وزیر علوم با بیان اینکه تحولات جهانی دیگر کشورهای جهان را درگیر کرده است، تصریح کرد: چندین کشور دیگر از جمله استرالیا و هلند هم نگرانیهایی مشابه ما در حوزه تحصیلات کشاورزی را دارند، هر چند که در مقایسه وضع ایران بهتر است چرا که کشور ما بحث اشتغال مطرح است.
او افزود: در بحث آموزش باید علاوه بر تغییر سرفصلها و عناوین و محتوای دروس باید تغییر رویکردها را هم مد نظر داشته باشیم، که شامل تغییر در عناوین رشته، تغییر در رشتههای بینرشتهای است.
غلامی با تاکید بر وجود خطر در همه رشتهها گفت: در رشتههای علوم پایه خطر جدیتر از این مسائل است، چرا که در رشته کشاورزی با برگزاری دوره هم میتوان کاری انجام داد، ولی در رشتههای ریاضی، شیمی و ... حتی امکان انجام این کار هم وجود ندارد.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری حاصل عدم رعایت صحیح دانشآموزان را متوجه تحصیل در دانشگاهها دانست و ادامه داد: امسال بیش از ۶۴ درصد از داوطلبان کنکور در علوم تجربی بود و من شنیدم رشته ریاضی در مدارس تیزهوشان تعطیل شده در حالیکه قبلا توزیع بین استعدادهای دانشآموزان بین ریاضی و علوم تجربی بود.
او برگزاری دورههای آموزشی ارشد و دکتری پیوسته را از جمله راهکارهای حل مشکلات و خطرات موجود در جذب دانشآموز به رشتههای علوم پایه دانست و افزود: حمایتهای علمی و تحصیلی، بورسهای تمام یا پاره و تضمین شغل را از دیگر راهکارهای حل مشکلات این حوزه است.
غلامی به صدور مجوز جذب از رشتههای علوم پایه در دانشگاهها اشاره و تصریح کرد: این موارد میتواند با لحاظ شرایطی کمک کننده باشد.
وزیر علوم حرکت به سمت علائق دانشآموزان را راهکار توزیع استعدادهای دانشآموزی دانست و گفت: توجه به علوم پایه و علوم انسانی باید در دستور کار قرار گیرد، چرا که گفتن و تکرار کردن بالاخره اثر خواهد داشت کما اینکه الان هم نتایجی داشته است.
او خانوادهها را از عوامل سوق دانشآموزان به تحصیل در برخی از رشتهها اعلام و تاکید کرد: هستند دانشجویانی که بدون علاقه و با تاکیدات خانوادهها جذب رشتههایی خاص شدهاند.
غلامی با تاکید بر تمرکززدایی افزود: دانشگاهها باید پاسخ درست و حضور بهتر داشته باشند که این اقدامات ناشی از تعامل بین دانشگاه و وزارتخانه است و ما عادت داریم بگویم وزارتخانه اجازه نمیدهد و یا اینکه وزارتخانه باید اجازه بدهد.
وزیر علوم رعایت اخلاق علمی را مسئله امروز عنوان و تاکید کرد: من میگویم که اساتید مسؤول رعایت اخلاق علمی خود و دانشجویان هستند و این موضوع در آئیننامه هم گنجانده شده است و اگر تخلفی روی دهد هیأت علمی مسؤولیت خواهند داشت.
او گرفتن دانشجو بیش از ظرفیت را از عوامل رواج بیاخلاقی علمی در دانشگاهها دانست و ادامه داد: باید کمک شود تا اخلاق علمی در دانشگاههای بزرگ جا بیفتد تا بتوان آن را در دانشگاههای کوچکتر هم تعمیم داد، چرا که اصلاح این روند تنها کار مدیریتی نیست و همه اساتید در این حوزه مسؤولیت دارند.
غلامی بازگشت جایگاه علمی به آموزشهای عالی را نیازمند حل مسائل مربوط به اخلاق علمی دانست و گفت: همه از جمله دانشگاههای بزرگ باید برای کیفیسازی آموزش عالی کمک کنند.
وزیر علوم با بیان اینکه یکی از راهکارهای کنترل کیفیت ورودیها، کنترل ظرفیتها است، ادامه داد: خالی بودن صندلیها به کاهش کیفیت منجر میشود که خودم گرفتار کلاس اینچنینی شدهام.
او ارائه آینده روشن به دانشجویان کشاورزی را راهکار کاهش مشکلات این حوزه دانست.
انتهای پیام/ز