سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بزرگترین محوطه کاوش کشور در مسجد «عتیق» اردبیل دایر است

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: بزرگ‌ترین محوطه کاوش کشور در قدیمی‌ترین مسجد شهر اردبیل در ابعاد ۱۰ در ۱۰ متر دایر است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، نادر فلاحی، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: کاوش مسجد عتیق اردبیل که بعد‌ها به عنوان جمعه مسجد شناخته شد، در حال مطالعه و انجام عملیات است.

او افزود: محدوده کاوش و خاکبرداری شامل ۱۰ ترانشه در ابعاد ۱۰ در ۱۰ متر است که به مدت بیش از دو ماه است با نظارت هیات کاوش در حال حفاری و مستندنگاری است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: مهم‌ترین یافته باستان شناختی تا این لحظه کاوش کشف بقایای معماری شبستان غربی شامل ستون‌های متعدد این بخش است.

فلاحی تاکید کرد: براساس شیوه‌ی ساخت که یادآور ستون‌های مساجد ماقبل سلجوقی (سده‌های سوم و چهارم هجری) از جمله تاریخانه دامغان و مسجد جامع نایین است، علاوه بر مشخص شدن نقشه مسجد سمت غربی مسجد جمعه، مواد فرهنگی مکشوفه قطعات سفالی متعدد متعلق به دوره‌های سلجوقی تا عصر قاجاریه است.

او افزود: یکی از مهم‌ترین یافته‌های تاریخی در عملیات کاوش، سنگ حجاری محرابی است که مزین به کلمه متبرک الله می‌باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: بی تردید اطلاعات حاصل از داده‏‌ها و مدارک باستان‏شناسی در کنار بهره مندی از اسناد و منابع تاریخی نه تنها در تکمیل خلاء تحقیقات پیشین محوطه تاریخی مسجد جمعه و تاریخ فرهنگ و تمدن شهر اردبیل در دوره‏های قبل از اسلام و عصر اسلامی موثر خواهد بود بلکه در تحلیل معمارانه و باستان‏‌شناسانه اثر مذهبی مورد نظر و سیر تحول معماری آن نقش اساسی خواهد داشت.

انتهای پیام/ع

کاوش مسجد عتیق اردبیل در حال مطالعه و انجام عملیات است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.