حالا پای لاکچریبازی به درس و مدرسه هم باز شده است تا از همان روزهای کودکی و نوجوانی، موضوع علم بهتر است یا ثروت پاسخی روشن داشته باشد آن هم در اوضاع و احوالی که نتایج کنکور و آزمونهای خاص علمی نشان میدهد گویی ثروت، علم هم میآورد.
مدارس غیردولتی پدیدهای که فارغ از پیدا و پنهان تاسیس آن، انتخابی لوکس برای تحصیل دانشآموزان محسوب میشوند و حتی با وجودی که آمارها نشان میدهند بسیاری از کارمندان مدارس غیردولتی را برای فرزندشان انتخاب میکنند اما نباید نادیده گرفت که تامین شهریه آن چندان سهل الوصول نیست و بیکیفیت و دشواری ثبت نام در مدارس دولتی خانوادهها را ناگزیر به انتخاب مدارس غیردولتی میکند.
با وجود این، مدارس غیردولتی همواره حرف و حدیثهای بسیاری از شهریههای نامتعارف و ایجاد بیعدالتی آموزشی گرفته تا وجود گردش مالی چندین میلیارد تومانی را با خود به همراه داشته اند.
بیشتر بخوانید: دانشآموزان مدارس دولتی بازنده ماراتنهای علمی میشوند؟
مدارس غیردولتی، مدارسی که از نگاه آموزش و پرورشیها فرصتی برای عبور از منجلاب کمبودها در این دستگاه است، از منظر برخی مسئولان دیگر محلی برای رانت ژنهای خوب و خصوصیسازی آموزش و پرورش محسوب میشود.
حال در میان این پارادوکسها و بلاتکلیفی از خوب یا بد بودن فعالیت این مدارس، آنچه قانون برنامه ششم تصویب کرده است، نشان میدهد تا پایان این برنامه باید ۱۵ درصد دانشآموزان در مدارس غیردولتی تحصیل کنند و اکنون براساس آمارها از مسئولان مدارس غیردولتی این رقم ۱۱ درصد است.
انواع و اقسام نقدها و پویشها برای منع یا کاهش مدارس فعالیت غیردولتی و به تعبیری دیگر در اذهان عمومی خصوصیسازی آموزش مطرح شده است، اما آنطور که آموزش و پرورش میگوید این مدارس باری از دوش دستگاه تعلیم و تربیت برداشتهاند و فعالیت مدارس غیردولتی مصداقی از خصوصیسازی نیست.
این ادعای آموزش و پرورش قابل پذیرش است به شرطی که بلاتکلیفی معلمان مدارس غیردولتی و رعایت نکردن ضوابط کار برای آنها و دوقطبی شدن آموزش را بتوان نادیده گرفت حال بماند که حال و روز مدارس دولتی با این برونسپاریها تعریفی ندارد.
آنقدرها از دریافت شهریه اضافی گفتند و شنیدیم و مکرر وجود داشته است که حالا مانند برچسبی جدانشدنی به مدارس غیردولتی متصلند؛ هرچند در مقابل این شرایط، موضوعی به نام الگوی شهریه و تعیین شهریه مصوب وجود دارد که البته در شهرهای بزرگ و مدارس برند کارایی چندانی ندارند.
آنطور که مجتبی زینیوند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی پیشتر گفته بود سقف شهریه در مقاطع تحصیلی مختلف متفاوت است به گونهای که در دوره ابتدایی ۹ میلیون و۴۰۰ هزار تومان، دوره متوسطه اول ۱۱ میلیون و در دوره متوسطه دوم ۱۵ میلیون تومان تعیین شد، حال کافی است به مدارس اسم و رسم دار مراجعه کرد تا میزان واقعی شهریه را مشاهده کرد، اینجاست که با قیمتهایی بالاتر از نرخ مصوب مواجه میشویم، البته برخی از مدیران مدارس غیردولتی به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش میگویند شرایط اقتصادی دخل و خرج مدرسه را به هم ریخته است و در این شرایط مدارس ناگزیر به دریافت شهریه اضافی هستند تا ضمن خدمات رسانی آموزشی، امکان پرداخت حقوق الزحمه و سامان دادن به مدرسه را هم داشته باشند.
سعید صالح مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی درباره تعیین نرخ شهریه مدارس غیردولتی به خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گفت: به دنبال واقعی کردن شهریه مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی آینده هستیم البته گاهی مانند امسال اجاره بها و هزینههای این چنینی افزایش ناگهانی و غیر قابل پیش بینی دارد.
بیشتر بخوانید: دوئلی به نام ذرهبین نظارت غیرآموزش و پرورشیها بر مدارس
آمار و ارقام از گردش مالی مدارس غیردولتی نشان میدهد که اعتبار بیش از ۹ هزار میلیارد تومان در این مدارس جابجا میشود و این رقم با یک حساب سر انگشتی حاصل از جمعیت ۱۱ درصدی دانشآموزی با احتساب شهریه میانگین ۶ میلیون تومان به دست آمده است؛ موضوعی که به نام گردش مالی نجومی در مدارس غیردولتی اطلاق میشود.
مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی در این باره بیان کرد: مدرسه هم مانند هر صنعت دیگر گردش مالی دارد، اما به معنای وجود مافیای اقتصادی در آن مدارس نیست؛ اکنون حدود ۱۶ هزار مدرسه و بیش از ۱۰ هزار مؤسس داریم که براساس قوانین در مدارس غیر دولتی فعالیت میکنند بنابراین نگرانی بابت گردش مالی در این مورد نداریم.
صالح ادامه داد: مدرسهداری فعالیتی فرهنگی- آموزشی است و از دادن مالیات هم معاف است بنابراین، چون فعالیت اقتصادی محسوب نمیشود گردش مالی از آنها دریافت نمیکنیم و طراحی و تعیین شهریه هم صرفا بر عهده شورای سیاستگذاری خواهد بود.
بیشتر بخوانید: نرخ شهریه مدارس غیردولتی تهران و البرز اعلام شد
مدیرکل مدارس و مراکز غیر دولتی درباره دریافت شهریه از دانشآموزان گفت: شهریه مدارس بین ۳-۶ میلیون تومان برآورد میشود و بر این اساس برخی افراد شهریههای چند مدرسه را تخمین زده، آن را به مدارس کل کشور تعمیم داده و گردشهای مالی نجومی را برای مدارس غیر دولتی در نظر میگیرند که این منصفانه نیست.
او با اشاره به اینکه اغلب مؤسسان مدارس غیر دولتی را معلمان شامل میشوند و تجمیع شهریهها و نسبت دادن مبالغ نجومی به آنهادرست نیست، ادامه داد: شهریههایی که در مدارس دریافت میشود صرفا برای دانشآموزان بوده و به جز مؤسس شخص حقیقی یا حقوقی دیگری از این هزینهها استفاده نمیکند.
بارها از توسعه مدارس غیردولتی به بهای سر و سامان دادن مدارس غیردولتی صحبت شده است و در مقابل آن، نقض اصل ۳۰ و ۴۴ قانون اساسی کشور نفی فعالیت این مدارس را میطلبد البته در این میان آنچه اهمیت دارد حذف این مدارس از چرخه آموزشی نیست چراکه فعالیتهای دولتی به تنهایی پاسخگوی تقاضاها نیست، آنچه اکنون مغفول مانده ضوابط بیرمق بر فعالیت مدارس و نبود عزم جدی بر حسن اجرای کار و نظارتهای نه چندان قوی است.
انتهای پیام/