سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ضرورت توجه به دفع اصولی دفن پسماند‌های بیمارستانی

نحوه دفن زباله‌های عفونی و بیمارستانی به معضلی برای کلانشهر‌ها تبدیل شده است به گونه‌ای که جمع آوری و دفن غیر اصولی این زباله‌ها ممکن است همراه با فاجعه زیست محیطی باشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، در استان آذربایجان شرقی و کلانشهر تبریز، وضع جمع آوری و دفن پسماند‌های بیمارستانی نسبتا مطلوب گزارش شده است، ولی با بررسی های بیشتر مشکلاتی در این بخش دیده می‌شود. مشکلاتی به ویژه در جمع آوری پسماند‌های بیمارستانی در مطب ها، درمانگاه‌ها و کلینیک‌های استان، که ضرورت حساسیت در این زمینه از سوی محیط زیست و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز که بیش از پیش احساس می‌شود.

دفع اصولی ۷۰ درصد زباله‌های بیمارستانی در آذربایجان شرقی

عباس نژاد معاون وقت پایش و نظارت اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: حدود ۷۰ درصد دفع زباله‌های بیمارستانی در آذربایجان شرقی به صورت اصولی انجام می‌شود و حدود ۳۰ درصد به صورت غیر اصولی انجام می شود.

او افزود: حدود ۴۹ بیمارستان در استان وجود دارد که حدود ۴۳ بیمارستان مجهز به دستگاه بی خطرسازی زباله‌های بیمارستانی هستند و در ۶ بیمارستان مشکل داریم.

عباس نژاد افزود: حدود ۷ هزار واحد کوچک درمانی هم در استان داریم که پیگیری‌های انجام شده به نتیجه مطلوبی نرسیده است.

او گفت: بر اساس هماهنگی‌هایی که با دانشگاه علوم پزشکی و مرجع محترم قضایی انجام شده است این بیمارستان‌ها و مطب‌ها موظف هستند نسبت به بی خطرسازی این زباله‌ها براساس استاندارد‌های محیط زیست اقدام کنند.

دفع اصولی بی خطرسازی زباله های بیمارستانی

اصغری مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تبریز هم در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: به دست اندرکاران دانشگاه علوم پزشکی این پیشنهاد را دارم که دستگاه‌های پیشرفته‌ای در بعد خرد کن و بی خطر سازی و استاندارد سازی نحوه دفع این زباله‌ها تهیه کنند.

او افزود: البته وضعیت فعلی رضایت بخش است، ولی می‌توان بهتر از این نیز عمل کرد.

یکی از روستائیان اطراف محل دفن این زباله‌ها نیز به باشگاه خبرنگاران جوان می‌گوید: شیرابه‌های این زباله‌ها با آب هایمان قاطی شده و وارد نهرهایمان می‌شود.

او گفت: وقتی هم که باد می‌وزد، بوی بدی از این زباله‌ها بلند می‌شود و به استشمام اهالی این روستا‌ها می‌رسد.

علیزاده رئیس بیمارستان امام رضا (ع) تبریز نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، بیان کرد: هر روز در بخش‌های مختلف بیمارستان در بسته‌های جداگانه زباله‌های عفونی و پزشکی جمع آوری شده و بر روی آن‌ها برچسب زده می‌شود، تا مشخص شود که کی از بخش جمع آوری شده است.

او افزود: پس از جمع آوری این زباله‌ها در اینجا در دستگاه‌های امحا (اتو کلاو) قرار می‌گیرند و نسبت به بی خطر سازی آن‌ها اقدام می‌شود و سپس این بسته‌ها برای دفن به زباله گاه مرکزی ارسال می‌شود.

نظری معاون درمان وقت دانشگاه علوم پزشکی تبریز هم به خبرنگار گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز، گفت: در همه بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی دستگاه امحای زباله داریم و به جز دو بیمارستان خصوصی، بقیه بیمارستان‌های خصوصی ما هم دستگاه امحای زباله دارند.

او گفت: این دو بیمارستان خصوصی هم که دستگاه امحای زباله ندارند، موظف به بستن قرارداد با شرکت‌هایی شده اند، که زباله‌های بیمارستانی آن‌ها را امحا کنند.

او گفت: در کل، تمام مطب‌ها و موسسات درمانی ما موظف هستند با شرکت‌های امحای زباله همکاری کنند و با آن‌ها قرارداد ببندند.

 نظری گفت: خودمان را موظف به رعایت استاندارد‌های تعیین شده از سوی محیط زیست می‌دانیم و با متخلفان در این زمینه برخورد می‌کنیم. 

در آذربایجان شرقی حدود ۴۹ بیمارستان و ۷ هزار مطب و کلینیک وجود دارد و روزانه به طور متوسط در حدود ۵ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم زباله عفونی، ۱۰۵ کیلوگرم پسماند خانگی، ۱۷ تن پسماند پزشکی و ۳۷ تا ۴۰ کیلوگرم پسماند شیمیایی تولید می‌شود که ضرورت دفن اصولی این زباله‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.