سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سردار مهماندار در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

طرح کاهش آلودگی هوا نیاز به بازنگری دارد/ ترافیک عصر‌ها پیچیده‌تر از ترافیک صبح است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: در بررسی‌هایی که در ۳ ماهه تابستان و چند روز اخیر داشتیم، مشخص شد که باید تغییراتی در طرح کاهش آلودگی هوا ایجاد شود.

سردار محمدرضا مهماندار رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص موفقیت اجرای طرح کاهش آلودگی هوا (زوج و فرد سابق) در راستای کاهش ترافیک و آلودگی هوای پایتخت اظهار کرد: طرح ها ابتدا روی کاغذ می آیند و سپس بر اساس یک‌سری محاسبات اجرایی می‌شود و ممکن است با واقعیت‌های امر مطابقت نداشته باشد، به همین دلیل نیاز است که پس از گذشت مدت زمانی از اجرای طرح مذکور مشکلات آن را برطرف کنیم.

وی افزود: زمانی که طرح جدید آغاز شد قابل پیش بینی بود که کسانی که قبلا از وسیله شخصی استفاده می کردند تا به محل تحصیل خود یا فرزندشان برسند، خودروی خود را در منزل نمی گذارند بلکه با تغییر مسیر به هر صورتی که شده خود را به مقصد می رسانند. این یکی از نگرانی های ما بود که همان زمان هم به شهرداری اعلام کردیم. این اتفاق حتی در همان تابستان هم رخ داد و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد به ترافیک معابر پیرامونی به ویژه بزرگراه شهید همت، شهید چمران و امام علی (ع) افزوده شد.

سردار مهماندار با بیان اینکه با آغاز فصل مدارس ترافیک معابر شهر تهران بیشتر می‌شود و این امر طبیعی است، تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اوج ترافیک شهر تهران در ۲ روز اول مهرماه بین ساعت ۶:۳۰ تا ۸:۴۵ صبح است و حدود ۸ درصد به ترافیک معابر شریانی و خیابان‌های اصلی و ۱۵ درصد هم به معابر بزرگراهی افزوده شد.

وی با بیان اینکه این ۸ درصد بیشتر مربوط به خیابان‌هایی است که در محدوده طرح کاهش آلودگی هوا قرار دارند، گفت: با توجه به بررسی‌هایی که در سه ماهه تابستان امسال و طی چند روز اخیر انجام دادیم مشخص شد که باید تغییراتی در این طرح ایجاد شود.


بیشتر بخوانید: سردار مهماندار از باشگاه خبرنگاران جوان بازدید کرد


رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: این تغییر به این معنا نیست که کل طرح برداشته شود، بلکه باید در راستای بهبود این طرح تلاش کنیم.

طرح کاهش آلودگی هوا نیاز به بازنگری دارد

سردار مهماندار با اشاره به تمهیدات در نظر گرفته شده برای تردد ساکنان محدوده طرح کاهش آلودگی هوا بیان کرد: ساکنان این محدوده می‌توانند با ثبت نام در سامانه تهران من به هنگام صبح تا ساعت ۸:۳۰ از منازل خود خارج شوند و به هنگام عصر نیز بعد از ساعت ۱۷ باز گردند.

وی با بیان اینکه حدود ۲ ساعت در صبح و ۲ ساعت هم بعد از ظهر به ساکنان محدوده طرح ارفاق شده است، افزود: ممکن است شغل برخی از ساکنان به نحوی باشد که ساعت ۱۰ یا  ۱۱ صبح از منازل خود خارج شوند، لذا نباید شهروندان را مجبور کنیم که قبل از ساعت ۸:۳۰ (پیک ترافیک) از منازل خود خارج شوند. بهتر است که اجازه دهیم هر کدام از ساکنان محدوده کاهش آلودگی هوا یک بار خارج و یک بار هم وارد این محدوده شوند و اگر قرار باشد که این رفت و آمد بیشتر شود، باید از سهمیه‌ خود استفاده کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره ساعت طرح کاهش آلودگی هوا گفت: به غیر از ادارات که بین ساعت ۲ تا ۴ تعطیل می‌شوند، ساعت کار برخی از مشاغل با تاریک شدن هوا به اتمام می‌رسد که این شرایط به دلیل بلند بودن روزها در فصل تابستان متفاوت است.

سردار مهماندار با بیان اینکه در نیمه دوم سال باید زمان اجرای این طرح تغییر یابد، تصریح کرد: در حال حاضر نیز دچار مشکل هستیم و در پشت ورودی‌های محدوده طرح کاهش آلودگی هوا و طرح ترافیک، عده‌ی زیادی از شهروندان برای وارد شدن به محدوده این طرح به طور غیر مجاز توقف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته نیز شاهد این موضوع بودیم، افزود: البته تعداد توقف خودروها در ورودی محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد در سال‌های گذشته بسیار کمتر بود و امکان پیدا کردن راهکار برای آن وجود داشت، اما اکنون افزایش یافته است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تأکید کرد: همه چیز را نمی‌شود با جریمه درست کرد، چراکه افزایش یک نیاز در برهه‌ای از زمان نشانگر وجود اشکالی در مقررات است، لذا برای حل این قبیل مشکلات باید فکری بیندیشیم، نه اینکه همه‌ مردم را جریمه و اعمال قانون کنیم.

سردار مهماندار ادامه داد: باید در نیمه دوم  سال ساعت طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا را یک ساعت کاهش دهیم که هم فشار معابر پیرامونی برداشته شود و هم مردم بتوانند به کارهایشان برسند و این مشکلات کمتر شود.

انتقاد از پولی شدن زوج یا فرد سابق

وی گفت: اینکه ما یک روز و نیم در هفته‌ را برای تردد شهروندان در محدوده‌ طرح ترافیک جدید به صورت رایگان و ۴.۵ روز دیگر را پولی کنیم، یک اشکال بزرگ است. هدف ما از اجرای این طرح، کاهش آلودگی هوا و اعمال ماده ۱۸ قانون رسیدگی است، لذا قانون رسیدگی فقط در مورد ممنوعیت مطلق صحبت می‌کند، نه اینکه این ممنوعیت با پول قابل خرید باشد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ادامه داد: باید تعداد روز‌هایی که شهروندان برای ورود به این محدوده مجاز هستند را مشخص کنیم و مابقی روز‌ها هم باید محدودیت و ممنوعیت مطلق، مطابق آن چیزی که در ماده ۱۸ گفته شده اعمال شود.

سردار مهماندار گفت: این‌ها عمده مسائلی هستند که ما به شهردار تهران منتقل کرد‌یم و منتظر هستیم که شورای ترافیک تشکیل و به این مسائل رسیدگی شود.

وی افزود: اگر به این مسائل رسیدگی نشود، قطعا خود اصل طرح هم زیر سئوال می‌رود.

ماجرای اختلاف پلیس راهور و شهرداری چیست؟

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که آیا وزیر کشور به این موضوع ورود می‌کند یا خیر؟ گفت: بر اساس قانون، رسیدگی به مشکلات ترافیکی شهر تهران به شورای ترافیک شهر تهران واگذار شده است، لذا امیدواریم که شهردار تهران نیز به این موضوع ورود کند و با تشکیل شورای ترافیک به مسائل رسیدگی کند.

سردار مهماندار بیان کرد:بر اساس قانون محل حل اختلاف بین نیروی انتظامی و شهرداری تهران در زمینه ترافیک پایتخت، وزیر کشور است و حال در صورت حل نشدن موضوع باید وزیر کشور نسبت به حل مسائل اقدام کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این مسئله مطرح نیست و معتقد هستیم که شهرداری تهران حتما خود برای حل این مسئله اقدام خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که چه مدت زمانی را به شهرداری فرصت می دهید تا کار به دخالت وزیر کشور نرسد گفت: فکر می کنم نیازی به مهلت نیست. به طور قطع نیروی انتظامی در دفاع از حقوق مردم هیج جا کوتاه نمی آید و حتما احقاق حقوق مردم را دنبال خواهیم کرد.

۳ عامل سبب روان شدن ترافیک ابتدای مهر شد

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به این سوال که ترافیک مهر ۹۸چه مقدار نسبت به ترافیک مهر سال های گذشته  افزایش یا کاهش یافته است، گفت: میزان حجم ترافیک نسبت به سال گذشته کاهش نیافته است، بلکه با ورود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز به مدارس شهر تهران  و سفرهای آنها حجم ترافیک قاعدتاً افزایش پیدا می کرد اما 3 عامل باعث شد تا ترافیک امسال روان تر شود.

وی در مورد این ۳ عامل با بیان آنکه عامل اول حضور گسترده نیروهای پلیس در سطح شهر تهران بود، افزود: نیروهای پلیس با حضور در سطح شهر توانستند بلافاصله خرابی‌ها و تصادفات را کنار بکشند و اجازه ندادند که زمان سفر شهروندان افزایش یابد.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه عامل دوم ممنوعیت تردد کامیون‌ها بود، بیان کرد: ممنوعیت تردد کامیون‌ها از ساعت ۶ تا ۱۰ صبح در سطح معابر شهر موجب کاهش بار ترافیکی و توقف‌های غیر مجاز در شهر شد.

وی در مورد تعداد کامیونت هایی که به علت تردد مابین ساعات ۶ تا ۱۰ جریمه شده اند گفت: ۸۵۰۰ دستگاه تا به امروز جریمه شده اند البته تعداد زیادی را هم در مبادی ورودی به شهر متوقف و بدون جریمه مانع تردد آن‌ها در شهر شدیم.

سردار مهماندار با بیان اینکه عامل سوم تأخیر در ساعات کار ادارات بود، افزود: با پیشنهاد استانداری تهران و تصویب هیئت وزیران، ادارات یک ساعت کارشان را با تأخیر شروع کردند که همین امر باعث شد بازه زمانی ۷ تا ۸ صبح (پیک ساعت ترافیک) تبدیل به ساعت ۷ تا ۹ صبح شود و مردم ۲ ساعت فرصت داشتند تا به محل تحصیل یا کارشان برسند.

ترافیک بعد از ظهرها سنگین تر و پیچیده تر از ترافیک صبح

وی در پاسخ به این سوال که چرا این طرح های ترافیکی در بعد از ظهرها و غروبها اجرا نمی شود و اینکه چرا ساعت کار شناور نشده و تنها با یک ساعت تاخیر آغاز می شود گفت: تصمیم در حوزه ساعت کار بر عهده ما نیست. پیشنهاد ما شناور شدن ساعات ادارات بود. آن‌ چه که به تصویب رسید، مصلحتی بود که دولت برای کار خود در نظر گرفت.

سردار مهماندار در ادامه با بیان اینکه ما نمی‌توانیم این محدودیت‌ها را در زمان طولانی اجرا کنیم، افزود: در ۲ هفته اول مهرماه نیروهای راهور در آماده باش کامل هستند، چراکه ترافیک بعدازظهر نسبت به ظهر پیچیده‌تر است، آن هم به دلیل اینکه ترافیک در ساعات صبح در نیمه دوم سال تنها به دلیل خروج شهروندان از منازل خود و مراجعه آن‌ها به محل تحصیل و کارشان رخ می دهد، در حالی که در ساعات بعد از ظهر دارای ۲ پیک ترافیکی هستیم. اولی از ساعت ۱۴ تا ۱۶:۳۰ اتفاق میفتد که مربوط به تعطیلی ادارات و مدارس است، دومی هم مربوط به تعطیلی مشاغل مختلف بعد از تاریکی هوا و مراجعه شهروندان به مراکز تجاری است.

وی گفت: تداخل این ۲ بار ترافیکی، ترافیک شامگاهی ما را بسیار سنگین می‌کند. در نتیجه یک تفاوتی را در ترافیک بعد از ظهر‌ها نسبت به ساعات صبح‌ مشاهده می کنیم.

وی در ادامه همچنین با انتقاد از عملکرد مسئولان در تامین وسایل حمل و نقل عمومی جهت استفاده شهروندان ساکن شهرک ها و شهرهای اطراف تهران برای مراجعه به پایتخت گفت: یکی از عوامل مهم ترافیک در تهران، ورود تعداد زیادی از خودرو‌های شخصی از اطراف تهران و  مشکل ترافیک شهر تهران استفاده بیش از حد شهروندان از خودرو‌های شخصی مخصوصا تک سرنشین است.

ورود روزانه ۵۰۰  هزار خودرو از ورودی های غربی به پایتخت

وی افزود: طبق آمار حدود ۵۰۰ هزار دستگاه فقط از سمت غرب وارد تهران می‌شوند و صبح‌ها ورودی‌های شهر از جمله بزرگراه های شهید همت، تهران - کرج و مخصوص بسیار سنگین است و بعد از ظهر بار به سمت غرب سنگین می‌شود و این موضوع نشان می‌دهد که عده زیادی با خودرو وارد تهران و از آن خارج می‌شوند.

سردار مهماندار بیان کرد: همه تقصیر به گردن شهروندان نیست، زیرا برای حمل و نقل عمومی شهرک‌های اطراف تهران پیش بینی‌های لازم را نکرده‌ایم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ افزود: راهکار حل این مشکل توسعه حمل و نقل عمومی در این شهرک‌ها و ایجاد پارک سوار در اطراف محل‌های ورودی شهر تهران است تا مسافران با خودروهای عمومی به محل کار و یا مقصد خود وارد شوند که متأسفانه هیچ توجهی به این امر نشده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۶:۵۵ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
كجاي دنيا مردم بخاطر رفت و آمد به منزلشون بايد پول بدن ؟
نیما
۱۳:۵۹ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
قبلا در ماه میشد 15 روز در طرح زوج و فرد وارد طرح شد الان یکباره تبدیل به 6.5 روز در ماه شده است تقصیر ما کارمندان که اداره داخل طرح آلودگی است چیست بعضی از کارمندان مجبورند از همین حقوق کم که امسال به نسبت تورم چیزی به آن اضافه نشده باز هم مبلغی برای ورود به طرح آلودگی بپردازند و ثروتمندان با ماشینهای لوکس این طرح برایشان معنی ندارد
ناشناس
۱۰:۴۸ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
یه راهکار بیشتر نداره، تراکم جمعیت در محدوده های مختلف واستادن کمتر از وسایل نقلیه، مثلا منطقه یک
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۹ مهر ۱۳۹۸
اگه هدف واقعا کم شدن الودگی هواست پس چرا اگه پول بدیم می تونیم شهر را آلوده کنیم