سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشست «مسئولیت حقوقی و اجتماعی رسانه‌ها در قبال نشر اکاذیب» مطرح شد؛

تغییر مرجعیت رسانه به سمت سلبریتی‌ها و شاخ‌های اینستاگرام/ جنگ امروز روایت است

یک فعال رسانه‌ای گفت: امروزه مرجعیت رسانه به سمت سلبریتی‌ها و فعالان اینستاگرام رفته است.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن مهدیان فعال رسانه‌ای در نشست «مسئولیت حقوقی و اجتماعی رسانه‌ها در قبال نشر اکاذیب» که امروز (یکشنبه ۷ مهرماه) برگزار شد؛ اظهار کرد: زمانی که درباره مسئولیت حقوقی صحبت می‌کنیم، ابتدا باید سوال کنیم که آیا مسئولیت حقوقی همان مسئولیت اجتماعی است؟

وی افزود: مسئولیت اجتماعی اساساً فرا‌تر از قانون است و مسئولیت حقوقی یک بحث حداقلی است؛ به عنوان مثال اگر خبرنگاری یک افشاگری انجام دهد و در دادگاه بتواند مطالب خود را ثابت کند، تبرئه می‌شود.

این فعال رسانه‌ای گفت: نکته‌ای را رهبری به آن اشاره می‌کنند که قائل به جمع نیست و مسئولیت اجتماعی بالاتر است.

مهدیان تصریح کرد: بنده به عنوان معاون خبر خبرگزاری فارس در اینجا حضور دارم، اما بسیاری از مشکلات به رسانه‌های رسمی ارتباطی ندارند.

وی افزود: از ابتدای سال تاکنون حدود ۳۰ شخصیت سیاسی کشور متهم به فساد اقتصادی شدند، اما رسانه‌ها به سراغ آن‌ها نرفتند.

این فعال رسانه‌ای درباره ماهیت اخبار بیان کرد: بسیاری از خبرها کذب نیستند، مانند جریان دختر آبی که کذب نبود و واقعه‌ای را روایت می‌کرد.


بیشتر بخوانید: دادگاه مفاسد اقتصادی چگونه عده‌ای را میلیاردر کرد؟/ حق‌الوکاله‌های میلیاردی در جیب افرادی خاص


وقوع احساس ناامنی در جامعه به واسطه بمباران اخبار 

مهدیان ادامه داد: بسیاری از گزارش‌ها کذب نیستند و هنگامی که مخاطب با اخبار بمباران می‌شود، احساس ناامنی از جامعه هم طبیعی می‌شود.

وی افزود: دوران خبر گذشته است و اینکه فکر کنید در رسانه تعیین کننده هستید، اشتباه است. امروز دوران روایت است و روایت صدق و کذب پذیر نیست و جنگ روایت وجود دارد.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه فعال رسانه‌ای خبر نمی‌دهد، گفت: فعالان رسانه‌ای برداشت و روایت خود از خبر را بیان می‌کنند و ما اکنون با برداشت مخاطب مواجه هستیم و اساس برداشت مخاطب در شبکه‌های اجتماعی متفاوت است.

مهدیان تصریح کرد: آن چه باید درباره آن صحبت کرد این است که امروزه با غول بی شاخ و دمی مواجه هستیم و مناسبات روبه‌رو شدن با شبکه‌های اجتماعی نسبت به گذشته قابل مقایسه نیست.

وی افزود: امروزه با افول رسانه‌های رسمی مواجه شده‌ایم و و منبع دیگر در ذهن مخاطب باقی نمی‌ماند.

این فعال رسانه‌ای با اشاره به چالش دوم و کلیدی گفت: با تغییر مراجع در رسانه مواجه هستیم. زمانی بسیاری از اساتید دانشگاه در رسانه‌ها حضور داشتند، اما اکنون نیستند.

مهدیانی ادامه داد: مرجعیت امروز به سمت سلبریتی‌ها و شاخ‌های اینستاگرام رفته و هر شخصی که خوب‌تر ادا دربیاورد، موفق‌تر است.

وی افزود: به واسطه غول بی شاخ و دم شبکه اجتماعی با اخلال مواجه شده‌ایم و قدرت به دست افرادی افتاده است که در فضای مجازی تعداد فالور بالایی دارند و بسیاری از تصمیمات فضای مجازی با ارزش‌ها متفاوت است.

این فعال رسانه‌ای گفت: حکمرانی در شرایط کنونی بسیار سخت است و وارد عرصه‌ای شده که مفاهیم آن متفاوت هستند.

مهدیان تصریح کرد: امروزه مرجعیت رسانه به سمت سلبریتی‌ها و فعالان اینستاگرام رفته است.

وی افزود: نکته حائز اهمیت آن است که قصه فراتر از خبر کذب است و مشکل کنونی کذب و صدق اخبار نیست، بر اساس نظرسنجی‌های صورت گرفته ۸۰ درصد مردم گفتند که احساس می‌کنند فساد وجود دارد و فقط ۱۰ درصد فساد را دیدند.

این فعال رسانه‌ای درباره افشاگری گفت: شاید در موضوع افشاگری نگاه خیرخواهانه وجود داشته باشد، اما این موضع بحران آفرین است.

مهدیان تصریح کرد: بیشترین انتشار اخبار حوادث در ایران است و وقتی یک نفر همسر خود را به قتل می‌رساند، موضوع دیگری هم به دنبال آن مطرح می‌شود و جامعه با ابر روایتی همچون پرستو رو به رو می‌شود.

وی افزود: اگر فقط به فکر فیک نیوز باشیم، مسئله حل نمی‌شد. امروز موضوعات اخلاقی مطرح است. امروز با راوی خبر مواجه هستیم و راوی فردی است که برداشت خود را ارائه می‌کند.

این فعال رسانه‌ای درباره راوی گفت: راوی برداشت‌های متعددی را ارائه می‌دهد و باید بدانیم صحنه به چه صورت است و صدق و کذب معنایی ندارد و راویان سعی می‌کنند برانگیختگی هیجانی را از خود نشان دهند و این موضع به دست سلبریتی‌ها می‌افتد و پس از آن در کل کشور پمپاژ می‌شود.

مهدیان با بیان اینکه امروز با نقض روایت مواجه هستیم، تصریح کرد: آن شخصی که روایت می‌کند، علم به موضوع ندارد و خود او هم در رقابت با افراد دیگری است.

رسانه‌ها مهم‌ترین علت بروز احساس ناامنی و بی عدالتی در کشور

وی افزود: احساس ناامنی، دینداری و امنیت موضوع روز است و احساس بی عدالتی و ناامنی میان تهران و دهلی و لندن از همه بیشتر است و بر اساس یک گزارش بین المللی ایران بالاترین حس ناامنی را دارد.

این فعال رسانه‌ای با بیان اینکه ایران در بسیاری از جرایم رتبه پایینی دارد، گفت: اما بالاترین احساس ناامنی و بی عدالتی در ایران است و این موضوع به دلیل رسانه‌ها است و رسانه ما احساس می‌کند اگر روزی یک پرونده را منتشر کند، کار درستی انجام می‌دهد.

مهدیان تصریح کرد: برای حل این مشکل باید اول از همه زمین بازی جدید رسانه‌ای را بپذیریم و قبول کنیم که بازیگران این زمین تغییر کرده‌اند و پس از آن باید حکومت مقدمات لازم را فراهم کند.

وی با بیان اینکه روایتگری به موقع اهمیت دارد، افزود: پذیرفتن زمین بازی جدید اهمیت بسیاری دارد و اگر به موقع روایتگری انجام شود روایتگری کاذب شکل نمی‌گیرد.

این فعال رسانه‌ای تصریح کرد: محدود کردن شبکه اجتماعی یعنی زمین را در اختیار دشمن قرار دادن و تنها چیزی که می‌تواند مقابل روایت کذب بایستد حضور تمام شهروندان در شبکه‌های اجتماعی به عنوان راوی است. امروز فقط خبرنگاران نمی‌توانند راوی باشند، بلکه تمام افرادی که احساس مسئولیت می‌کنند نیز باید در جامعه حضور داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.