سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هپاتیت‌های ویروسی از شایع‌ترین علل نارسایی کبدی است

متخصص بیماری‌های عفونی و استادیار شهرکرد، هپاتیت‌های ویروسی را از شایع‌ترین علل نارسایی کبدی بیان کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، فریدون رحمانی متخصص بیماری‌های عفونی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: هپاتیت‌های ویروسی از جمله هپاتیت‌های مزمن B و C از شیوع بالاتری برخوردار هستند، و برآورد‌ها نشان می‌دهد یک میلیون و ۴۵۰ هزار نفر در ایران به هپاتیت B و حدود ۲۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت C هستند.

او تصریح کرد: هپاتیت C از طریق انتقال خون و فرآورده‌های خونی آلوده، اعتیاد تزریقی و اشیاء تیز و برنده آلوده به ویروس قابل انتقال به افراد سالم است.

رحمانی افزود: هپاتیت B نیز مشابه HIV از طریق خون و فرآورده‌های خونی آلوده، اشیاء تیز و برنده، سرنگ مشترک معتادان تزریقی و مهمتر از همه تماس جنسی محافظت نشده منتقل می‌شود.

به گفته او، هپاتیت B از طریق واکیسناسون و رعایت بهداشت فردی قابل پیشگیری و اگر چه هپاتیت C واکسیناسیون ندارد، اما با رعایت بهداشت فردی و اجتناب از ترزیق مشترک و تماس پر خطر با خون آلوده می‌توان از انتقال آن جلوگیری کرد.

رحمانی اضافه کرد: امروزه افراد مبتلا به هپاتیت C با استفاده از دارو‌های جدید و در دسترس به خوبی و سادگی قابل درمان هستند و با مصرف یک دوره درمانی ۳ تا ۶ ماه قرص‌های خوراکی بیمار از شر ویروس رهایی می‌یابد؛ لذا کشور متعهد شده تا سال ۱۴۱۰ همراه با سایر کشور‌های دنیا هپاتیت C را حذف نماید.

این پزشک متخصص عفونی با اشاره به راه اندازی دفتر ویژه جهت ارائه خدمات مشاوره‌ای به افراد در معرض ابتلا به هپاتیت از ابتدای سال جاری از سوی مرکز بهداشت استان، به مبتلایان به هپاتیت C توصیه کرد: ضمن دریافت مشاوره صحیح از کارشناسان مربوطه، با مراجعه به پزشکان متخصص عفونی و متخصصین گوارش و سایر همکاران ذیصلاح و بررسی اولیه، درمان دارویی خود را شروع نمایند.

او با تاکید بر نقش و جایگاه آموزش و اطلاع رسانی در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌ها و از آنجایی که کشور ما متعهد شده تا سال ۱۴۱۰ همراه با سایر کشور‌های دنیا هپاتیت C را حذف نماید، افزود: در همین راستا آموزش افراد در معرض خطر از اولویت‌های کمیته و مسئولین مربوطه است و هم اکنون درمان زندانیان مبتلا به هپاتیت C در زندان‌های استان بصورت رایگان در حال انجام است.

به گفته رحمانی، در زمینه پیشگیری و کنترل هپاتیت B نیز استان چهارمحال و بختیاری جز استان‌های پیشرو محسوب می‌گردد.

رحمانی اظهار داشت: استان چهارمحال و بختیاری نیز متعهد شده است تا قبل از سال ۱۴۱۰ به عنوان یکی از اولین استان‌هایی باشد که هپاتیت C را حذف می‌نماید.

انتهای پیام/خ

حذف بیماری هپاتیت C تا سال ۱۴۱۰

برچسب ها: سلامت ، علوم پزشکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.