سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرایی تظاهرات مردم مصر در سایه سرکوب دولتی

روزنامه ایندیپندنت علت برپایی تظاهرات ضد دولتی در سراسر مصر و شکسته شدن سکوت مردم با وجود تدابیر امنیتی شدید را ناشی از افشاگری تاجر و بازیگر تبعید شده این کشور اعلام کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه ایندیپندنت در گزارشی علت برپایی تظاهرات ضد دولتی در سراسر مصر و درخواست برکنار شدن عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور این کشور از عصر جمعه گذشته را اعلام کرد.

در این گزارش آمده است سران کشور‌های اروپایی در واکنش به تظاهرات برگزار شده در مصر اعلام کرده‌اند که این اقدام هشداری برای مصر به ویژه هشداری برای عبدالفتاح سیسی است که بداند هرگز قدرتی برای برقراری ثبات در خاورمیانه نخواهد بود.

یکی از فعالان سیاسی مقیم قاهره در واکنش به تظاهرات مردمی اعلام کرد که مردم مصر بسیار شجاع هستند که تصمیم گرفته‌اند به خیابان بیایند، زیرا این مسئله‌ی خطرناک و بسیار مهمی است. هرچند این تجمع‌ها کوچک بوده است، اقدام بزرگ و شجاعانه‌ای در مقایسه با تجمعی بزرگ و امن به حساب می‌آید.

در این گزارش آمده است که مردم به درخواست فعالانی که به دموکراسی فرامی خوانند به خیابان نیامده‌اند بلکه این تظاهرات نتیجه سلسله ویدئو‌هایی است که «محمد علی» بازیگر و تاجر تبعید شده مصری به اسپانیا، در حساب فیس‌بوک خود منتشر کرده و در خصوص میلیارد‌ها دلاری که دولت برای بلندپروازی‌ها و رفاه خود خرج کرده، افشاگری کرده است.

محمد علی از لحن مردمی و خیابانی در ویدئو‌های خوداستفاده کرده و از میلیون‌ها دلاری که در پروژه‌های ارتش صرف کرده، سخن گفته است.

او در یکی از ویدئو‌های خود از اقدام سیسی و اطرافیشان برای ساخت هتلی به ارزش ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار که منجر به ورشکستگی شرکتش شده است سخن گفته و همچنین اعلام کرده است که دولت از درآمد حاصل از مالیات‌ها قصد دارد کاخ‌های باشکوه برای خود بسازد.

همچنین وی لیستی از اسامی مسئولان و پروژه‌های بزرگ سیسی منتشر کرده است و در آن می‌گوید که سران کشور چگونه برای ساخت هتلی هفت ستاره که ویژه نیرو‌های اطلاعاتی است اموال مردم را هزینه کرده است. از قصر‌های ریاستی خصوصی و ویلا‌های ویژه افسران ارتش که جیب خود را از قبل این پروژه‌ها پر از پول کرده‌اند سخن گفته و از بین رفتن سرمایه و اهدافش و حفظ امنیت خود و خانواده‌اش را علت خروج اجباری از کشور اعلام کرده است.

بنابر این گزارش، دولت مصر تلاش بسیاری برای حذف ویدئو‌ها و جلوگیری از انتشار آن و حتی سانسور آن‌ها کرد، اما این ویدئو‌ها که اولین آن در ۲ سپتامبر منتشر شد به شدت در شبکه‌های اجتماعی مورد استقبال مردم قرار گرفت.

ایندیپندنت نوشت: طرفداران عبدالفتاح سیسی نیز تلاش کردند این ویدئو‌ها را به گروه اخوان المسلمین منتسب کنند؛ چرا که افراد این گروه پس از سرکوب در سال ۲۰۱۳ در تبعید هستند، اما محمد علی که یک کاربر عادی و بدون هیچ ارتباطی با این گروه بود توانست با روایت فساد و آنچه در درون دولت می‌گذرد مردم مصر را به گونه‌ای پس از چند سال سکوت جذب کند که اخوان المسلمین هم قادر به این کار نبود.

این روزنامه به نقل از منابع محلی واکنش سیسی که گفته است «بله کاخ می‌سازم، اما نه برای خودم بلکه برای مصر» را مغرورانه دانست و نوشت: سیسی نمی‌خواهد جایگاهی در میان مردم مصر داشته باشد و از ابتدایی روی کار آمدنش در سال ۲۰۱۳ آن هم پس از برکنار کردن محمد مرسی، رئیس جمهور منتخب مردمی، رژیمی دیکتاتوری را در پیش گرفت که در تاریخ مصر بی سابقه بوده است. وی تظاهرات را ممنوع و منتقدانش را ساکت کرد یا به زندان فرستاد و آزادی بیان را به شدت محدود کرد.

در این گزارش آمده است که با وجود اینکه گزارش‌های دولت مصر حاکی از این است که ۵ درصد مردم مصر زیر خط فقر هستند، برآورد بانک جهانی این است که ۶۰ درصد مردم مصر در شرایط فقر زندگی می‌کنند.

ایندیپندنت در ادامه درباره نقش کشورهای غربی در این اعتراضات هم نوشت کشور‌های غربی بر سر مصر به عنوان عامل ثبات در منطقه شرطبندی کرده‌اند و به موجب آن در قرارداد‌های میلیادر دلاری به این کشور سلاح می‌فروشند، سرمایه‌ای ملی که می‌تواند خرج کاهش دادن درد و رنج مردم شود نه خرید سلاح و تجهیزات نظامی.

این روزنامه در پایان سخنان خود به نقل قولی از دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست اخیر گروه هفت در فرانسه اشاره می‌کند که در آن سیسی را «دیکتاتور مورد علاقه او» توصیف می‌کند. (بیشتر بخوانید)

انتهای پیام/

 

برچسب ها: مصر ، تظاهرات ، آمریکا ، آفریقا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.