سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حسن‌زاده: تنبیه بازیکن بر عهده فرشاد احمدزاده نیست/ شاید کریمی را بیشتر محروم کنیم

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال گفت: تنبیه بازیکنان متخلف بر عهده داور و پس از آن به عهده ما در رکن قضایی است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، اسماعیل حسن‌زاده، رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال درباره صدور رأی‌های موقت پس از دیدار دربی ۹۰ میان استقلال و پرسپولیس اظهار کرد: ابتدا دستور موقت درباره فرشاد احمدزاده بود. محرومیت او رأی و اقدام قضایی بود و تا اطلاع ثانوی و صدور رأی، نمی‌تواند تیمش را همراهی کند.

همکاران من مشغول جمع‌بندی هستند

او درباره پرونده علی کریمی افزود: با جمع‌بندی گزارش داور و نماینده فدراسیون فوتبال، شاید پرونده شاخ و برگ بیشتری پیدا کند. همکاران من مشغول جمع‌بندی هستند و در حال حاضر این افراد باید از خودشان دفاع کنند. ما در اخطاریه نوشته ایم حسب مورد، یعنی ممکن است یکی اعتراض به داوری داشته باشد.

حسن زاده ادامه داد: آیین نامه انضباطی فیفا و مقررات انضباطی فدراسیون فوتبال اجازه می‌دهد اگر کمیته انضباطی رفتار خشن منتهی به کارت قرمز ملاحظه کرد، آن بازیکن را بیشتر از تأثیر آن کارت قرمز یعنی محرومیت یک جلسه‌ای تنبیه کند. چون ما قرار است او را تنبیه کنیم و فرصت دادیم که او حرفش را بزند.

ما باید دفاعیات متخلف را بشنویم

رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در خصوص احتمال محرومیت بیشتر علی کریمی گفت: الزام است که محرومیت بیشتر از یک جلسه باشد، اما ما اجازه نداریم کسی را بدون اینکه حرف‌هایش را بشنویم، تنبیه کنیم. چون ممکن است او توضیح بدهد، عذرخواهی کند یا بنویسد که تعمدی نداشتم. ما باید دفاعیات متخلف را بشنویم و به همین دلیل به کریمی فرصت حرف زدن داده ایم.

از دید تماشاگران استقلال، بازیکنان استقلال هرگز تخلف نمی‌کنند

او در مورد اینکه حرکت محمدحسین کنعانی‌زادگان، مدافع پرسپولیس هواداران استقلال را تحریک کرده بود، بیان کرد: اصل نانوشته‌ای داریم که از دید تماشاگران پرسپولیس، هواداران، بازیکنان و مدیران این تیم هیچ‌وقت تخلف نمی‌کنند. از دید تماشاگران استقلال هم استقلالی‌ها هرگز تخلف نمی‌کنند. تماشاگران فکر می‌کنند چون پرسپولیسی هستیم، این رأی را داده ایم، یا اگر علیه پرسپولیس رأی دهیم، می‌گویند استقلالی هستیم.

دربی و بازی‌های پرطرفدار از دید ما حساس است

حسن زاده اظهار داشت: دربی و بازی‌های پرطرفدار از دید ما حساس است و جوانان نیز الگوپذیر هستند، بنابراین یک رفتار خطا در داخل زمین می‌تواند التهاب شدیدی را به سکو وارد کند. ما این موضوعات را هم لحاظ کرده‌ایم و از جزئیات شهرآورد تهران نخواهیم گذشت و آن‌ها هم حق دارند از خود دفاع کنند.

رئیس کمیته انضباطی درباره شناسایی فرد پرتاپ کننده سنگ به سر کنعانی زادگان گفت: این کار ما نیست. افرادی که در جایگاه امنیت و انتظامات ورزشگاه‌ها هستند باید این افراد را شناسایی کنند. قوانین فیفا می‌گوید جایی که ما نتوانیم تماشاگر را شناسایی کنیم، اگر توانستیم به تیم میزبان یا مهمان نسبت بدهیم، با آن تیم برخورد می‌کنیم و اگر غیر از این باشد، تیم میزبان  مقصر است. تماشاگران بدانند هرکاری که انجام دهند، به ضرر تیم‌شان است.

دستور موقت به معنای اقدام سریع است

او درباره اینکه چرا رای موقت احمدزاده خیلی زود صادر شد، خاطرنشان کرد: این رأی نیست و دستور موقت به معنای اقدام سریع است. اگر این کار را نمی‌کردیم، می‌گفتند در روز روشن بازیکنی از چند متر آن طرف‌تر می‌دود و می‌آید درگیری ایجاد می‌کند و می‌گفتند شما چرا کاری نکردید. اگر جلوگیری نشده بود، جان افراد به خطر افتاده بود. اگر افرادی، چون کریم باقری که از او تشکر می‌کنم، نبودند، ممکن بود این درگیری‌ها حوادث شدیدتری به دنبال داشته باشد و صدمه‌ای به کسی وارد می‌شد.

مگر وقتی داور به علی کریمی کارت قرمز داد، از انصاری‌فرد یا من و شما پرسید؟

حسن‌زاده ادامه داد: فیفا به این نتیجه رسیده که در ماده ۱۰۰، کمیته انضباطی می‌تواند به سرعت اقدام بازدارنده و عبرت‌آموز انجام دهد و ما اقدامی سریع را انجام دادیم. بازیکنی با دیگری برخورد می‌کند که ما عمد و سهو آن را نمی‌دانیم، اما داور وجود دارد که تنبیه می‌کند. مگر وقتی داور به علی کریمی کارت قرمز داد، از انصاری‌فرد یا من و شما پرسید؟

تنبیه آن فرد بر عهده فرشاد احمدزاده نیست

او در خصوص درگیری احمدزاده با بازیکنان استقلال بیان کرد: داور چه بد تشخیص بدهد و چه خوب، صحنه را دیده و این ماجرا زیر سایه داوری بود. می‌خواهم بگویم تنبیه آن فرد بر عهده فرشاد احمدزاده نیست، بر عهده داور و پس از آن به عهده ما در رکن قضایی است. به هر حال برخورد با بازیکن متخلف بر عهده فرشاد احمدزاده نیست و قوانین فوتبال اجازه نمی‌دهد شما حریف یا متخلف را تنبیه کنید.

در قوانین این نکته وجود دارد که تحقیر داور تخلف است

او درباره اظهارات شجاع خلیل‌زاده که از علت احضار به کمیته انضباطی ابراز بی‌اطلاعی کرده بود، تصریح کرد: اینجا محدودیتی دارم و بند ۱۳ ماده ۲۱ ما اجازه نمی‌دهد جزئیات پرونده‌ای را که هنوز به آن رسیدگی نکرده‌ایم، اعلام کنم. من او را ارجاع می‌دهم به صحنه‌هایی که با داوران درباره قضاوت‌شان برخورد می‌کرد. در قوانین این نکته وجود دارد که تحقیر داور و اعتراض به داوری با هر لحن و حرکتی که اهانت به داور باشد، تخلف است.

حسن‌زاده افزود: ما وظیفه داریم عادلانه رای بدهیم و وقتی از کمیته انضباطی رفتیم، مردم نقاط ضعف و قوت ما را می‌گویند. جاده تعصب یک طرفه است و همه می‌گویند ما کاری نمی‌کنیم و کمیته انضباطی ظلم می‌کند.

در اسپانیا هم تمهیدات بازی بارسلونا و رئال مادرید با دیگر بازی‌ها فرق می‌کند

حسن‌زاده درباره حواشی اخیر بیان کرد: ما مأموریم که رأی منصفانه، عادلانه و متناسب صادر کنیم. در اسپانیا هم تمهیدات بازی بارسلونا و رئال مادرید با دیگر بازی‌ها فرق می‌کند. دیدار سپاهان و پرسپولیس هم مهم است و خواهش می‌کنم عوامل تیم‌ها، بازیکنان و هواداران همکاری کنند تا بازی خوبی داشته باشیم. اگر اینطور نباشد، تنبیه شدیدی در انتظار متخلفان است.

او در پایان درباره اعتراض هواداران نفت مسجدسلیمان اظهار داشت: مسجدسلیمانی‌ها را دوست دارم، اما ممکن است یک بار نتوانیم شرایط را کنترل کنیم و سنگ و شیشه شکستن و تهدید داور، نتایج بدی به دنبال داشته باشد. آرای استقلال، پرسپولیس و سپاهان در سال گذشته هم قطعاً اجرا شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
س-ع-ا
۱۸:۱۵ ۰۳ مهر ۱۳۹۸
پرسپولیسی