سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا کتاب‌های ایرانی کمتر جهانی می‌شوند؟

عرب امیری نویسنده کشورمان درباره اهمیت ادبیات جهانی و موانع معرفی آثار ایرانی به جهانیان گفت.

نسیم عرب‌امیری نویسنده، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ارزیابی خود از کیفیت آثار ایرانی گفت: کیفیت آثار ادبی در حوزه کودک و نوجوان بسیار پایین است؛ زیرا بسیاری از ناشران اهمیتی به کیفیت متن نمی‌دهند و همین باعث ترویج انتشار آثار ضعیف می‌شود.

وی افزود: بعضی از ناشران در حوزه بزرگسال کتاب سلبریتی‌ها را به دلیل چهره معروفشان چاپ می‌کنند؛ این گاهی باعث رونق فروش کتاب‌هایی با مضمون و محتوای کم کیفیت می‌شود.

عرب امیری ادامه داد: هیچ کس نمی‌تواند جلوی نوشتن بازیگر یا فرد دیگری را بگیرد؛ اما می‌توانیم به طور جدی در خصوص کار اشتباه این ناشران برای چاپ کتاب‌های بی ارزش و کاهش انگیزه ناشران اصیل مقابله کنیم.

این نویسنده با اشاره به مشکلات جهانی کردن آثار ادبی کشور اظهار داشت: از دغدغه های اصلی نویسندگان امروزی جهانی نشدن آثار ادبی است.

وی درباره انتشار آثار طنز هم اظهار کرد: در حوزه طنز سال هاست که در ادبیات روزنامه‌ای مانده ایم و نتیجه ادبیات مشروطه را مشاهده می‌کنیم. اما در ادبیات کشور‌های دیگر با سلیقه‌ها و طنز‌های مختلف آشنا هستیم. از بسیاری از نویسندگان ما آثار اصیل و ارزشمندی وجود دارد که ناشناخته مانده است. این افراد موفق باید به کمک محققان و ناشران، شناسایی و آثارشان به مخاطب عرضه شود.

این نویسنده در خصوص جهانی نشدن آثار ادبی کشور گفت: متأسفانه بسیاری از نویسندگان ارتباطات زیادی با دیگر کشور‌ها در به نمایش گذاشتن آثارشان برقرار نمی‌کنند.

وی افزود: فیلمسازان بعد از ساخت اثر هنری خود فیلم را برای دیده شدن و شناختن به مخاطب جشنواره‌های گوناگون می‌فرستند. اما متاسفانه نویسندگان هیچ انگیزه و تمایلی جهت دیده شدن آثارشان در کشور‌های دیگر ندارند. البته ساخت اثر هنری تصویری هم در ماندگاری و معرفی کتاب ها تاثیر بسیار دارد. کتابی مثل قصه‌های مجید وقتی به صورت سریال ساخته شد، خیلی بیشتر به مخاطب معرفی شد. 

انتهای پیام/ 

تأکید یک نویسنده بر اهمیت جهانی شدن ادبیات

 

 

برچسب ها: ادبیات ، کتاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.