سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برپایی صبح خوانی آیینی سنتی و عاشورایی در مازندران

آیین سنتی صبح خوانی یا زارزاره یا صبح روسیاه همزمان با دهمین روز عاشورا در مازندران برگزار شد.

طوبی اصانلو مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در گفت و گو  با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: مازندران سرشار از آیین‌های سنتی و عاشورایی است که ریشه در دل و جان مردمان آن دارد و تجلی عشق و ارادت علویان طبرستان به خاندان اهل‌بیت (ع) است.

او افزود: آیین سنتی صبح خوانی از مراسم معروفی که از گذشته تاکنون در مازندران و گلستان برگزار می‌شود و معروف به صبح رو سیاه است.

اصانلو گفت: از آیین‌های معروفی که از دیرباز در مازندران برگزار می‌شود، آیین صبح رو سیاه، صبح صادق یا صبح زارزاره است، که هرساله صبح عاشورا پیش از برآمدن آفتاب در برخی از مناطق استان برگزار می‌شود.

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه این آیین در روستا‌های ودر برخی شهر‌های مازندران پس از نماز صبح روز عاشورا و پیش از بر آمدن آفتاب برگزار می‌شود، گفت: مرثیه معروف این آیین، شماتت خورشید است که چرا طلوع می‌کنی؛ در حالی که قرار است امروز حسین (ع) و فرزندانش به شهادت برسند.‌
 
ای صبح روسیاه، ز چه می‌شوی سفید

امروز حسین فاطمه اینجا شود شهید

او افزود: مردم از صبح با ناله و زاری به طلوع صبح می‌گویند که چگونه طلوع می‌کنی وقتی امروز حسین (ع) شهید می‌شود.

مسئول واحد مردم‌شناسی و میراث معنوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: قرائت مرثیه‌ها و نوحه‌ها به یاد عاشورای سال ۶۱ هجری قمری از طلوع فجر و آغاز روز، اندوه‌بار و سوزناک است چراکه در ظهر چنین روزی سرور آزادگان جهان در بیابان کربلا به شهادت رسیده است.

اصانلو افزود: این آیین تا برآمدن آفتاب ادامه دارد و آن‌گاه سوگواران جهت صرف صبحانه به خانه‌ها یا تکایای گوناگون می‌روند و پس از آن خود را آماده انجام آیین ظهر عاشورا می‌کنند.
انتهای پیام/ س

برگزاری آیین صبح خوانی به یاد شهید دشت کربلا در مازندران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.