سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عابدینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

طرح «صلح هرمز» در راستای افزایش امنیت خلیج فارس است

کارشناس مسائل بین الملل گفت:رییس جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل به ارائه طرحی در راستای ارتقا امنیت منطقه خواهد پرداخت.


حسن عابدینی  کارشناس مسائل بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،‌ با اشاره طرح ابتکار صلح هرمز، گفت: جمهوری اسلامی ایران طی ۴۰ سال گذشته بار‌ها بر روی این موضوع تاکید کرده است که امنیت منطقه خلیج فارس باید توسط کشور‌های منطقه و در چارچوب یک امنیت دست جمعی ایجاد شود.

اوافزود: شواهد دهه گذشته نشان داده که ورود نیرو‌های فرا ملیتی به خلیج فارس جز نا آرامی و ایجاد تنش هیچ سودی برای مردم منطقه در برنداشته است، همچنین طی این ۴ دهه ورود نیرو‌های ایالات متحده باعث تحمیل چندین جنگ در منطقه شد که زیان‌های فراوانی از جمله جنگ اول و دوم خلیج فارس، اشغال عراق و افغانستان برای ما و همسایگانمان به دنبال داشته است.

عابدینی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر روی این موضوع تاکید دارد که کشور‌های منطقه باید در چارچوب یک امنیت دست جمعی تلاش کند تا  ثبات و امنیت را به خلیج فارس برگردانند که  این امر هم منوط به خروج نیرو‌های فرا ملیتی است.

کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: خلیج فارس و سکونت در این منطقه سبقه ای دیرینه داشته  و برای سالیان دراز این کشور‌ها در کنار هم با امنیت و آرامش زندگی کرده اند، ولی از زمانی که انگلیسی‌ها و آمریکایی وارد منطقه شدند نا امنی‌ها هم گسترش یافته است.


بیشتر بخوانید:هیچ توافق جدیدی پیش از پایبندی به توافق کنونی وجود نخواهد داشت 


او خاطر نشان کرد: سیاست ایران ایجاد ثبات، امنیت و همکاری دست جمعی کشورهاست، چراکه اگر کشور‌های منطقه به ویژه دولتهای عرب منطقه پایبند به این مسئله باشند به راحتی می‌توانیم زمینه را برای ایجاد امنیت محیا سازیم.

 یکی از محور‌های مهم سخنرانی رئیس‌جمهور در مجمع عمومی سازمان ملل، «طرح ائتلاف امید، ابتکار صلح هرمز» است. اگرچه هنوز جزییات کاملی از محتوا و ابعاد این طرح ارایه نشده، اما به نظر می‌رسد پیشنهادی که رییس جمهورکشورمان با هدف ارائه سازوکار منطقه‌ای برای برقراری امنیت در خلیج فارس ارائه خواهد کرد مستند به بند ۸ قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت باشد.

انتهای پیام/

طرح «صلح هرمز» 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.