سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش ۱۳ درصدی صادرات استان کرمان

مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: صادرات در ۶ ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه پارسال از نظر وزنی تغییری نداشته، اما از نظر ارزشی ۱۳ درصد افزایش داشته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، محمدرضا قادر مدیرکل گمرکات استان کرمان گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۲۶۳ میلیون دلار کالا از گمرکات استان کرمان صادر شده و ممکن است از گمرکات دیگر استان‌ها نیز کالا‌های استان صادر شده باشد.

او با بیان اینکه امسال تقریبا آمار صادرات در حال رشد است، افزود: با توجه به وضعیت پسته و اعلام بازرگانان پسته، وضعیت این محصول بهتر است و اگر بازار‌های قبلی را داشته باشند پیش بینی می‌شود صادرات به قریب به یک میلیارد دلار برسد.

قادر با بیان اینکه در سال ۹۷ آمار صادرات حدود ۵۳ درصد کاهش داشته است، گفت: در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ میزان صادرات از گمرکات استان کرمان همیشه از یک میلیارد دلار عبور می‌کرد، اما در سال ۹۷ به دلیل اتفاقی که برای محصول پسته استان افتاد و تولید کمی داشتیم.

او با بیان اینکه پسته و مغز پسته، مصنوعات مسی، فرومولیبدن، خرما، سیمان، لبنیات، کاشی سرامیک و پلی اتیلن اقلام عمده صادراتی استان کرمان است، افزود: کالا‌های تولیدی استان کرمان به کشور چین، عراق، امارات، ترکیه، پاکستان، افغانستان، تعدادی از کشور‌های اروپایی، روسیه و آذربایجان صادر شده است.

قادر به میزان واردات استان اشاره کرد و گفت: در۶ ماهه نخست امسال واردات استان کرمان ۴۵۷ میلیون دلار بوده که از نظر وزنی ۷۷ درصد و از نظر ارزشی ۴۳ درصد نسبت به پارسال کاهش داشته است.

او افزود:اجزاء و قطعات خودرو، لاستیک وسائل نقلیه، ماشین آلات برای خطوط تولید، مواد اولیه برای کارخانجات تولیدی، ماشین آلات راهسازی و کشاورزی، اجزاء و قطعات الکترونیکی اقلام عمده وارداتی است که از چین، ترکیه و کشور‌های اروپایی وارد شده است.

مدیرکل گمرکات استان با اشاره به اینکه تحریم یکی از دلایل کاهش میزان واردات است، گفت: بخشی از مقرراتی که برای مقابله با تحریم‌ها از سوی دولت اتخاذ شده تاثیرگذار است به ویژه اقلام مصرفی که در کشور هیچ پردازشی روی آن نمی‌شود وارداتشان کم شده که این خوب است و از سوی دیگر تاثیر تحریم در واردات مواد اولیه کارخانجات را شاهد هستیم که امیدواریم با تدبیر دولت مشکل حل شود.

قادر با اشاره به اینکه در حال حاضر با توجه به برگزاری اجتماع بزرگ اربعین، گمرک برای خروج وسائل و اقلام موردنیاز زائران به صورت ویژه کار می‌کند، افزود: حدود ۴۰ موکب از استان کرمان داریم که کار‌ها در حال انجام است و اقلام موکب‌ها از جمله خودرو، وسائل نانوایی، آشپزی و ... با عنوان خروج موقت ثبت می‌شود که بعد از مراسم اربعین به کشور باز می گردد.
انتهای پیام/ی

بخشی از مقرراتی که برای مقابله با تحریم‌ها دولت اتخاذ کرده  تاثیرگذار است

برچسب ها: صادرات ، واردات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.