سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس مسائل منطقه در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

زائرپذیری مردم عراق اثبات شده است/ عمده اعتراضات عراقی‌ها مربوط به مسئله معیشتی است

روشن چشم گفت:بخش عمده ای از نارضایتی ها در عراق به مسائل معیشتی و اشتغال آنها باز می گردد.

حامد روشن چشم کارشناس مسائل منطقه و بین الملل در گفت وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تحولات و بروز ناآرامی‌های اخیر عراق، اظهار کرد:با توجه به بررسی های انجام شده عمده دلایل  اعتراضات عراقی ها مربوط به مسئله معیشتی و اشتغال آنها است. در هر کشوری با توجه به شرایط موجود، مردم  به دنبال یک‌زندگی به همراه رفاه و‌ توسعه اجتماعی  هستند.

او با بیان اینکه عراق بعد از پشت سرگذاشتن جنگ و  تجربیات گرانبها در زمان صدام به  آگاهی اجتماعی رسیده است، ادامه داد: دولت بغداد به دنبال افزایش سطح رفاه اجتماعی و‌مناسبات اقتصادی کشور بوده و هم اکنون که مراسم اربعین حسینی را در پیش داریم قطعا برقراری آرامش در عراق بیش از پیش ضروری خواهد بود.

روشن چشم خاطرنشان کرد: شاید به دلایل تاریخی بتوان گفت که همواره حادثه کربلا برای مردم عراق از جایگاه ویژه ای برخوردارد بوده و  دشمنان در صدد هستد که این نوع اعترضات را به  اربعین پیوند دهند تا ارزش این مراسم را به نوعی تضعیف کنند.

این کارشناس مسائل منطقه یادآور شد:کربلا  نمادی مهم در عراق محسوب می شود که قابلیت دینی و ایدئولوژیک دارد. مردم این کشور به لحاظ دینی و زائرپذیری اثبات شدند ولی در نوع این رفتار اعتراضی عراقی ها شاهد الگوگیری از جنبش های مجازی هستیم، در نتیجه می توان گفت که آینده این تحولات بستگی به  کاهش نابرابری و از بین رفتن  فساد در جامعه  دارد  و اگر مسائل زیر ساختی آنها حل نشود شاهد افزایش این نوع درگیری ها و اعتراضات خواهیم بود.

سه‌شنبه شب گذشته  بغداد و برخی دیگر از شهر‌های عراق صحنه تظاهرات گروهی از مردم بود که براساس اخبار منتشره خواسته اصلی آنها رسیدگی به مسائل اقتصادی است، بنا بر گزارش رسانه‌های عراق، «تجمع کنندگان در اعتراض به وضع موجود در عراق از جمله فساد مالی و اداری، بیکاری، بهبود وضع معیشتی و شرایط خدمات رسانی در استان‌های مختلف، به ویژه شهر بغداد، پایتخت عراق و بصره تظاهرات کردند».
آن‌گونه که در گزارش‌ها آمده معترضان با تجمع در بغداد و به آتش کشیدن «پل جمهوریت»، نیرو‌های امنیتی را وادار کردند تا با استفاده از گاز اشک آور مانع از ورود آنها به منطقه سبز بغداد که بخشی سیاسی و امنیتی است شوند. تداوم تظاهرات و حضور نیرو‌های امنیتی به مسدود شدن برخی از خیابان‌های مناطق مرکزی بغداد منجر شد.


بیشتر بخوانید:وزارت امروز خارجه کشورمان در بیانیه‌ای:زوار ایرانی سفر خود به عراق را تا آرام شدن شرایط به تاخیر بیندازند


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.