سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاوش محوطه ۸ هزار ساله فارس

سرپرست هیات باستان شناسی گفت: محوطه ۸ هزار ساله "تل کمین" در شهرستان مرودشت با همکاری باستان شناسان آلمانی کاوش می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، نوروز رجبی سرپرست هیات باستان شناسی تل کمین در شهرستان مرودشت، گفت: این طرح مشترک پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با دانشگاه گوته فرانکفورت آلمان است.

او افزود: فصل جدید این کاوش مشترک به زود‌ی در این محوطه کلید خواهد خورد.

این باستان شناس ادامه داد: کاوش این محوطه برای پاسخگویی به پرسش‌هایی در خصوص گاه نگاری فارس و حکومت ایلام انجام می‌شود.

سرپرست هیات باستان شناسی تل کمین اظهار داشت: فصل نخست این فعالیت پژوهشی با هدف شناخت و مطالعه پیشرفت و تهیه نقشه منحنی میزان (توپوگرافی) تپه، شبکه بندی، بررسی پیمایشی فشرده تپه و گردآوری مواد فرهنگی انجام شد.

در فاصله ۵ کیلومتری نقش رستم و ۹ کیلومتری تخت جمشید، تپه‌ای معروف به تل کمین حسن آباد قرار دارد؛ این تپه دارای شواهد فرهنگی و تاریخی شامل سفال‌هایی با رنگ نخودی، خاکستری، ساده و چرخ ساز مربوط به هزاره‌های پیش از میلاد است.

این محوطه دارای دوره‌های فرهنگی و استقراری از دوره روستا نشینی قدیم در هزاره ششم پیش از میلاد تا دوره میانه و پایانی اسلامی است.

نتیجه مطالعات فصل نخست د ر این محوطه نشان می‌دهد که از آغاز هزاره ششم پیش از میلاد تا آغاز هزاره اول و دوره هخامنشی، پیوسته در این محوطه کلید‌ی استقرار فرهنگی و سکونتی وجود داشته؛ به عبارت دیگر، صرفاً در بازه زمانی پس از دوره هخامنشی تا سده‌های نخستین اسلامی است که در این محوطه هیچ گونه شواهد‌ی از استقرار فرهنگی د یده نشد ه است.

تل کمین محوطه‌ای مهم در کنار رود خانه کُر با گستره ۱۰ هکتار است.
انتهای پیام/م

کاوش محوطه تل کمین در مرودشت

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.