سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای درمان سوختگی از خمیردندان، یخ و سیب‌زمینی استفاده نکنید

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: باید از موادی، چون یخ، سیب‌زمینی یا خمیردندان برای کاهش سوزش و التهاب محل سوختگی خودداری کرد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر راضیه رستگار با اشاره به اینکه باید همیشه مراقب کودکان باشیم بیان کرد: با افزایش آگاهی خانواده و رعایت نکات پیشگیرانه از سوی آن‌ها میزان سوختگی کودکان با مایعات داغ در منازل تا درصد زیادی کاهش می‌یابد.

او گفت: در مواردی که فرد دچار سوختگی می‌شود ابتدا باید محل سوختگی را زیر آب سرد گرفته و از موادی، چون یخ، سیب‌زمینی یا خمیردندان برای کاهش سوزش و التهاب محل سوختگی خودداری کرد.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: بهترین راه جلوگیری از مرگ‌ومیر ناشی از سوختگی‌های بالای ۳۰ درصد پیشگیری بوده و مهم‌ترین مسئله آن است که والدین با اقدامات اولیه صحیح مانع از بروز عفونت در ناحیه سوختگی کودکان خود شوند.

رستگار ادامه داد: نباید از کرم، پماد یا لوسیون‌هایی که مطابق موازین علمی تهیه نشده‌اند برای محل سوختگی استفاده کرد.

او تاکید کرد: در سوختگی‌های درجه یک سطحی در حد آفتاب‌سوختگی می‌توان از یخ استفاده کرد، اما در سوختگی‌های درجه دو که پوست تاول می‌زند فقط باید از آب سرد استفاده کرده و یک باند استریل روی تاول قرار داد.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: پس از قرار دادن باند استریل باید آن را با پنبه و چسب پوشانده و هرگز نباید تاول‌ها را دست‌کاری کرد، زیرا به سرعت عفونت می‌کند.

رستگار گفت: استفاده از شربت و شیاف استامینوفن یا ترکیبات آنتی‌هیستامینی مؤثرترین روش برای کاهش درد کودک در موارد مختلف حتی پس از بروز سوختگی‌های سطحی است.

او عنوان کرد: در چنین مواردی می‌توان از پماد سیلور سولفادیازین، زینک اکساید، پماد ویتامین آ + د یا وازلین برای کاهش درد محل سوختگی استفاده کرد.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: البته استفاده از این ترکیبات باید با تأیید پزشک مبنی بر سطحی بودن سوختگی و مراقبت از کودک در منزل صورت گیرد.

رستگار تصریح کرد: بدون تردید هیچ کمکی برای کاهش درد ناشی از سوختگی در کودکان مؤثرتر از پیشگیری از سوختگی و توجه به حفظ ایمنی کودک در مواجهه با عوامل خطرساز در منازل یا خارج از آن نخواهد بود.

انتهای پیام/ م

از   یخ، سیب‌زمینی یا خمیردندان برای کاهش سوختگی خودداری کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.