بازداشت‌های گسترده در مصر

سازمان‌های امنیتی مصر در پی اعتراضات و تظاهرات اخیر در این کشور، موج بازداشت گسترده فعالان سیاسی را آغاز کردند.

بازداشت‌های گسترده در مصربه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، سازمان‌های امنیتی مصر در شماری از استان‌های این کشور از جمله قاهره، اسکندریه، الدقهلیه و سوئز، موج بازرسی و بازداشت گسترده فعالان سیاسی را آغاز کردند.

این بازداشت‌ها در پی دعوت محمد علی تاجر و هنرمند مصری از مردم مصر برای برگزاری تظاهرات گسترده میلیونی علیه عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور این کشور با شعار ”انقلاب مردم“ در جمعه آینده صورت می‌گیرد.

سازمان‌های مدافع حقوق بشر و جنبش‌های سیاسی در مصر، شمار بازداشت شدگان از زمان تظاهرات روز جمعه گذشته تاکنون را صد‌ها نفر برآورد کردند. طرف‌های رسمی در مصر، تبلیغات گسترده رسانه‌ای علیه ”محمد علی“ آغاز کردند. وکلای طرفدار نظام مصر هم خواستار سلب تابعیت از محمد علی شدند. او عبدالفتاح السیسی و اعضای خانواده اش را به فساد و هدر دادن اموال عمومی متهم کرد.

گزارشگر الجزیره افزود: با اینکه محمد علی یک سیاستمدار حرفه‌ای نیست، اما دعوت او به تظاهرات با استقبال گسترده در مصر روبرو شد. به ویژه که دو سوم مردم مصر درآمدی کمتر از ۲ دلار در روز دارند. شبکه‌های اجتماعی شاهد دعوت گسترده فعالان و روزنامه نگاران مصری از مردم برای حضور در تظاهرات جمعه آینده است. سازمان دیده بان حقوق بشر تاکید کرده بود مقامات مصری باید از حق برگزاری تظاهرات مسالمت آمیز حمایت کنند. این سازمان همچنین خواستار آزادی فوری بازداشت شدگان در تظاهرات مسالمت آمیز شد. به نظر می‌رسد بسیاری از مصری‌ها دیگر حاضر نیستند در برابر فساد، سرکوب و فقر سکوت کنند.

انتهای پیام/

برچسب ها: مصر ، تظاهرات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار