سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنده کردن جاده ابریشم راه حلی برای انتقال فرهنگ ها و تمدن ها

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکوگفت: راه ابریشم فرصتی برای انتقال فرهنگ ها، تمدن ها وتوسعه روابط کشور ها است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، حجت‌الله ایوبی ،دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در همایش بین المللی راه ابریشم در همدان افزود: قدمت دیرینه همدان و معرفی آن به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین کمک کرده تا این شهر میزبانی مهم برای میهمانان خارجی هم باشد.

او خواستار بازدید میهمانان از آثار تاریخی و گردشگری و نمایشگاه خوشنویسی همدان شد و ادامه داد: راه ابریشم راهی برای انتقال فرهنگ و تمدن‌ها بوده است و ارتباط کشور‌های این مسیر می‌تواند امروز هم بر توسعه روابط کشور‌ها تاثیرگذار باشد.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو بیان کرد : این راه که از شهر‌های بسیاری از آسیا و اروپا گذر می‌کرد در شاخه‌های جنوبی آسیای صغیر با ادغام شدن در راه‌های شمالی بین‌النهرین و راه‌های غربی ایران از ری به همدان، کرمانشاه و تیسفون (بغداد) کشیده شده بود.

ایوبی ادامه داد: جاده ابریشم از محدوده کهن‌ترین و نامدارترین تمدن‌های جهانی در چین، هند، ایران و بین‌النهرین، آسیای صغیر و فینیقیه، می‌گذشت تا به پهنه غربی دنیای کهن یعنی یونان، رم و دیگر تمدن‌های اروپایی برسد.

این مسئول اظهار داشت: جغرافی دانان، سیاحان، بازرگانان و سفیران سیاسی از اقوام و سرزمین‌های مختلف در این جاده‌ها سفر و سیاحت کردندو سفرنامه‌ها و کتاب‌های تحقیقی فراوانی را تدوین کردند.

او بیان کرد:جاده‌های ابریشم در واقع مسیر تعامل آداب و رسوم چینی، مغولی و ترکی، هندی، ایرانی، عربی، یونانی و اروپایی در یکدیگر بوده و بسیاری از نشانه‌های سور و سوگ در میان اقوام گوناگون از طریق همین جاده‌ها به اقوام دیگر منتقل شده است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به اینکه امروز سازمان یونسکو در همه عرصه‌ها به دنبال اخلاق، علم، رسانه واخلاق در دانش بوده اند اضافه کرد: سرزمین ما سرزمین احترام است چرا که این سرزمین مدینه فاضله‌ای است که دارای حاکمان عادل هستند.

او اظهار داشت: این همایش ظرفیت مناسب علمی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است که در فضای اقتصادی موجود کشور امکان تبادل اقتصادی و سرمایه‌گذاری‌های جدید را با سایر کشور‌های این پهنه ایجاد می‌کند.

ایوبی با اشاره به اینکه راه ابریشم، راه عبور فرهنگ‌ها، گویش‌ها و ملیت‌هاست ادامه داد: به لحاظ فرهنگی نیز «جاده ابریشم» مانند زنجیری است که هر حلقه آن را یکی از کشور‌هایی تشکیل داده که این راه از آن عبور می‌کرده است و اگر چه این راه طولانی امروزه از رونق افتاده، اما نگرش دوباره به آن به واقع بازبینی و باززنده‌سازی فرهنگ و تمدن‌های پیشین است.

اوبا بیان اینکه همدان در شناسنامه ملت ایران شهری تاریخی و زیبا و دیدنی است اظهار کرد: چه زیباست انجمنی به نام «راه ابریشم» و «راه» یعنی تحول و پویایی، دور را دیدن، مراقبت و از مسیر منحرف نشدن.

این مسئول گفت: ملت‌های ساکن در این راه ملت‌های ویژه هستند که باید بپذیریم، باور کنیم و باور کنند آنچه که از ما به عنوان میراث، باقی مانده نشان می‌دهد در درون مردم پر از شادی و طرب است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو افزود: مردم این منطقه نمی‌توانند بدون رنگ زندگی کنند و حتی در کویر نیز باغچه دارد، مردم سرزمین ما مردمان دانا، دارای علم و دانش هستند؛ ضمن اینکه «کلمه» در این سرزمین بسیار ارزشمند است.

او با بیان اینکه فردوسی بزرگ در طوس و در بسیاری از شهرهای دیگر، بر بام جهان ایستاد و بیت «توانا بود هر که دانا بود ز دانش دل پیر برنا بود» را سرود خاطرنشان کرد: این سخن متعلق به یک‌هزار سال قبل است اما سخنی بسیار ارزشمند است که قدرت و دانایی را نشان می‌دهد و این دو، دو روی یک سکه هستند.

ایوبی بیان کرد: مردمان ما از هزاران سال پیش با واژه اخلاق، احترام و ادب آشنا هستند و امروز سازمان جهانی یونسکو به دنبال اخلاق، علم، اخلاق رسانه، اخلاق در دانش و دانایی است.

اوبا اشاره به اینکه سرزمین ما سرزمینی است که احترام به بزرگترها و رحم به کوچکترها را همواره مد نظر داشته است افزود: در کره جنوبی یک روز به نام روز احترام به بزرگترها نامگذاری شده ولی ما هر روز این برنامه را داریم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه بسیاری از هنرهای امروز جهان ریشه در سرزمین ما دارد تأکید کرد: موسیقی بیش از 4 هزار سال در سرزمین کهن ما سابقه دارد، گیتار، فلوت، نی، ویلون، هنر کتاب و شعر و ادبیات از این سرزمین برخاسته است.

وی با تاکید به اینکه در هیچ سرزمینی به اندازه ملت ایران شعر و ادب بر زبانشان جاری نشده است گفت: امروز زنده کردن «راه ابریشم» رفتن بر قبر گذشتگان نیست، یک راه حل برای جهان امروز است، جهان امروز به شعر و ادب و اخلاق این سرزمین نیاز دارد.

انتهای پیام/ج

 جاده ابریشم از محدوده کهن‌ترین و نامدارترین تمدن‌های جهانی گذر می کرد 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.