سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آمار ارقام واردات و صادرات استان کردستان در ۵ ماهه نخست

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از آمار و ارقام امسال واردات و صادرات استان کردستان اطلاعاتی ارائه کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، محمد دره‌وزمی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان، در کارگروه توسعه صادرات کردستان با اشاره به کل مبادلات تجاری استان در پنج ماهه اول امسال گفت: امسال صادرات از نظر ارزش ۹ درصد کاهش داشته ضمن اینکه متوسط قیمت هر تن کالا در سال جاری نسبت به سال ۹۷ با کاهش مواجه شده است.

او با عنوان این مطلب که ۸۰ درصد از کل برنامه‌های صادراتی کشور تحقق پیدا کرده است، بیان داشت: در استان کردستان هزار و ۵۴۲ تن کالا به ارزش ۲ هزار و ۲۷۶ میلیون دلار مبادله شده است.

دره‌وزمی افزود: مبادلات تجاری استان در ۵ ماهه امسال به لحاظ وزنی ۱۰ درصد رشد داشته و از نظر ارزش ریالی نیز ۱۲ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

او یادآور شد: ۹۹ درصد صادرات کردستان به کشور عراق است، که هفت درصد از کل صادرات کشور به عراق را تشکیل داده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان از تحقق ۸۰ درصدی برنامه‌های صادراتی استان خبر داد و گفت: روغن، هندوانه، سیب، بستنی و ... اقلام صادراتی کشور در بحث مبادلات خارجی بوده است.

او عنوان کرد: سهم صادرات سایر گمرکات استان ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

دره‌وزمی میزان صادرات از گمرگات استان کردستان را ۴۸۲ هزار تن به ارزش ۲۷۶ میلیون دلار اعلام کرد و یادآور شد: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۲۶ هزار تن به ارزش ۲۵۱ میلیون دلار بوده، از نظر وزنی ۱۳ درصد کاهش دارد و از نظر ارزش دلاری نیز ۱۰ درصد رشد داشته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان اضافه کرد: جمع کل صادرات در این مدت ۸۵۶ هزار تن به ارزش ۲۳۰ میلیون دلار بوده که نسبت به ۵ ماهه سال گذشته به لحاظ وزنی ۱۰ درصد رشد و از نظر ارزشی یک درصد کاهش دارد.

او وزن واردات در ۵ ماهه امسال را ۹.۳ هزار تن و ارزش ریالی آن را ۱۴.۳ میلیون دلار عنوان کرد و اذعان داشت: در ۵ ماهه امسال ۶۷۷ هزار تن به ارزش ۲ هزار و ۲۷۶ میلیون دلار ترانزیت در استان کردستان انجام شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: در زمینه ترانزیت کالا در ۵ ماهه امسال نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته از نظر وزنی ۲۷ درصد و از نظر ارزش ۱۴ درصد کاهش داریم.

دره‌وزمی میزان صادرات سایر گمرکات از استان کردستان را ۳۷۴ هزار تن به ارزش ۲۳۰ میلیون دلار اعلام کرد و افزود: در زمینه واردات کالا از لحاظ وزنی ۱۰ درصد رشد و به نظر ارزشی ۲۶ درصد کاهش داشته‌ایم.

او سهم استان کردستان از صادرات کشور را ۱.۶ دهم و واردات را ۸ دهم درصد عنوان کرد.

انتهای پیام/م

آمار ارقام واردات و صادرات استان کردستان

برچسب ها: صنعت و معدن ، گمرک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.