۵ تا سال ۹۳ در اداره کل مرز وزارت کشور سلسله مراتب ارتقا از کارشناسی به بالا را طی کردم؛ سال۹۳ آقای ذوالفقاری بنده را به عنوان مشاور مدیر حوزه معاونت امنیتی و انتظامی منصوب کردند.

همچنین خرداد ۹۶ بود که با حکم وزیر کشور به عنوان مدیرکل امور انتظامی و توسعه نظم عمومی وزارت کشور منصوب و خرداد ۹۷ به عنوان مدیرکل امور مرزی مسئولیت گرفتم.

حمایت ۱۲۴ میلیارد تومانی دولت از مرزهای‌چهارگانه ایران

باشگاه خبرنگارا جوان: وضعیت امنیت مرز‌های کشورمان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

آقای قاسمی: وضعیت مرز‌ها در مجموع خوب است. زائران تا سال قبل از سه مرز مهران، چذابه و شلمچه تردد می‌کردند، اما با پیگیری‌هایی که از سه سال قبل انجام شد، توانستیم مرز خسروی که یکی از مرز‌های قدیمی ایران و عراق است را امسال برای تردد زائران اضافه کنیم تا بخشی از آنها از این مرز تردد کنند؛ همچنین امنیت این مرز با همکاری و هماهنگی بین تمام دستگاه‌های حوزه امنیتی، انتظامی و قضایی تأمین می‌شود.

سال ۹۴ بنابر مصوبه هیئت وزیران مسئولیت مدیریت مراسم اربعین به وزارت کشور واگذار شد و از همین زمان ستاد مرکزی اربعین با حضور بیش از ۲۰ دستگاه کشوری و لشگری شکل گرفته است. متأسفانه زیرساخت مرزها در آن سال‌ها محدود بود، اما اکنون در بحث احداث راه‌ها، آسفالت، ایجاد پل، ابنیه، پارکینگ، سرویس‌های بهداشتی و اقامتگاه‌ها روند صعودی داشتیم و به حد نصاب خوبی رسیده‌ایم؛ یعنی اکنون دغدغه مسائل زیرساختی را نداریم.

افزون بر این امسال نسبت به سال قبل ۴۰ هکتار به مساحت پارکینگ‌ها افزوده شده است، همچنین سرویس‌های بهداشتی و احداث کنارگذر غربی برای شکستن بار ترافیکی در شهر ایلام به مرز مهران انجام شده است. از دیگر اقدامات صورت گرفته می‌توان به آسفالت راه‌ها، دو بانده کردن جاده‌ها، ایجاد روشنایی و سایه بان، نصب علایم راهنمایی و رانندگی اشاره کرد؛ همچنین با پیگیری‌های دولت، امسال حدود ۱۲۴ میلیارد تومان اعتبار زیرساختی به سه استان کرمانشاه، خوزستان و ایلام واگذار شد که کمک بزرگی برای ترمیم زیرساخت‌ها بود.

تأمین امنیت شهروندان، مسئله مهم برای حاکمیت

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا مرز خسروی در ساعاتی مشخص برای تردد زوار باز است؟

قاسمی: مهم‌ترین مسئله‌ای که برای حاکمیت در وهله اول مهم است، تأمین امنیت شهروندان است. در واقع مشکل اصلی مرز خسروی در استان دیاله عراق و در داخل خاک عراق است. این منطقه خاستگاه گروهک‌های تکفیری و تروریستی بوده، به همین منظور مسئله امنیت مهم‌ترین بحثی است که در تردد از مرز خسروی در پیاده‌روی اربعین به آن اشاره می‌شود.

هماهنگی‌های بسیار خوبی با دولت عراق برای تردد زائران از مرز خسروی انجام شده؛ اما برای پیشگیری از وقوع اتفاقات تلخ بنا به پیشنهاد طرف عراقی، تردد در مرز خسروی از ساعت ۶ صبح تا ۱۷ بعدازظهر امکان‌پذیر است، افزون بر این تنها مرزی که در آن شب خوابی برای زائران ایرانی وجود دارد، مرز خسروی است.

امسال در ستاد مرکزی اربعین همانند هر سال آمایش خروج استان‌ها از مرزهای چهارگانه انجام پذیرفته که بر این اساس ۱۲ استان اعم از استان‌های تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، گیلان، مازندران، گلستان، سمنان، لرستان، ایلام و خراسان شمالی از مرز مهران، استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، زنجان، همدان، کردستان و کرمانشاه از مرز خسروی، استان‌های خراسان جنوبی، اصفهان، یزد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری از مرز چذابه و استان‌های خراسان رضوی، فارس، کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان از شلمچه خارج می‌شوند.

حمایت از مرزنشینان با تشکیل بازارچه‌های مرزی

باشگاه خبرنگاران جوان:  چند بازارچه مرزی در کشور وجود دارد و کدامیک از آنها هم اکنون فعال هستند؟

 قاسمی: حدود ۴۰ بازارچه در ۱۵ استان مرزی در کشور وجود دارد. فلسفه تشکیل بازارچه مرزی به قانون ساماندهی مبادلات مرزی بر‌می‌گردد که طبق مصوبه سال ۷۸  قید شده که بازارچه نقطه‌ای محصور در نقاط صفر مرزی برای تبادل تجاری اقتصادی بین دو کشور هم مرز است. اکنون حدود ۵۰ درصد از ۴۰ بازارچه مرزی موجود فعال هستند که در سه ماه اول امسال بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت، حدود۵۶۰ میلیون دلار صادرات و ۶۶ میلیون دلار واردات از این بازارچه‌ها انجام شده است.

متولی اصلی تصمیمات اقتصادی در حوزه بازارچه، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت است که هر سال در کتاب قوانین و مقررات و واردات، کالا‌هایی که باید از بازارچه‌های مرزی صادر و وارد شوند را مشخص  می‌کند؛ همچنین نرخ کالا‌ها به استناد همین کتاب تعیین می‌شود؛ افزون بر این از لحاظ ساختاری در ماده ۱۲ قانون ساماندهی مبادلات مرزی کارگروهی با مسئولیت سازمان توسعه تجارت و عضویت گمرک برخی دستگاه‌های دیگر پیش بینی شده که سیاست‌گذاری‌های اقلام و کالا‌هایی که بایستی از بازارچه صادر و یا وارد شود انجام می‌شود.

مسئولیت تأسیس بازارچه‌ها با وزارت کشور است، همچنین ملاحظات سیاسی و امنیتی در نقطه پیشنهاد تأسیس بازارچه توسط وزارت کشور انجام می‌شود؛ نکته‌ای که درباره بازارچه‌ها نباید فراموش شود این است که بازارچه یک امر دو طرفه است؛ یعنی ایران و عراق اگر بخواهند بازارچه‌ای را فعال کنند، باید دولت مرکزی عراق با فعالیت بازارچه و تأسیس آن موافقت کند، همچنین از سوی گمرک، سازمان توسعه تجارت باید تعرفه‌های دقیق کالاها مشخص شود و دو کشور بپذیرند که چه کالا‌هایی از این مسیر وارد بازارچه مرزی شود؛ افزون بر این درآمد‌های حاصل از این بازارچه باید تعیین شود.

ایران اکنون حدود ۴۰ بازارچه مرزی دارد که طبق آمار ۲۰ بازارچه مرزی با کشور‌های عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان شکل گرفته است. همچنین این قانون برای حمایت از مرزنشینان تشکیل شده تا آنها در قالب تعاونی‌های مرزنشینی در این بازارچه‌ها فعالیت کنند و سود حاصل از این محل به حساب تعاونی واریز و به مرزنشینان داده شود.

باشگاه خبرنگاران جوان: تاکنون چه اقداماتی برای بازگشایی بازارچه مرزی سومار انجام شده است؟

قاسمی: مرز سومار اخیرا از سوی دولت به عنوان مرز مجاز زمینی مصوب شده است ولی هنوز پایانه‌ای در آنجا تأسیس نشده است و تردد انجام نمی‌شود، البته بازارچه مرزی سومار فعال است و بسته شدن این بازارچه به دلیل وجود اقلام غیرقانونی نبوده بلکه بر اثر برخی ناهماهنگی‌ها و اختلافات داخلی و سیستم مدیریتی عراق بوده است.


بیشتر بخوانید: معرفی مسیرهای زمینی زائران اربعین حسینی از مرزهای ایران + اینفوگرافی


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۱۲:۱۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
لطفا پیگیری کنید ما دیشب از مرز مهران اومدیم بعد مرز اتوبوس های شرکت واحد برای انتقال زائران تا مقداری بیرون مرز نفری سه هزار تومان از زائران میگیرند تا اونجا که متوجه شدیم این کار را سرخود انجام میدن زائرا ناراحت میشدن سه هزار تومان چیزی نیست اما دور از شرافت هست زائران خسته اینجور پذیرایی کنند
رضا
۱۲:۱۵ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
لطفا پیگیری کنید ما دیشب از مرز مهران اومدیم بعد مرز اتوبوس های شرکت واحد برای انتقال زائران تا مقداری بیرون مرز نفری سه هزار تومان از زائران میگیرند تا اونجا که متوجه شدیم این کار را سرخود انجام میدن زائرا ناراحت میشدن سه هزار تومان چیزی نیست اما دور از شرافت هست زائران خسته اینجور پذیرایی کنند
ناشناس
۰۹:۱۱ ۲۷ مهر ۱۳۹۸
والا حساب ک می کنم همش اضاف کاری مدیران و پاداش مدیران