سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه اینترنتی رأی الیوم گزارش داد؛

تهدید اردوغان به انجام عملیات نظامی برای ایجاد «منطقه امن» در شرق فرات عملی نیست

رأی الیوم در گزارشی به بررسی تهدید رئیس‌جمهور ترکیه به انجام عملیات نظامی برای ایجاد «منطقه امن» در شرق فرات پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رأی الیوم با اشاره به تهدیدات اخیر رئیس جمهور ترکیه برای حمله به شرق فرات در سوریه نوشت: رجب طیب اردوغان که به علت وجود شکاف‌هایی در داخل حزب خود یعنی عدالت و توسعه و همچنین تشدید بحران اقتصادی در وضع دشواری به سر می‌برد، بعید است در شرایط کنونی به گزینه نظامی متوسل شود و درگیر جنگی فرسایشی با کُرد‌های تحت حمایت آمریکا شود.

رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: رئیس جمهور ترکیه بار دیگر تهدید کرد عملیات نظامی زمینی و هوایی وسیعی برای ایجاد «منطقه امن» در شرق فرات در سوریه انجام خواهد داد. وی با تاکید بر آماده بودن طرح‌های این عملیات و ارائه دستورات لازم در این زمینه گفت: این عملیات احتمالا روز‌های شنبه یا یکشنبه انجام خواهد شد.

این نخستین بار نیست که رجب طیب اردوغان چنین تهدیداتی را به زبان می‌آورد، با لبریز شدن کاسه صبر ترکیه از عدم پایبندی آمریکا به تعهدات خود در زمینه مشارکت در این عملیات و همچنین مشارکت در ایجاد منطقه امن و تمایل واشنگتن به فریبکاری و امروز و فردا کردن به گفته برخی منابع دولتی در ترکیه و همچنین پس از مشخص شدن عدم جدیت آمریکا در رزمایش‌های مشترک هوایی و زمینی، چنین تهدیداتی بار‌ها توسط اردوغان مطرح شده است.

قابل توجه اینکه آمریکا به حمایت از نیرو‌های دموکرات سوریه که اکثرا ماهیت کُردی دارند پایبند است، در حالیکه اردوغان این نیرو‌ها را تروریستی و شاخه حزب کارگران کردستان می‌داند و همین مسئله بیانگر حجم تنش در روابط ترکیه و آمریکاست که پس از اقدام اردوغان به خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ روسیه و عدم پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران با خرید نفت از این کشور تشدید شده است.‌

در ادامه این گزارش آمده است: نمی‌دانیم تهدیدات فعلی ترکیه همچون تهدیدات سابق این کشور برای جلب توجه دولت آمریکا و تسریع در ایجاد منطقه امن است یا اینکه اردوغان عملا خواستار انجام حمله یک جانبه و اعمال واقعیت‌های کنونی است؟

نیرو‌های سوریه دمکراتیک با صدور بیانیه‌ای تاکید کردند با هرگونه حمله زمینی یا هوایی ترکیه مقابله خواهند کرد و چنین موضع مقتدری نمی‌تواند بدون وجود تضمین‌ها و حمایت نظامی آمریکا تحقق یابد زیرا بیش از دو هزار نظامی آمریکایی در منطقه حضور دارند. سوالی که در حال حاضر مطرح است این است که آیا نیرو‌های آمریکایی در مقابله با حمله ترکیه، به کُرد‌ها ملحق خواهند شد یا نه و موضع دولت سوریه در این زمینه چیست؟ آیا از نظامیان ترکیه حمایت خواهد کرد یا اینکه حتی در روز‌های اول جنگ، با اتخاذ موضع بی طرف، به نظارت و کنترل اوضاع بسنده خواهند کرد؟

اردوغان به علت وجود شکاف‌هایی در داخل حزب عدالت و توسعه و همچنین تشدید بحران اقتصادی در وضعیت دشواری به سر می‌برد و تمایل به اسکان حدود سه میلیون آواره سوری در مناطق هم مرز با عراق در چارچوب طرح ایجاد ده‌ها شهر و روستا برای اسکان آن‌ها دارد، اما بعید است در شرایط کنونی به گزینه نظامی متوسل شود.

شاید دولت سوریه ترجیح می‌دهد صبر کند و هیچ موضعی در قبال حملات ترکیه اتخاذ نکند زیرا شاید درگیری دشمنان سوریه یعنی کُردها، ترکیه و همچنین آمریکایی‌ها به نفع دمشق باشد. نیرو‌های سوریه دموکراتیک به نقض همه توافقات با سوریه پرداخته و ترجیح داده‌اند در سنگر آمریکا باشند و همین مسئله باعث شده است سوریه هیچ اعتمادی به این نیرو‌ها نداشته باشد و مهمتر از همه اینکه دولت سوریه مایل به حفظ بزرگترین دستاورد اخیر خود یعنی بازگشایی گذرگاه بوکمال در مرز‌های خود با عراق است که باعث شکست تحریم‌های اعمال شده علیه سوریه و رسیدن کمک‌های نفتی و بازگشایی بازار عراق به روی تولیدات و کالا‌های سوریه پس از گذشت هشت سال از بسته بودن این گذرگاه می‌شود.

اولویت کنونی دولت سوریه بازپس‌گیری حاکمیت ادلب و پایان دادن به سلطه گروه‌های تروریستی بر این منطقه است و به همین علت ممکن است پرونده شرق فرات که دارای ذخایر گازی و نفتی و تولیدات کشاورزی منحصر به فرد است به تعویق بیفتد. در هشت سال گذشته دقت محاسبات راهبردی دولت سوریه برای همه ثابت شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.