سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان;

چگونه بر توزیع کاغذ نظارت می شود؟/ناشران زیر ذره بین اتحادیه ناشران و کتابفروشان

حسن پور چگونگی نظارت بر توزیع کاغذ را تشریح کرد.

هومان حسن پور رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص چگونگی نظارت این اتحادیه بر توزیع کاغذ گفت: پس از اینکه کارگروه تخصیص کاغذ در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از دهه آخر تیرماه سال جاری  تشکیل شد, ارز برای واردات تعدادی کاغذ در نظر گرفته شد و در این کارگروه سهمیه معاونت فرهنگی هم تخصیص گرفت.

وی افزود:ما در این کارگروه نظارت را هم به کار تخصیص و توزیع کاغذ اضافه کردیم.وقتی ناشران مشخصات کتابشان را  در سامانه اعلام می کنند و می گویند کتاب منتشر شده است  ما در اتحادیه ناشران و کتابفروشان به سامانه دسترسی داریم بازرسان ما کتاب را می شمارند و می نویسند چه تعداد کتاب منتشر شده است.

حسن پور گفت: برخی مواقع تغییراتی در سامانه با آنچه منتشر شده است مشاهده می کنیم.امکان دارد کاغذ برای انتشار کتاب در قطع وزیری در نظر گرفته باشند اما کتاب را در قطع رقعی منتشر کنند.اگر با چنین مواردی مواجه شویم در شمارش ما ذکر می شود تا الان مشاهده نکردیم ناشری کاغذ گرفته باشد و آن را در بازار آزاد بفروشد مستنداتی که ثابت کند ناشری کاغذ را در بازار آزاد فروخته است وجود ندارد.ناشر اعلام می کنند کتاب را با تیراژ 1000 جلد منتشر کرده است ما در اتحادیه ناشران می بینیم چنین چیزی وجود دارد یا نه. تعداد صفحات کتاب، قطع کتاب و کیفیت کاغذ براساس آن چیزی است که در سامانه اعلام کردند,بررسی می شود.

وی ادامه داد:بازرسان ما نتیجه بازرسی را اعلام می کنند ما هم نتیجه را به کارگروه کاغذ و کارگروه تخصیص کاغذ اعلام می کنیم تا از نتیجه مطلع شوند و بدانند چه اتفاقی رخ می دهد.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان با اشاره به آغاز نظارت بر توزیع کاغذ از تاریخ 20 تیرماه و نبود نظارت در این زمینه پیش از این تاریخ اظهار داشت:به هردلیلی تا آن زمان نظارت بر توزیع کاغذ وجود نداشت.تشکیل این کارگروه 10 تیرماه در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تصویب شد.وقتی کارگروه تخصیص کاغذ در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تشکیل شد تعدادی کاغذ به کشور وارد و مقداری ارز برای واردات کاغذ تخصیص داده شد کل این فرآیند از تایید وارد کننده، تخصیص ، توزیع تا  نظارت در معاونت فرهنگی وزارت ارشاد انجام شد و تعدادی اعتبار نامه به مبلغ 40 هزار دلار بود قرار بود به واردات کاغذ تعلق بگیرد هنوز هم همه کاغذهای سهمیه ای وارد نشده و مقدار زیادی از کاغذهای وارد شده توزیع نشده است که باید این مقدار کاغذ در مراحل دیگری تا پایان سال توزیع شود.

حسن پور با اشاره به اینکه اگر ناشری تیراژ کتابش را 1000 جلد زده باشد اما دو جلد  از آن منتشر شده باشد ما تعداد جلدهای منتشر شده را 2 جلد منعکس می کنیم, بیان کرد: چنین موردی بسیار کم رخ داده است.اگر ناشری کاغذ دریافت کرده باشد اما کتابی منتشر نشده باشد بار دیگر به ناشر کاغذ نمی دهیم. اگر تعداد تیراژ کتاب های منتشر شده اش با آنچه اعلام کرده است مغایرت داشته باشد باید دلیل مغایرت را توضیح دهد در صورتی که نتواند دلیل مغایرت را حل کند وارد مراحل بعدی می شود.اواخر مرداد ماه تعدادی کاغذ به کشور وارد شد یک مقدار هم شهریور رسید مسئله ای که دیگران حس نکردند این بود که  برای اینکه تاخیر رسیدن کاغذ احساس نشود با کسانی که پیش از این کاغذ وارد کرده بودند وارد مذاکره شدیم.از آن ها کاغذ گرفتیم تا ناشران معطل نشوند.

او ادامه داد: هرکتابی که از تاریخ 15 تیرماه منتشر شده باشد شمارش شده است این کار برای جلوگیری از موارد اندک تخلفی بود که در این زمینه وجود دارد این کارگروهی بود که تشکیل و به این کار وارد شد.

انتهای پیام/ 

 

برچسب ها: ادبیات ، بازار نشر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.