سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم پزشکی مطرح کرد؛

جایزه مصطفی (ص) به شناسایی دانشمندان جهان اسلام کمک می‌کند

بهادری، گفت: جایزه مصطفی (ص) کمک می‌کند دانشمندان جهان اسلام را شناسایی کنیم.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، مسلم بهادری رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم پزشکی، در خصوص جایزه مصطفی (ص) گفت: من طرفدار جایزه مصطفی (ص) هستم و معتقدم کشور‌های اسلامی از نظر علمی باید با یکدیگر همکاری داشته باشند که این جایزه بر این پایه قرار دارد.
 
او در ادامه اظهار کرد: اگر جایزه مصطفی (ص) به خوبی تبلیغ شود و کشور‌های اسلامی بر روی آن در محافل دانشگاهی کار کنند، امکان همکاری و شاید هم رقابت میان کشور‌های اسلامی ایجاد می‌شود. همچنین کشور‌های اسلامی می‌توانند برنامه‌های مشترکی با یکدیگر داشته و همگرایی و همکاری میان دانشمندان اسلامی در کشور‌های مختلف از شرق تا غرب ایجاد شود.
 
بهادری در ادامه افزود: دانشگاه‌های ایران، مقامات وزارت علوم و وزارت بهداشت باید در این زمینه تلاش کنند تا این جایزه همانند جایزه نوبل، شناخته شود. همچنین باید برای انتخاب افراد دقت کافی وجود داشته باشد تا افتخارآمیز باشد.
 
او در خصوص نقش کشور‌های اسلامی در معادلات بین‌المللی بیان کرد: درحال حاضر کشور‌های اسلامی تقریبا در حوزه فعالیت‌های علمی جهانی، در جایگاه دوم قرار دارند با اینکه دانشمندان این کشورها بسیار فعالیت می‌کنند، اما به عنوان کشور اسلامی فعال در زمینه علم و فناوری شناخته نمی‌شوند.
 
رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم پزشکی با بیان اینکه هم‌افزایی و همگرایی میان دانشمندان جهان اسلام باید وجود داشته باشد، گفت: هم‌افزایی و همگرایی میان دانشمندان جهان اسلام باید به صورت رفت وآمد، تبادل دانشجو و ایجاد برنامه‌های مشترک باشد. همچنین امکان رفت وآمد برای دانشمندان کشور‌های مختلف اسلامی وجود داشته باشد، زیرا موجب همکاری نزدیک خواهد شد. به‌عنوان مثال اوایل قرن ۴ و ۵ دانشمندان از بغداد به تونس یا دیگر کشور‌ها سفر می‌کردند بنابراین باید چنین برنامه‌هایی مجددا ایجاد شود.
 
بهادری در خصوص راه بازگشت به دوران طلایی جهان اسلام و ظهور مجدد دانشمندانی مانند ابن‌سینا اظهار کرد: اینکه ما در شرایط کنونی چنین افرادی را داریم یا خیر، مشخص نیست؛ زیرا ما آن‌ها را نمی‌شناسیم، اما جایزه مصطفی (ص) شرایطی را فراهم می‌کند تا ما این افراد را شناسایی کنیم. هیچ‌گاه اسلام از وجود دانشمندان خالی نمی‌شود. در گذشته بیشتر اروپاییان و کشور‌های غربی حق ما را تناول و حتی کتاب‌های ما را با نام خود ترجمه می‌کردند.

بیشتر بخوانید: امضای تفاهم‌نامه همکاری بنیاد مصطفی(ص) با بنیاد ملی نخبگان


او با اشاره به اینکه تعامل بین متخصصین و دانشمندان کشور‌های اسلامی باید چگونه باشد، بیان کرد: این تعامل از طریق وزارت‌های مربوط مانند وزارت بهداشت، وزارت علوم و آموزش و پرورش امکان‌پذیر است و باید برنامه‌ریزی کنند. همچنین دولت باید از طریق مجلس بودجه خاصی را به این کار اختصاص دهد. این تعامل سرمایه گذاری بنیادی لازم دارد و دولت حتما باید در این زمینه اقدام کند.

لازم به ذکر است جایزه مصطفی (ص)، نشان عالی علم و فناوری جهان اسلام است که هر دو سال یک‌بار به دانشمندان و پژوهشگران برتر جهان اسلام اعطا می‌شود. این جایزه با شناسایی، معرفی و تقدیر شایسته از برترین‌های علم و فناوری در جهان اسلام، علم‌آموزی و پژوهش را در جوامع اسلامی ترویج و تشویق می‌کند. سومین دوره اعطای جایزه مصطفی (ص) آبان‌ماه سال جاری با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از شخصیت‌های برجسته علمی و مدیریتی جهان اسلام در تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

سومین دوره جایزه مصطفی (ص) آبان ماه برگزار می‌شود

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.